وبینار فرهنگی آموزشی "زمینه های ایجاد تمدن مهدویت با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" در جهاد دانشگاهی برگزار شد

۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۶ کد : ۲۷۶۸۷ فرهنگی
همزمان با ایام دهه مبارک فجر، وبینار فرهنگی آموزشی زمینه های ایجاد تمدن مهدویت با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری و همکاری نمایندگی بنیاد حضرت مهدی (عج) در استان برگزار گردید.
وبینار فرهنگی آموزشی "زمینه های ایجاد تمدن مهدویت با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی" در جهاد دانشگاهی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری، روز چهارشنبه 15 بهمن ماه 1399 همزمان با ایام دهه مبارک فجر، جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری  با همکاری نمایندگی بنیاد حضرت مهدی (عج) در استان وبینارآموزشی و فرهنگی مهدویت و انقلاب اسلامی با موضوع « زمینه های ایجاد تمدن مهدوی با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌محمد باقی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در این وبینار اظهار کرد: اساسا بیانیه گام دوم انقلاب بسیار مهم، اساسی و دقیق است که تا کنون توجه به فرازهای آن توجهی گذرا بوده است، اگر نگاه ویژه‌ای به بندبند آن صورت گیرد، می‌توان فهمید که نکات عمیق و دقیقی از سوی مقام معظم رهبری در این بیانیه مطرح شده است.
وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است، افزود: در این بیانیه، ایجاد تمدن جمهوری اسلامی آرمان بزرگ انقلاب دانسته شده و انقلاب اسلامی را تمدن‌ساز ظهور امام عصر(عج) بیان کردند.

