بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول-درمانی و پزشکی بازساختی

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۴۳۲۸ پژوهش و فناوری تاپ خبر
ایران در حوزه سلامت و دستاوردهای پزشکی و درمان نه‌تنها توانسته است در منطقه به کشوری پیشرو تبدیل شود، بلکه در سطوحی در ردیف کشورهای پیشرفته و پیشتاز قرار گرفته‌است. یکی از حوزه‌هایی که کشورمان را به قطب دانش مبدل کرده است پزشکی بازساختی و دستاوردهای محققان ما در زمینه سلول‌های بنیادی است.
بانک خون بندناف، ذخیره و زیرساختی ارزشمند برای توسعه سلول-درمانی و پزشکی بازساختی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: «پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در دنیا از ۳۵ سال پیش و در ایران از ۲۰ سال پیش آغاز شده است؛ اما از ۱۵ سال پیش، این حوزه بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفت و به همان میزان که در سطح بین‌المللی توسعه یافت، در ایران نیز گسترش پیدا کرده‌است.

بعنوان شاهد بر این ادعا علاوه بر بیان دکتر امیرعلی حمیدیه، میتوان به آمار رشد مراکز پیوند اشاره کرد. مراکز پیوند سلول‌های بنیادی از یک مرکز در سال ۱۳۹۳، به همت دست‌اندرکاران و تغییر رویکرد متخصصان و حمایت نهادهای مختلف به ۱۹ مرکز در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. این رشد ۱۹ برابری نشانه پتانسیل درمانی فوق‌العاده در این حوزه و نیازمندی‌های بیماران برای درمان با شیوه‌های نوین سلول-درمانی است.

بنا بر آمارهای موجود در حال حاضر در افراد بالغ حدود ۱۴ بیماری به کمک سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان می‌شود؛ درحالی‌که بیماری‌های قابل درمان با سلول‌های بنیادی خون بندناف در کودکان به بیش‌از ۶۰ بیماری می‌رسد.

آمار فوق اهمیت وجود منابع سلولی مناسب برای درمان را دوچندان می‌سازد. در این راستا دکتر ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بانک خون بندناف رویان و رئیس بانک خون بندناف رویان از ذخیره بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک فامیلی و ۵۱۰۰ نمونه خون بندناف در بانک عمومی خبر می‌دهد. این درحالی است که هم‌اکنون مجموع ذخیره بانک‌های خون بندناف عمومی در کشور، کمتر از ۱۷ هزار نمونه است.

دکتر ضرابی فعالیت بانک‌خون بندناف رویان را در منطقه بی‌رقیب توصیف کرد و در این‌باره گفت: «بانک خون بندناف رویان یک بانک هیبرید است که بخش فامیلی آن در سال ۱۳۸۴ و بخش عمومی آن در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده‌است. این بانک دارای 31 دفتر نمایندگی در سطح کشور است و دو دفتر نمایندگی خارجی نیز در شهرهای اربیل کشور عراق و مسقط کشور عمان دارد. همچنین در بانک خون بندناف رویان نمونه‌هایی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رومانی، عراق، افغانستان، اردن، نروژ،کانادا، انگلستان، امارات و عمان نگهداری می‌شوند.

خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند می‌توانند با ذخیره خون بندناف فرزندشان در بانک خون بندناف فامیلی رویان، از این سرمایه ارزشمند برای سلامت خانواده خود در آینده استفاده‌کنند. باید اذعان کرد که مزیت‌های درمانی سلول‌های بنیادی خون بندناف با پیشرفت‌های علمی، روز‌به روز درحال گسترش است و خانواده‌ها برای ذخیره این سلول‌ها تنها یک فرصت دارند و آن آستانه تولد فرزندانتشان است.

برای اطلاع از فرآیند و شرایط ذخیره خون بندناف و ثبت نام، می‌توانید به دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری شهرکرد به آدرس خیابان ورزش غربی (خیابان پرستار) ، کلینیک هاجر(س) مراجعه و یا با شماره  03832253315 تماس بگیرید.