/گام‌به‌گام با انقلاب اسلامی/

مروری بر دستاوردها و افتخارات جهاددانشگاهی به مناسبت سی‌‌ونهمین سالگرد تاسیس این نهاد

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۱۰۳۸۵ عمومی
به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد جهاددانشگاهی، نگاهی گذرا بر دستاوردها و افتخارات جهاددانشگاهی در ۳۹ سالگی این نهاد انقلابی انداختیم.
مروری بر دستاوردها و افتخارات جهاددانشگاهی به مناسبت سی‌‌ونهمین سالگرد تاسیس این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، جهاددانشگاهی فعالیت‌های خود را در معاونت‌های مختلف این نهاد پیگیری می‌کند.

حوزه‌ی اقدامات پژوهشی و فناورانه
حوزه‌ی پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بسیار فعال بود و جهادگران جهاددانشگاهی با روحیه‌ی جهادی و تفکر خودکفایی، ده‌ها پروژه‌ی نظامی را در زمینه‌های مختلف طراحی، ساخت و تعمیر ادوات نظامی، اقدامات پدافندی، جنگ الکترونیک و... به انجام رساندند.
از شاخص‌ترین این تحقیقات می‌توان به طرح سری و معجزه¬آسای رحمت (رمزگشایی بیسیم پیشرفته غنیمتی و طراحی و ساخت رمزکننده) توسط محققان جوان سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در اواخر سال 1362 اشاره کرد. عراق در آن زمان با تکیه بر تکنولوژی پیشرفته به‌کاررفته در سیستم ارتباطی راکال ساخت انگلستان اطمینان داشت که تحت هیچ شرایطی، ایران قادر به مهندسی معکوس نیست اما با یاری خدا و همت متخصصان خودباور جهاددانشگاهی نه‌تنها کشف رمز صورت گرفت بلکه در برهه مهمی از جنگ، مکالمات محرمانه دشمن شنود شد.
از دیگر افتخارات جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش، دستیابی به فناوری‌های در مرز دانش در حوزه ژنتیک و سلول‌های بنیادین از جمله شبیه‌سازی است. در حال حاضر پژوهشگاه رویان جزو سرآمدان این حوزه در دنیا به حساب می‌آید.
پژوهشگران این نهاد در نسبت به اختتام 13000 طرح پژوهشی (کارفرمایی و خویش‌فرمایی) مبادرت کرده، همچنین در حال حاضر بیش از 2000 طرح پژوهشی در حال اجرا می‌باشد. محققان جهاددانشگاهی ضمن چاپ تعداد 7500 مقاله در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ارائه تعداد 11000 مقاله نیز در مجامع علمی معتبر داخلی و خارجی و چاپ تعداد 1100 عنوان کتاب حاصل از نتایج طرح‌های تحقیقاتی و با ثبت 542 عنوان اختراع موفق شده‌اند حاصل پژوهش‌های خود را به جامعه عرضه نمایند.‌ این نهاد برای کمک به انتشار نتایج تحقیقات و پژوهش‌های محققان از 19 نشریه علمی و پژوهشی خود که 4 عنوان آن در پایگاه ISI نمایه می‌شوند کمک می‌گیرد.
هم‌چنین در برگزاری 3200 سمینار، 4500 کارگاه و 1200 نمایشگاه پژوهشی مشارکت داشته و یا در آن‌ها حضور فعال داشته‌اند.
همان‌طور که گفته شد دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری بسیار متنوع و در زمینه‌های مختلف فنی و مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی و علوم پایه گسترده شده است که در اینجا ذکر همه آن‌ها میسر نیست؛ در اینجا به برخی از پروژه‌ها و نیز فناوری‌های کسب‌شده اشاره مختصری می‌کنیم و مخاطبان محترم را برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.acecr.org ارجاع می‌دهیم.

پروژه‌های فنی- مهندسی و علوم پایه
•    فرستنده‌های رادیویی پرقدرت Power Transmitter
در سال 1391، جهاددانشگاهی خواجه نصیر برای اولین بار در ایران موفق شد به فناوری طراحی و ساخت فرستنده¬های پرقدرت 10 کیلووات دست پیدا کرده و نمونه¬ی اولیه آن را به‌عنوان یک فرستنده¬ی هوا خنک پرقدرت در یک ایستگاه حیاتی، نصب و راه‌اندازی کند.
فرستنده‌های 5 و 10 کیلووات مایع خنک، نسل جدید فرستنده¬های طراحی‌شده در جهاددانشگاهی خواجه نصیر می¬باشند. برخی از کاربردهای این محصول عبارت است از:
•    ایجاد پوشش رادیویی FM با قدرت بالا برای محدود¬ه¬ی شهری و مناطق مرزی و حساس
•    استفاده به‌عنوان فرستنده¬¬ای با قابلیت اطمینان بالا و امکان قطعی بسیار کم در مناطق مهم
و همچنین دستاوردهایی نظیر:
•    قابلیت پخش صوت استریو
•    کنترل از راه دور

•    فرستنده¬ی تلویزیونی دیجیتال محلی ـ JDN-LDVBA
Local digital television transmitter
به‌منظور ارسال امواج تلویزیون دیجیتال در بیش از پنج هزار روستا که در حال حاضر فاقد پوشش تلویزیون دیجیتال هستند، سامانه فرستنده‌ی تلویزیون دیجیتال محلی با هزینه ساخت و اجرای بسیار کمتر از راه‌حل‌های مشابه، توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی واحد خواجه نصیر طراحی و ساخته شده است.

Industrial UPS
    •    UPS های پرقدرت صنعتی
سیستم تأمین برق اضطراری بدون وقفه صنعتی از طریق انرژی ذخیره‌شده باتری‌ها که نوع صنعتی آن از ضریب اطمینان، کیفیت استاندارد و طول عمر بالایی برخوردار است.

برخی دستاوردها:
•    طراحی و تولید UPS ها با تکنولوژی روز دنیا و مطابق با استاندارد IEC جهت صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی
•    جلوگیری از خروج مقدار قابل توجهی ارز از کشور

•    سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در کف مخازن نفتی
 با انتقال دانش فنی طراحی و ساخت دستگاه جت غوطه‌ور چرخان(SRJ)  و انجام بهینه‌سازی‌های بسیار در طراحی داخلی این دستگاه، هم‌اکنون تولید آن در کشور عزیزمان ایران با کیفیت بسیار بالاتر از نمونه خارجی انجام‌پذیر شده است.

•    واگن مولد برق
واگن‌های قطار برای تامین روشنایی داخلی و بعضی مصارف دیگر نیازمند انرژی الکتریکی می‌باشند. یکی از روش‌های تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آن‌ها، استفاده از سیستمی در هر واگن است که مولد اصلی آن نوعی ژنراتور ویژه می‌باشد که انرژی مکانیکی خود را از چرخ‌های واگن می‌گیرد.

•    پودر میکروبی تجزیه‌کننده آلودگی نفتی
BIOREMER
در فرآیندهای اکتشاف، استخراج، حمل‌ونقل و پالایش نفت و گاز، مقادیر زیادی از پسماندهای آلوده تولید می‌گردد. پودر میکروبی تجزیه‌کننده آلودگی نفتی به‌منظور زیست‌پالایی آلاینده‌های هیدروکربنی نفتی در خاک و آب قابل استفاده است.

•    تورهای سوپرنات قفس دریایی پرورش ماهی
Cage Culture Super Knot Nets
به علت محدودیت منابع آب شیرین کشور و کاهش ذخایر ماهی آب¬های آزاد، استفاده از منابع آب¬های دریای خزر، خلیج¬فارس و دریای عمان برای پرورش ماهی، لازم و ضروری است. پرورش ماهی در قفس یکی از روش¬های نوین آبزی¬پروری در سطح دنیا است که بر اساس مطالعات بین¬المللی، منابع آب¬های کشور ظرفیت تولید سالیانه هشت‌صد هزار تا یک‌میلیون تن ماهی در قفس را دارند و تور از اصلی¬ترین تجهیزات پرورش ماهی در قفس است.
در حال حاضر جهاددانشگاهی اولین و تنها تولیدکننده تورهای بدون گره سوپرنات در کشور است.


•    دکل‌های حفاری خشکی
Land drilling rigs

دستاوردهای طرح:
دستیابی به توانایی طراحی و ساخت دستگاه حفاری 2000 اسب با برند ایرانی
ایجاد خودباوری و غرور ملی
ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از 500 نفر
ایجاد اشتغال غیرمستقیم برای بیش از 1000 نفر
کاهش اثرات تحریم‌ها بر اجرای برنامه‌های نگهداری و توسعه‌ای چاه‌های صنعت نفت
توانایی تامین قطعات یدکی و انجام تعمیرات و نگهداری در داخل و خارج کشور
     توانایی صادرات دکل حفاری خشکی و ارائه خدمات فنی و مهندسی به خارج کشور

