اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری موجب فراهم شدن زیرساخت‌ها شد

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۴۳۷۲ تاپ خبر تجاری سازی فناوری و اشتغال
رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به شرایط استان در زمینه عدم وجود بنگاه‌های بالادستی بزرگ جهت حمایت متقاضیان، عدم وجود بازار فروش محصولات و وضعیت اقتصادی ونوسانات در بازار، اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه شد، اما به دلیل جدید بودن کسب و کار و تجربه جدید در حوزه ی اشتغال، موجب شد زیرساخت‌هایی برای اجرای طرح‌های پیش‌رو توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و... فراهم شود.
اجرای طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری موجب فراهم شدن زیرساخت‌ها شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، 

سیروس رضایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از سوی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی  همزمان در 9 استان کشور ازجمله چهارمحال وبختیاری  با هدف ایجاد، توسعه و پایدارسازی مشاغل خانگی به صورت پایلوت آغاز شد.

 وی افزود: دستورالعمل اجرایی این طرح  درسطح ملی توسط دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و در 3 فاز جداگانه تنظیم و ابلاغ شد که خوشبختانه در فاز اول این طرح، مزیت‌ها ، فرصت‌ها و پتانسیل‌های  ایجاد  کسب و کارهای خانگی شناسایی شد، فاز دوم توانمندسازی و آموزش متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار و فاز سوم اتصال به بازار و پایدارسازی کسب و کارهای خانگی بود.

رضایی ادامه داد: در فاز اول با  تشکیل و تجهیز دبیرخانه طرح وتشکیل کمیته علمی و... ، 23شغل از فهرست مشاغل خانگی براساس پتانسیل‌های موجود انتخاب شدکه تعدادی از مشاغل برای اولین به مردم معرفی و به اجرا درآمد.

وی تصریح کرد: در طرح مشاغل خانگی با توجه به شرایط اقتصادی موجود ، به دنبال ایجاد و توسعه وترویج مشاغلی هستیم که دارای برخی ویژگی‌های خاص باشند، یعنی بتوان با زیرساخت‌های موجود مشاغل جدیدی راه‌اندازی و با تنوع در تولید محصول، زنجیره ارزش را نیز تکمیل کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: در مجموع هدف از اجرای این طرح راه‌اندازی شغل‌هایی بود که  بتوان علاوه بر نیاز نداشتن به سرمایه گذاری و داشتن زمان کم برای آموزش آن‌ها، ارزش افزوده بالایی را ایجاد و زود بازده باشند، همچنین توسط بنگاه‌های بالادستی، شرکت‌ها و یا کارآفرینان موفق در تهیه مواد اولیه وتجهیزات وفروش محصول پشتیبانی شوند.

وی نوغانداری(پرورش کرم ابریشم)، تولید ژل رویال یا شاه انگبین، تولید زهر زنبور عسل،  پرورش کاکتوس و... را  از جمله مشاغلی دانست که برای اولین بار به مردم استان معرفی و اجرایی شد.

رضایی با بیان اینکه در فاز دوم این طرح مشاوره، آموزش و توانمند سازی متقاضیان به صورت کاملا رایگان برای 1800 نفر از علاقه‌‍مندان انجام  شد، تصریح کرد: از این مشاغل فیلم‌ها و مستندات ترویجی به زبان محلی تهیه و بر روی سامانه مربوطه قرار گرفت.

وی افزود: فاز سوم طرح،  شبکه‌سازی بر روی 5شغل اولویت‌دار بود که از طریق اتصال به پشتیبان و اتصال به بازار بیش از 500 نفر از متقاضیان نیز انجام و با فروشگاه‌های اینترنتی استانی وملی در جهت اتصال به بازار وفروش محصول تفاهم‌نامه امضا شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط استان در زمینه عدم وجود بنگاه‌های بالادستی بزرگ جهت حمایت متقاضیان، عدم وجود بازار فروش محصولات و وضعیت اقتصادی ونوسانات در بازار، اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه شد، اما به دلیل جدید بودن کسب و کار و  تجربه جدید در حوزه اشتغال، موجب شد زیرساخت‌هایی برای اجرای طرح‌های پیش‌رو توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و... فراهم شود.
انتهای پیام

کلید واژه ها: مشاغل خانگی