باقی گفت: اساسا مهم‌ترین کار برای ظهور امام زمان(عج)، تقویت نظام دینی و انقلابی است، شهید مطهری نیز بیان کرده پیش از ظهور باید حکومت صالحان برقرار شود، از طرفی باید اسباب و وسایل لازم برای بزرگترین امر الهی محقق شود که این اسباب و وسایل توسط انقلاب اسلامی مهیا شد.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: طبق آیه ۴۱ سوره حج، اگر کسی بخواهد خدا را یاری کند باید دین خدا یاری کند که این یاری کردن، به معنای یاری دین و حجت خداوند تلقی می‌شود. یاری کردن دین و حجت خدا، اقامه نماز، پرداختن زکات، امر به معروف و نهی از منکر است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به حکومت جهانی و تمدن‌سازی در جامعه باید چهار عمل فوق انجام شود، اگر بخواهیم در جامعه، تمدن مهدوی را حاکم کنیم باید فرهنگ مهدوی که همان فرهنگ اسلام ناب بوده را جاری کنیم، به تعبیری باید برای حاکم شدن فرهنگ مهدوی، آموزه‌های دینی در جامعه امروز جاری شود، زیرا امروزه علاوه بر فرهنگ حسینی، حاکم شدن فرهنگ مهدوی در جامعه از ما خواسته شده است.
باقی یادآور شد: برای جاری شدن این فرهنگ، قرآن اقامه نماز را دستور داده است، نمازی اقامه شود که علاوه بر خواندن نماز به صورت خالصانه، دیگران را نیز به این امر دعوت کنیم، مردم خود به سمت نماز کشیده سوق داده شوند و پیوند اجتماعی میان مردم صورت گیرد، از طرفی بزرگترین معروف امام حق، دولت دینی و حکومت اسلامی و بزرگترین منکر استکبار جهانی است که باید با آن جنگید.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند وعده این تمدن و حکومت جهانی را به تمام انبیا و اولیای الهی داده و در آیه ۱۰۵ سوره انبیا بر آن تاکید شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه هدف خلقت حکومت جهانی است و به تمام انبیای الهی وعده داده شده، بنابراین موظف به ایجاد زمینه‌سازی برای ظهور هستند، در حقیقت هر پیامبری بنا به شرایط زمان و مکان و مردم آن زمان، مقداری از دین را در قالب شریعت خود تبلیغ کردند که شریعت کامله، در زمان پیامبر(ص) و در غدیرخم بود، بنابراین به فعلیت رساندن دین در زمان ظهور امام عصر(عجخواهد بود.
وی گفت: قیام مهدوی آخرین حلقه از حلقه‌های مبارزه حق علیه باطل است که به پیروزی اهل حق منجر خواهد شد، کسانی که در دوره خود با باطل جنگیده‌اند در عصر ظهور حاضر می‌شوند.
باقی بیان کرد: در آیه ۵۵ سوره نوح بیان شده جن و انس را خلق نکردیم مگر برای عبادت، این آیه نشان می‌دهد که هدف از خلقت، عبادت بوده که محقق شدن آن در دوره امام عصر رخ می‌دهد، یعنی عالم به سمت عبادت خالص خدا پیش می‌رود، در حقیقت آرمان اصلی حکومت مهدوی عبودیت خالص است.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با اشاره به اینکه حداقل ۱۳۵ آیه از آیات قرآن کریم در حوزه مهدویت است، بیان کرد: یکی از جامع‌ترین آیات از لحاظ تفسیر و تعبیر در زمینه مهدویت، آیه ۵۵ سوره مبارکه نور است که فرموده خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏‌اند وعده داده است که قطعاً آنها را در روى زمین جانشین خود کند، یعنی وعده ظهور و تمدن بزرگ، وعده‌ای الهی است.
وی گفت: در ادامه آیه بیان شده استخلاف با حکومت صالحان انجام خواهیم داد، یعنی حکومت صالحان در آخرالزمان محقق می‌شود، از طرفی اگر دین در راس حکومت قرار بگیرد و کسی بیان کند دین از سیاست جداست، در حقیقت کار نبی اکرم(ص) را تخطعه کرده است.
وی بیان کرد: در ادامه آیه ۵۵ سوره نور، بیان شده خوف آن‌ها به امنیت تبدیل می‌شود به طوری که، با کامل شدن دین موانع برطرف خواهد شد، در حقیقت فضا برای آخرین مرحله تمدن مهدویت آماده می‌شود.
باقی در ادامه افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب، به تشکیل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی برای حرکت به سمت حکومت مهدوی تاکید شده که تا کنون انقلاب و نظام اسلامی تشکیل شده است‌.
کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: دولت به سمت اسلامی بودن در حرکت است که طبق بیان مقام معظم رهبری، افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه قابل مشاهده است، گرچه ممکن است فساد هم در جامعه وجود داشته باشد ولی بینش سیاسی در آحاد مردم ایجاد شده است که تمام این عوامل فضای جامعه را برای ظهور امام عصر(عج) مهیا خواهد کرد.
وی گفت: اوج تمدن مهدوی تشکیل انقلاب و حکومت، حاکم شدن دین و دشمن‌زدایی است، از طرفی مهم‌ترین شاخصه امروز حکومت دینی، خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است.
وی با اشاره به اینکه رکن‌های اصلی فرهنگ، ارزش‌ها، هنجارها و نمادهای فرهنگی است، تاکید کرد: اگر بخواهیم در یک نظام اسلامی حرکت کنیم باید فرهنگ اسلامی را گسترش دهیم.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: بایستی ظاهر دانشگاه مهدوی باشد، از طرفی تغییر فرهنگ‌ها در جامعه نیازمند اصلاح نمادهای فرهنگی است.

گفتنی است این وبینار، با حضور سخنران حجت الاسلام و المسلمین باقی از اساتید مرکز تخصصی مهدویت (قم) و جمعی از طلاب، کارکنان جهاددانشگاهی، کارکنان و اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان بصورت آنلاین برگزار گردید.

شایان ذکر است برنامه فوق همزمان از سامانه رویتاب جهاد دانشگاهی بصورت زنده ضبط و پخش گردید.