عناوین تعداد دیگری از طرح‌های این حوزه:
•    سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی
•    سیستم کنترل دور برای الکتروموتورهای ولتاژ متوسط
•    فناوری تولید انواع مواد شیمیایی
•    طراحی و تولید مته‌های حفاری (سه کاجی)
•    تولید انواع جرم‌های نسوز در صنایع آهن و فولاد، ذوب فلزات غیر آهنی، شیمیایی و...
•    مهندسی نساجی و پوشاک
•    تجهیزات تست آزمایشگاه فشار قوی
•    گذرگاه کنترل تردد شیشه‌ای سریع کلاسیک
•    سیستم کنترل آلاینده‌های هوا
•    بومی‌سازی سیستم رانش برقی مترو

پروژه‌های علوم پزشکی:
•    تولید و تکثیر انبوه بز سانن به‌عنوان یک نژاد شیری برتر از طریق تکنولوژی شبیه‌سازی با هدف کمک به معیشت خانوارهای روستایی
•    پیوند سلول‌های پیش ساز دوپامینرژیک مغز میانی مشتق شده از سلول‌های بنیادی جنینی انسانی به مدل بیماری پارکینسون در میمون
•    مرکز توسعه محصولات پیشرفته پزشکی رویان
•    ساخت داروهای نانو در بهبود و درمان سرطان به روش فتودینامیک درمانی
•    لوسیمد (Lucimed) اولین برند ایرانی لاروهای استریل در درمان زخم‌های مزمن به روش MDT (Maggot Debridement Therapy)
•    تأسیس بانک جنین منجمد با جنسیت دلخواه از گاوهای ممتاز نژادهای مختلف با هدف تسریع شاخص‌های اصلاح نژادی
•    طراحی و تولید محصولات قابل کاربرد در سرطان با استفاده از فناوری‌های نوین

پروژه‌های کشاورزی:
•    اهلی سازی، بهینه‌سازی و فرآوری، استخراج، خالص‌سازی و بررسی اثرات بیولوژیک و تولید گیاهان دارویی
•    تولید و بسته‌بندی بیش از 40 نوع دمنوش دارویی گیاهی به‌عنوان یکی از مراکز عمده فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی در کشور
•    تولید داروی گیاهی لیورسیل (LIVERSIL) هر کپسول حاوی 300 میلی‌گرم عصاره خشک گیاه خار مریم، پایین آورنده قند خون در دیابت نوع 2 و درمان بیماری‌های التهابی کبد و کبد چرب
•    داروی گیاهی ملیتروپیک (MEILTROPIC) برای کنترل آلزایمر، هر کپسول حاوی 400 میلی‌گرم عصاره خشک گیاه بادرنجبویه
•    تولید رنگ‌های گیاهی خوراکی
•    بهینه‌سازی فرمولاسیون و تولید فرآورده‌های غذایی رژیمی و سلامتی بخشی
•    استانداردسازی فرآورده‌های غذایی-رژیمی جدید به‌ویژه فرآورده‌های غلات و قنادی
•    بهینه‌سازی فرمولاسیون و تولید مکمل‌های فیبری سلامتی زا و کاربرد آن‌ها در فرآورده‌های غذایی فراسودمند
•    مهندسی ژنتیک وکشت بافت گیاهی
•    زیست بانک بزرگ ژن گیاهی
•    پرورش و تولید نیمه‌صنعتی جلبک اسپرولینا
•    تولید قارچ‌های خوراکی- دارویی
•    مرکز خدمات تخصصی بیوتکنولوژی تولیدمثل در حیوانات مزرعه‌ای / ایستگاه تحقیقاتی- تولیدی جنین تعیین جنسیت شده گاو
•    پرورش ماهی در قفس
•    تولید واکسن آبزیان
•    تولید و تکثیر بز نژاد سانن
•    بازرسی فنی و کنترل کیفیت سامانه‌های آبیاری
•    طراحی و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری
•    حوزه کشاورزی دقیق: طراحی و پیاده‌سازی سامانه هوشمند مدیریت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی
•    حوزه کشاورزی دقیق: طراحی و اجرای 60 هزار مترمربع گلخانه‌های هوشمند تولید سبزیجات
•    حوزه کشاورزی دقیق: مطالعه، طراحی و پیاده‌سازی ساخت کارخانه‌های گیاهی ((Plant factory برای توسعه کشت‌های عمودی
•    حوزه کشاورزی دقیق: شناسایی بیماری‌های درخت انگور با استفاده از تصاویر برگ با به‌کارگیری پردازش تصاویر دیجیتال و الگوریتم‌های هوش مصنوعی
•    حوزه کشاورزی دقیق: تجهیز واحد گلخانه‌ای و پیاده‌سازی سیستم کنتری هوشمند

پروژه‌های علوم انسانی: (بعضی از حوزه‌ها)
مطالعات برنامه‌ریزی منطقه‌ای، شهری و روستایی
-    آمایش سرزمین
-    ارزیابی و سطح‌بندی توسعه‌یافتگی مناطق مختلف سکونتگاهی ارائه استراتژی توسعه پایدار منطقه‌ای
-    مطالعات اجتماعی، اقتصادی و طبیعی حوزه‌های آبریز (سدهای بزرگ کشور)
-    توسعه مدیریت یکپارچه شهری با تاکید بر کلان‌شهرها
-    مطالعه تاثیر عوامل اجتماعی ـ فرهنگی بر روند نوسازی بافت‌های فرسوده
-    پهنه‌بندی محیطی ـ معیشتی روستاهای کشور
-    مطالعه تأثیر تحولات جمعیتی روستاها بر توسعه پایدار
-     مطالعه تطبیقی مسکن روستایی ایران با جهان
-    ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی در محیط GIS

مطالعات مدیریت و برنامه‌ریزی / مطالعات توسعه
-    ارزیابی کمی برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی
-    ارزیابی عملکرد طرح توسعه محور شرق
-    چالش‌های مدیران مناطق نفت‌خیز در سند چشم‌انداز توسعه بیست‌ساله کشور
-    بررسی تاریخ یک‌صد ساله مناطق نفت‌خیز جنوب ایران
-    تحلیل گفتمان اسناد کشور، مرتبط با سیاست‌گذاری مصرف رسانه‌ای
-    بررسی ملاحظات انسانی، اجتماعی و فرهنگی توسعه فناوری در ایران
-    بررسی و تدوین مؤلفه‌های سلامت سازمانی، سنجش و پایش آن در سازمان‌ها
-    الزامات سیاسی کارآمدی اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران (تاثیر کارآمدی دیوانسالاری دولتی بر امنیت اقتصادی کشور)
-    استقرار و پیاده‌سازی مدیریت دانش
-    طراحی و تدوین مدل شایستگی عمومی مدیران و دستگاه‌های اجرایی
-    طراحی و استقرار سامانه فرماندهی حوادث و مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
-    تهیه طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت استانی
-    تدوین سند برنامه توسعه اقتصادی ‌، اجتماعی، فرهنگی استان
-    ارزیابی پایداری وضعیت اجتماعی زنان روستایی
-    ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه‌های عمرانی
-    طراحی و پیاده¬سازی نظام مدیریت تکنولوژی در شرکت پایانه¬های نفتی ایران

 مطالعات فرهنگی
-    آمایش و نیازسنجی فرهنگی
-    ارزیابی وضعیت فرهنگی کشور
-    بررسی تغییرات و تحولات فرهنگی
-    بررسی فرهنگ سیاسی ایرانیان
-    بررسی میزان و نحوه استفاده از اینترنت و تاثیر آن در رفتارهای فرهنگی و اجتماعی
-    پیش درآمدی بر جایگاه فرهنگ در توسعه فناوری
-    ارایه راهکارهای درونی کردن ارزش‌های دینی
-    تبیین نسبت دین و شادی

مطالعات سبک زندگی
-    بررسی مسائل خلق‌وخوی ایرانیان
-    پیمایش ملی خانواده
-    تدوین سند جامع بهبود و ارتقاء زنان و خانواده
-    پیمایش شادکامی در استان‌های البرز و تهران
-    بررسی رابطه بین سبک زندگی و انعطاف¬پذیری کنشی با رضایت از زندگی در یک سکونتگاه
-    بررسی رابطه بین رضایتمندی از زندگی و سلامت روان با پدیده‌ی ریزگردها در مردم شهر اهواز

آسیب‌شناسی مسایل اجتماعی
-    بررسی مسائل تنبلی اجتماعی
-    بررسی معیارهای انتخاب همسر و عوامل موثر بر طلاق
-    مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی و تن آرامی بر تنظیم شناختی هیجان و عملکرد خانواده در دو گروه مصرف‌کننده مواد کندکننده و عادی (خوزستان)
-    تاثیر آموزش مهارت¬های زندگی در پیشگیری از گرایش به اعتیاد پرخاشگری در نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی (خوزستان)
-    بررسی علل ضعف فرهنگ کار
-    ارائه مدل پیشگیری از فرسودگی شغلی با تاکید بر ارزش‌گذاری منابع انسانی
-    طراحی الگوی اجرایی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر کارآفرینی
-    مطالعه مدل¬های مؤثر در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و روش¬های بومی¬سازی آن (خوزستان)
-    شناسایی عوامل اقدام به خودکشی در شهرستان¬های ایذه و مسجدسلیمان (خوزستان)
-    تاثیر شغل زندانبانی بر پرسنل و خانواده پرسنل و بررسی تبعات روانی، اجتماعی و جسمی زندان بر زنان زندانی
-    بررسی نقش مددکار اجتماعی و عوامل موثر در آزادسازی زندانیان
-    تعیین ویژگی‌های شخصیتی اجتماعی و اعتقادی زندانیان کشور (البرز)
-    تدوین سند راهبردی ارتقاء وضعیت اجتماعی و فرهنگی مناطق اسکان غیررسمی
-    تدوین الگوی بومی پیشگیری از تجربه مصرف مواد در مدارس استان تهران
-    بسته آموزشی پیشگیری از تجربه مصرف مواد در بین نوجوانان
-    بررسی علل خشونت‌گرایی در میان تماشاگران فوتبال

 

 

 

حوزه‌ی اقدامات آموزشی
حوزه آموزش در جهاددانشگاهی، نگاهی کاربردی به مهارت‌آموزی و نیز آموزش توانمندی‌های به‌دست‌آمده از کسب فناوری‌ها در این نهاد دارد. به عبارت بهتر پژوهش و آموزش در جهاددانشگاهی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. دوره‌ها و سطوح آموزشی در این نهاد بسیار متنوع‌اند و هر یک مخاطبان خاص خود را دارند. آموزش عالی، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، ‌آموزش عالی علمی کاربردی، آموزش کارکنان دولت، آموزش‌های مجازی و از راه دور، آموزش‌های بین‌المللی از جمله مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
به آمارها در حوزه فعالیت معاونت آموزشی نگاهی می‌اندازیم:

آموزش عالی:
- تأسیس پنج دانشکده فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و معماری و علوم گردشگری
- دارای جایگاه علمی ممتاز در آموزش عالی غیردولتی
- تربیت بیش از 52000 نفر دانش‌آموخته تاکنون
- آموزش بیش از 24000 نفر دانشجو
- 363 نفر هیات‌علمی (286 مربی، 59 استادیار، 16 دانشیار و 2 استاد)
- 374 کد رشته محل (114 کد رشته کارشناسی ارشد، 141 کد رشته کارشناسی، 67 کد رشته کارشناسی ناپیوسته، 37 کد رشته کاردانی و 8 کد رشته در مقطع کاردانی پیوسته)

آموزش عالی علمی کاربردی:
- یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات آموزش عالی علمی – کاربردی در کشور
- دارای 40 مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور
- دارای 151340 مترمربع فضای آموزشی در 30 استان کشور
- گسترش دوره‌‌های ارشد فن‌آوری محور و برگزاری دوره‌های کاردانی و کارشناسی مهارتی
- تعداد کل دانش‌آموختگان 143496 از ابتدا تا پایان دی‌ماه 97
- تعداد کل دانشجویان در مقاطع مختلف در پایان دی‌ماه سال97: 21344 نفر دانشجو
- تدوین بیش از 25 دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد مهارتی
- چاپ 16 جلد کتاب

آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت
- گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین شبکه آموزشی در سراسر کشور
- دارای 155 مرکز آموزشی در سراسر کشور با ظرفیت 800.000 نفر فراگیر در سال
- آموزش 8،696،665 نفر فراگیر از سال 1375 تا پایان نیمه اول سال 1397 در دو حوزه آموزش‌های آزاد (5،763،239 نفر) و قراردادی (2،933،426 نفر)
- طراحی، تدوین و تصویب بیش از 700 عنوان دوره در 7 گروه آموزشی تخصصی
- مجری‌ برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی ویژه کارکنان دولت، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و نیز آموزش خانواده و نیروهای مسلح کشور
- عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با بیش از 175 وزارتخانه، سازمان و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی
- تولید بسته‌های آموزشی تخصصی
- بومی‌سازی ‌‌مدل ‌آموزش‌های ‌بین‌المللی در ایران جایگزین شرکت‌های خارجی
- اخذ مجوز مراکز آموزشی درجه‌یک در سطح ملی از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور

برگزاری دوره‌های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور
- اقدام به اجرای دوره‌های دکتری پژوهش محور در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های از سال 1390
- پذیرش 158 دانشجوی دکتری پژوهش محور
- 141 دانشجوی دکتری پژوهش محور از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- 17 دانشجوی دکتری پژوهش محور از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- اخذ 35 رشته تخصصی دکتری پژوهش محور
- اخذ 40 کد رشته محل دکتری پژوهش محور
- برگزاری 68 جلسه دفاع دانشجویان از رساله‌های نهایی و فارغ‌التحصیلی
- ارایه 499 مقاله علمی حاصل از نتایج تزهای دکترا
- تولید 52 عنوان دانش فنی
- اجرای 70 طرح پژوهشی با همکاری دانشجویان دکترا
- شرکت در 200 کنفرانس علمی و ارائه یافته‌های علمی به‌صورت سخنرانی یا ارائه مقاله
- 65 پروژه کارفرمایی
- ثبت 3 اختراع

