/چهل سال خودباوری با جهاد دانشگاهی/

جهاد دانشگاهی می‌تواند در تمام مشکلات خرد و کلان ورود پیدا کند

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۴ کد : ۲۱۱۲۸ عمومی تاپ خبر
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری گفت: امروز وظیفه جهاد دانشگاهی‌، جهاد علمی است که می‌تواند در تمام مشکلات خرد و کلان کشور ورود داشته باشد و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و جوان و نیز ظرفیت‌های مغفول مانده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، متفکران علمی و متعهد را پای کار بیاورد.
جهاد دانشگاهی می‌تواند در تمام مشکلات خرد و کلان ورود پیدا کند

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید صفی، با اشاره به اهمیت نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: این نهاد هم عنوان دانشگاه را دارد که به‌عنوان سنگر علم و پیشرفت علمی مورد توجه قرار دارد و هم عنوان جهاد را با خود دارد که معنای ویژه‌ای در ادبیات و گفتمان دینی ما دارد و حرکت جهادی ایستایی ندارد.

وی ادامه داد: امروز جهاد دانشگاهی اقتدار علمی خود را به جهان ثابت کرده است که به‌عنوان مولود انقلاب، انسان‌های متعهد در بدنه این نهاد مشغول کار هستند و می‌توان چشم‌انداز خوبی برای این نهاد که گام‌های محکمی را در زمینه‌های گوناگون برداشته‌، متصور شد.

حجت‌الاسلام صفی در خصوص دستاوردهای جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: در حوزه علم و فناوری‌، تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای در این نهاد را شاهد هستیم، در زمینه آموزش نیز جهاد دانشگاهی به دنبال تربیت نیروهای انسانی متخصص، متعهد و انقلابی است و امکان استفاده دوره‌های متنوع آموزشی را برای دانشجویان و دانش‌آموزان فراهم کرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان بیان کرد: در حوزه فرهنگ نیز جهاد دانشگاهی در جهت تعمیق هویت ایرانی - اسلامی دانشجویان گام‌های خوبی را برداشته است که در این حوزه شاهد فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در قالب گفتمان‌سازی، برگزاری مناظرات دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی و ... در دانشگاه‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام صفی به فعالیت جهاد دانشگاهی در زمینه اشتغال‌زایی و کار آفرینی اشاره و بیان کرد: در زمینه اشتغال و مباحث دانش‌بنیان شاهد فعالیت این نهاد مرتبط با نیازهای بومی استان و انجام کارهای پر خیر و برکتی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هر کاری کار جهادی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: جهاد یعنی مبارزه و جهاد دانشگاهی باید نیازهای اساسی کشور را شناسایی و در جهت رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند، دایره جهاد در جهاد دانشگاهی مباحث علمی و فناوری است که باید بتواند از تفکر و اندیشه متفکران بهره گیرد و با قلم و فکر به جهاد بپردازد. 

حجت‌الاسلام صفی گفت: امروز وظیفه جهاد دانشگاهی‌، جهاد علمی است که می‌تواند در تمام مشکلات خرد و کلان کشور ورود داشته باشد و با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و جوان و نیز ظرفیت‌های مغفول مانده در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، متفکران علمی و متعهد را پای کار بیاورد و در جهت رفع مشکلات گام بردارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی می‌تواند از کارهای جزئی صرفنظر کند و به کارهای عمیق روی آورد، افزود: جهاد دانشگاهی اندیشه جهادی را در سطح اعتقادی، رفتاری و عقلانی پیشه خود ساخته و صیانت از اصول و ارزش‌ها را مد نظر قرار می‌دهد و این ظرفیت را دارد که در عرصه جهاد و پیشرفت علمی کشور درخشان‌تر عمل کند و در راستای رفع نیازهای اساسی کشور گام بردارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان تصریح کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ و جهت‌گیری است که باید در جامعه گسترش یابد و پایه‌های آن محکم شود، اگر این اتفاق بیفتد جهاد دانشگاهی منحصر در یک نهاد و مرکز نخواهد شد بلکه هر فردی در هر جا می‌تواند منسوب به فرهنگ جهاد دانشگاهی باشد  تا پیشرفت و خودباوری در افراد تحقق یابد.

حجت‌الاسلام صفی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی الگوی  موفقی مانند مرکز رویان را در مجموعه خود دارد، اضافه کرد: این مرکز امروزه در سطح بین‌المللی مطرح است و می‌تواند الگوی اجرایی خوبی در سایر اجزای بدنه جهاد دانشگاهی باشد تا طبق این الگو و با در نظر داشتن فرامین مقام معظم رهبری، مأموریت‌های جدیدی را برای خود تعریف کند.

وی با اشاره به تأکید ویژه مقام معظم رهبری بر مباحث اقتصادی و تولید به ویژه در دو دهه اخیر، بیان کرد: امروز تولید و جهش تولید دارای اهمیت فراوان است و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند بخشی از پژوهش‌های خود را به این موضوع اختصاص دهد و ورود خوبی به موضوع داشته باشد.

حجت‌الاسلام صفی در خصوص تنوع و گستردگی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: وجود تنوع در فعالیت‌ها مؤید توجه به همه سلایق و ذائقه‌ها است و اتفاق خوبی به‌شمار می‌رود، در عین حال باید اولویت‌ها را نیز مشخص کرد و به آن‌ها پرداخت.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به ویژگی شاخص برخورداری از نیروهای جوان و دارای تفکر جهادی باید از ظرفیت جوامع علمی و دانشگاهی استفاده کند و کارهای اساسی را در دستور کار قرار دهد.

کلید واژه ها: 40 سال خودباوری با جهاد دانشگاهی 40 سالگی جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها