برگزاری کرسی تلاوت و تدبر در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شهرکرد

۲۳ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۳۱۷۶ فرهنگی تاپ خبر
ششمین دوره طرح هماهنگ «کرسی تلاوت و تدبر» همزمان با ایام هفته وحدت و در آستانه ولادت باسعادت پیامبر رحمت(ص) و سلاله پاک آن حضرت در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شهرکرد برگزار شد.
برگزاری کرسی تلاوت و تدبر در مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شهرکرد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری، روز گذشته ۲۲ آبان‌ماه، همزمان با ایام هفته وحدت، جلسه «تدبر و تلاوت» با سخنرانی مسعود داوری، پیشکسوت قرآنی و مدرس برجسته دوره‌های تدبر و نیز، تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط محمدرضا معتمدی دانشجوی دانشگاه شهرکرد و قاری برگزیده استان، با همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شهرکرد و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری در سالن اجتماعات جهاددانشگاهی واحد چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدرضا معتمدی دانشجو و قاری ممتاز دانشگاه شهرکرد آیات ۱۰۰ تا ۱۰۷ سوره انعام را تلاوت کرد و در ادامه مسعود داوری، مدرس دوره‌های تدبر با بیان اینکه تدبر از ریشه «دبر» به معنای به پشت سر هم نگاه کردن است، گفت: این بدان معناست که آیه را به صورت انفرادی نبینیم و با آیات قبلی مطالعه کنیم؛ تدبر بر وزن «تفعل» است و تفعل از باب «تفعیل» و به معنای اثرگذاری است، در نتیجه تدبر در باب تفعیل واژه «تدبیر» را به دست می‌دهد.

وی ادامه داد: رابطه تدبر(به معنای اثرپذیری) و تدبیر(به معنای اثرگذاری و مطالعه) در این است که در آیات و سوره‌های قرآن کریم تدبیرها و چینش‌‍‌هایی صورت گرفته است که هدف خاصی را دنبال می‌کند و ما باید در این تدبیرها تدبر کنیم تا به سر منزل مقصود برسیم.

داوری با طرح این پرسش که هدف خداوند از نزول آیات به این ترتیب و کیفیت چیست، گفت: قطعاً خداوند تدبیرهایی برای چینش و ترتیب آیات و سوره‌ها در قرآن داشته است که باید در آن تدبر شود تا از تدبیر خداوند برای نزول قرآن با این کیفیت مطلع شویم.

وی ادامه داد: در چندین آیه از سوره‌های قرآن کریم به عدم تدبر انسان‌ها در سور قرآنی اشاره شده و به آن‌ها تذکراتی داده شده است که آیه ۲۹ سوره صاد، آیه ۶۸ سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۸۲ سوره نساء و آیه ۲۴ سوره مبارکه محمد(ص) از جمله این آیات هستند.

این مدرس دوره‌های تدبر به آیات ابتدایی سوره یاسین اشاره و در تفسیر این سوره، اظهار کرد: در ابتدای سوره به قرآن به عنوان مرسل قسم یاد می‌شود زیرا در جامعه قرآن را مرسل نمی‌دانند و قرآن را به عنوان راه مستقیم معرفی می‌کند زیرا در فضای سخن، مردم این را قبول ندارند.

داوری افزود: رحمانیت خداوند قرآن را نازل کرد تا آن را بخوانید و به آن عمل کنید و به رحیمیت خدا برسید؛ ای پیامبر باید به مردم یاددهی که این‌ها و پدرانشان گمراه هستند و چون به قلب‌هایشان مهر خورده به سمت قرآن نمی‌آیند و ما عذاب را بر آن‌ها محقق کرده‌ایم و دیگر ایمان نخواهند آورد و سخن حق را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: غل و زنجیر به گردن سرکشان آویزان شده است، به سمتی کشانده می‌شوند و دیگر نمی‌توانند راه و چاه را تشخیص دهند و دیگر به آن‌ها اجازه تعظیم در برابر خدا و پذیرش حرف حق داده نخواهد شد؛ همچنین در روبرو، پشت سر و اطرافشان دیوارهایی کشیده‌ایم و سخنان پیامبر دیگر در آن‌ها اثر نمی‌کند.

پیشکسوت قرآنی در ادامه تفسیر سوره یاسین با بیان اینکه هر کس در برابر قرآن خاشع باشد به مغفرت و آرامش می‌رسد، گفت: این سوره درسی به ما می‌دهد که اگر روزی نتوانستیم حرف حق را از کسی بپذیریم به خودمان رجوع کنیم که نکند عذاب بر ما نیز نازل شده و از شنیدن سخن حق محروم شده‌ایم.

وی به حدیثی از امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: ایشان می‌فرماید: «من هرروز خودم را با قرآن می‌سنجم»؛ جامعه و آداب و رسوم از ابتدای خلقت تا کنون چندین بار رنگ عوض کرده است لذا اگر بخواهیم خود را با احزاب مختلف و یا انسان‌ها تنظیم کنیم خطا کرده‌ایم زیرا امام معصوم خود را با قرآن می‌سنجد.

داوری با بیان اینکه قرآن شهری است که هرکس نیاز خود را از آن بر می‌دارد، گفت: هر کس در هر شغلی آیه مورد نیاز خود را از قرآن استخراج و مورد استفاده قرار می‌دهد این عمل نادرست نیست اما کافی هم نیست زیرا یک آیه قرآن هدایت و معجزه نمی‌کند و جمع نسخ و سوره‌ها هستند که سبب هدایت بشر می‌شود همانگونه که بیمار با یک قرص خوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: قرائت قرآن به انواع مختلف سبب هدایت نمی‌شود بلکه باید تفکر قرآنی داشته باشیم، از جمله اینکه باید فجر قرآنی را فرابگیریم نه تنها قرائت سوره فجر را، پس هدایت حقیقی و ثابت زمانی تحقق می‌یابد که به قرآن و اهل بیت(ع) رجوع شود.

این مدرس دوره‌های تدبر افزود: هر کتابی که نوشته می‌شود در چاپ‌های بعدی ویراستاری و ویرایش می‌شود اما قرآن تا به‌حال ویرایش و عوض نشده است و چاپ بعدی هم ندارد.

وی در پایان به اصطلاحاتی که در بحث تدبر مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره کرد و گفت: فضای سخن، سیاق، جهت هدایتی، فهم مجموعی و هدایتی، فهم قیاسی، تدبر در سوره و ... اصطلاحاتی هستند که در بحث تدبر به آن پرداخته می‌شود.

تدبر و تفسیر سوره فجر بخش پایانی این کرسی قرآنی بود که این سوره از لحاظ تقسیم‌بندی سیاق‌ها، موضوعات و نتیجه‌گیری سیاق‌ها و علت لزوم نزول، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.   

یادآوری می‌شود طرح هماهنگ «کرسی تلاوت و تدبر» با حمایت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور توسط واحدهای منتخب جهاد دانشگاهی و با همکاری مراکز دانشگاهی برگزار می‌شود.


نظر شما :