برگزاری آموزش‌های بین‌المللی
- دوره‌های آموزشی مشترک دندانپزشکی با موسسه AIID
- دوره‌های آموزشی نرم‌افزار با دانشگاه کلگری کشور کانادا
- آموزش‌های مشترک با موسسه NIIT کشور هند در حوزه فناوری اطلاعات و ...
- دوره‌های آموزشی فلوشیپ لیزری با کشور آلمان برای دندان‌پزشکان
- لیزر پزشکی با انستیتو تحقیقات لیزر مسکو
- طب سنتی با دانشگاه همدرد هندوستان
- کارآفرینی و مهارت‌های کسب‌وکار با سازمان‌های بین‌المللی ILO، JICO، UNIDO، UNESCO و ...
- ایمپلنت با انجمن ایمپلنت کانادا
- مدرسه تابستانی سلول‌های بنیادی رویان
- پروژه آموزش کارکنان وزارت برق عراق
- همکاری با کمیسیون مشترک ایران و عراق
- مشارکت در کارگروه کمک‌های توسعه‌ای وزارت امور خارجه
- طرح مشترک با جایکای ژاپن برای تولید محتوای آموزشی در صنعت کشاورزی
- طرح یادگیری الکترونیکی برای آموزش مهارت‌های خاص در حوزه کشاورزی و نیز ارتقای سطح بهداشت و سلامت عمومی

نظام جامع یادگیری الکترونیکی جهاددانشگاهی
 - ایجاد سامانه جامع یادگیری الکترونیکی جهاددانشگاهی i-MOOC
- طراحی، تدوین و تولید بیش از 400 ساعت محتوای الکترونیکی
- اجرای بیش از 200 عنوان دوره آموزشی مجازی
- بهره‌مندی بیش از 100،000 فراگیر در گروه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و کارکنان دولت از این نوع آموزش

مرکز ارزیابی و آزمون
- امکان برگزاری آزمون به شکل؛ آنلاین الکترونیکی و قلم کاغذی
- ثبت‌نام آنلاین، صدور کارت ورود به جلسه، برگه شماره صندلی، پاسخنامه و چاپ دفترچه سوالات اختصاصی هر شرکت‌کننده
- تشکیل بیش از 100 مرکز آزمون در سراسر کشور با همکاری واحدهای جهاددانشگاهی
- مجری برگزاری ششمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی و ده‌ها آزمون بدو استخدام، ارتقای شغلی و ارزیابی کارکنان و... برای بانک‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، صداوسیما، شهرداری‌ها و... به‌صورت هم‌زمان در بیش از یک‌صد مرکز آزمون در سراسر کشور

اجرای طرح بومی‌سازی و تولید منابع آموزشی زبان
- سطح‌بندی کتاب (8 بسته دو جلدی) و نام‌‌گذاری تحت عنوان EIGHT (با الهام از امام هشتم شیعیان علی بن موسی‌الرضا (ع)
- تولید 4 بسته کتاب و اجرای پایلوت سه بسته تاکنون در واحدهای البرز، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی، قزوین و قم
- برگزاری کارگاه تربیت مدرس کتاب Eight به‌صورت کشوری
- آغاز آموزش سراسری سطوح اول کتاب از ترم زمستان 97

آموزش حوزه نفت، گاز و پتروشیمی
- برگزاری دوره‌‌های آموزش بدو استخدام مجتمع گاز پارس جنوبی از سال 86 به‌منظور اشتغال بیش از 1.200 نفر در صنعت گاز
- بومی‌سازی مدل آموزش‌ بین‌المللی شرکت توتال فرانسه در ایران
- برگزاری سه دوره آموزشی ویژه مدیران ارشد شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران
- برگزاری دوره‌های آموزشی الکترونیکی برای 5900 نفر از کارکنان شرکت ملی گاز
- اجرای آموزش‌های مربوط به لوله‌کشی گاز و صنایع مرتبط با گازرسانی با همکاری شرکت ملی گاز برای 1000 نفر از افراد بومی استان سیستان‌وبلوچستان
- اجرای آموزش‌های HSE(مهارت‌های سه‌گانه) برای 1000 نفر از کارکنان شرکت ملی نفت ایران
- اجرای دوره آموزشی HSE برای 40 نفر از کارکنان شرکت سینوپک چین
- اجرای دوره مدیریت دکل‌های حفاری دریایی با مشارکت شرکت NK ژاپن ب
- اجرای طراحی دوره‌‌های آموزشی کارکنان فنی شرکت ملی گاز ایران بر مبنای مدل شایستگی برای 140 شغل مختلف این شرکت
- برگزاری دوره توانمندسازی نیروهای بومی پارس جنوبی برای 600 نفر از ساکنان منطقه نفت‌خیز عسلویه، دیر، جم و کنگان
- برگزاری دوره توانمندسازی نیروهای بومی غرب کارون برای 600 نفر از ساکنان منطقه سوسنگرد، بستان و هویزه

توانمندسازی منابع انسانی حوزه سلامت
- مدرسه تابستانه بین‌المللی رویان
- دوره آموزشی بین‌المللی تولید سلول‌های بنیادی برای کشور اندونزی
- توانمندسازی پزشکان در زمینه طب سنتی
- برگزاری دوره‌های گیاهان دارویی
- طراحی، تدوین و تصویب 147 دوره تخصصی کوتاه‌مدت در حوزه سلامت
- برگزاری دوره‌های دستیار کنار دندان‌پزشک
- تربیت تکنسین دوره‌های مهارت‌های تخصصی تجهیزات پزشکی و اپتیک
- برگزاری دوره‌های تخصصی مدیریت مراکز درمانی (کلینیک، درمانگاه، مرکز بهداشتی و بیمارستان)

آموزش‌های ملی (متمرکز)
- آموزش و مشاوره قبل از ازدواج: این طرح در استان‌های کرمان، البرز و همدان برگزار گردید و 8358 فراگیر آموزش دیده‌اند
- آموزش طرح داناب: این طرح در استان‌های همدان و سمنان به‌صورت گسترده برگزار شده است و تاکنون 156،775 نفر آموزش‌ دیده‌اند
- طرح آموزش کمک پرستاری: آموزش بیش از 12000 نفر فراگیر و جذب پس از طی دوره آموزش نظری و عملی جهت کار در بیمارستان‌ها
- طرح آموزش کارکنان شرکت پست: بیش از 6000 نفر
- طرح آموزش مودیان مالیاتی: بیش از 30000 نفر
- مشارکت در آموزش خانواده‌های نیروهای مسلح: بیش از 15000 نفر

مطالعه و تأسیس سازمان همکاری‌ بین‌المللی (ایریکا)
- اخذ موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی
- راه‌اندازی و اجرای آزمایشی
می‌توانید برای آشنایی بهتر با این معاونت به سایت www.jde.ir مراجعه نمایید.

 

 

 

حوزه‌ی اقدامات فرهنگی
حوزه فرهنگی هم سبقه طولانی و درخشانی در جهاددانشگاهی دارد. اقدامات مؤثر این نهاد طی سال‌های پس از تشکیل، یک‌به‌یک به ثمر نشست. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به‌عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی با ساختاری ممتاز و بدیع در حوزه رسانه، سازمان انتشارات با چاپ صدها کتاب ارزشمند و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با نظرسنجی و سنجش افکار با ضرایب قابل اطمینان و دقیق، از جمله مجموعه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی هستند.
به آمارها در حوزه فعالیت معاونت فرهنگی نگاهی می‌اندازیم:
- مخابره بیش از 360 هزار خبر به‌طور سالیانه توسط ایسنا و نیز مخابره اخبار به زبان¬های عربی، انگلیسی و فرانسه
- مخابره روزانه 500 خبر به 17 زبان زنده دنیا توسط ایکنا
- راهبری مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم، مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، مرکز آموزش¬های تخصصی علوم و فنون قرآن کریم و مرکز تخصصی تولیدات چندرسانه¬ای قرآنی (مبین) مرکز دانشجو معلم قرآن توسط سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور
- فعالیت بیش از 100 کانون و گروه‌ فعال دانشجویی از جمله باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، برگزاری 7 دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، برگزاری اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران به زبان انگلیسی، چاپ 11 عنوان کتاب و ویژه‌نامه در حوزه گفت‌و‌‌گو و مناظره و برگزاری بیش از 100 کارگاه آموزشی در سطح کشور
- اجرای بیش از 2500 طرح نظرسنجی در زمینه‏های دینی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با دارا بودن 30 شعبه فعال در سراسر کشور و 5000 نفر پرسشگر
- انتشار بیش از 7000 عنوان کتاب توسط سازمان انتشارات جهاددانشگاهی از طریق شبکه شعب و 30 زیرمجموعه استانی، همچنین برگزاری 3 دوره مسابقه جذاب دفاع سه‌دقیقه‌ای پایان‏نامه‏های دانشجویی، برگزاری 17 دوره جشنواره پایان‏نامه سال دانشجویی و برگزاری 25 دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی توسط این سازمان
- برگزاری 13 دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر»، 13 دوره همایش ملی «خلیج فارس» و 10 دوره طرح ملی «کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان» توسط مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران
- برگزاری 11 دوره جشنواره ملی بهار (پیرامون نام‌گذاری سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب)، 6 دوره جشنواره ملی و 7 دوره اردوی «طریق جاوید»، چاپ و انتشار کتاب «جایگاه دانشگاه امام خمینی ره» به شمارگان 10000 جلد چاپ و انتشار ویژه‌نامه دانشگاه تراز انقلاب اسلامی ویژه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) از نظریه تا عمل به شمارگان 20000 جلد توسط مرکز فرهنگی ـ دانشجویی امام(ره)، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی
- برگزاری 10 دوره طرح ملی «کویرنوردی و کویرشناسی دانشجویان»
- برگزاری 4 دوره سوگواره ملی «میعادگاه عاشورایی»، 3 دوره جشنواره قرآنی «معراج»، 2 دوره جشنواره شبکه‌های ارتباطی قرآنی در فضای مجازی،5 دوره جشنواره مطالعات قرآنی
- جشنواره نمایشنامه‌ها و فیلم‌نامه‌های قرآنی مطراق، 8 دوره اعطای تندیس فداکاری،6 دوره جشنواره نقش تن‌پوش،5 دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری صنعتی،2 دوره جشنواره داستان‌نویسی زاینده‌رود، 3 دوره جشنواره دانشجویی «مهدویت»،5 دوره جشنواره علمی - فرهنگی «مهرباران» دوره گردهمایی گروه‏های خیریه دانشجویی، برگزاری بیش از 1500 نشست تخصصی علمی و فرهنگی در واحدهای سراسر کشور و نشست‌ها و کارگاه‏های تخصصی و آموزشی با موضوع کتاب
سایت معاونت فرهنگی jdfarhangi.ir www. هم مطالب خوبی برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این حوزه دارد.

 

  

 

حوزه‌ی اقدامات تجاری‌سازی فناوری / اشتغال دانش‌آموختگان
دانش‌آموختگان به‌عنوان بخش عظیم سرمایه‌های انسانی کشور می‌توانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کم‌بازده پیشگام باشند. جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، بر اساس یک برنامه چهار مرحله‌ای ذیل وارد مقوله اشتغال دانش‌آموختگان شد.
1.    تشکیل ستاد اشتغال در سال 1377 با هدف آغاز بررسی‌های اولیه و عمومی اشتغال دانش‌آموختگان
2.    اضافه‌شدن وظیفه «مشارکت در ایجاد زمینه‌های مناسب برای اشتغال دانش‌آموختگان» به اساسنامه جهاددانشگاهی در جلسه مورخ 13/10/1379 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأسیس سازمان همیاری اشتغال دانش‌آموختگان.
3.    اقدام به تأسیس شعب و مراکز وابسته به سازمان در استان‌ها و واحدهای جهاددانشگاهی از سال 1383
4.    افزودن مأموریت جدیدی به وظیفه قبلی سازمان مبنی بر تسهیل تجاری‌سازی فناوری در پارک‌ها و مراکز رشد علم‌وفناوری و انتقال فناوری‌های به بلوغ رسیده به شرکت‌ها و مؤسسات جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه مطابق با جلسه هیات امنای مورخ 9/7/1393 و تغییر نام سازمان به سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان
5.    طرح ملی الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های حمایتی حوزه اشتغال، ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که با کارفرمایی  وزارت کار  تعاون و رفاه اجتماعی و نقش آفرینی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (جهاددانشگاهی) به عنوان نهاد واسط، تسهیل‌گر و توسعه‌ای در 9 استان کشور به صورت پایلوت در حال اجرا می‌باشد
6.    یکی از ماموریت‌های جهاددانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور  (مصوب شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسه 56 مورخ 25/9/1393 ) «ساماندهی هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌اموختگان در حوزه‌های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذیربط» می باشد. برای اجرایی کردن ماموریت مذکور این طرح در قالب یک طرح پژوهشی به معاونت توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور پیشنهاد و در سال 1394 به تصویب رسید

7.    برگزاری رویدادهای کارآفرینی در حوزه‌های مختلف
برای آشنایی بیشتر با این حوزه از اقدامات جهاددانشگاهی به دو سایت www.eshteghal.ir و www.fanuse.ir  سر بزنید.