طرح ملی مشاغل خانگی با ظرفیت ۸۰۰ نفر در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، سید غلامرضا رضوی با بیان اینکه اجرای این طرح از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جهاد دانشگاهی واگذار شد و واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در استانها نیز مجری طرح در استان خود شناخته شدند، افزود: این طرح در چهارمحال و بختیاری با سهمیه ایجاد شغل برای 800 متقاضی از کارفرما به سازمان جهاد دانشگاهی استان محول شد و ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به عنوان کارفرمای استانی است.
به گفته وی، این طرح در دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیبشناسی طرحهای قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال 1396 طراحی و به تصویب رسید و بهمنظور اجرا و پیادهسازی به جهاددانشگاهی واگذار شد تا شناسایی، توانمندسازی (آموزش و مشاوره) اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار و با بهرهمندی از شبکههای افقی و عمودی انجام شود.
رضوی ادامه داد: ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهعنوان نماینده کارفرما و جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با سهمیه 800 نفر مجری طرح در استان است.
مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری این طرح را مشتمل بر سه فاز "تحقیقات بر مشاغل مزیتدار استان"(فاز اول)، "شناسایی، ارزیابی اولیه، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان و پیشرانان" (فاز دوم) و "اتصال به بازار" (فاز سوم) دانست و افزود: این طرح بسیار بازارمحور است و نقش اصلی در این زمینه را پیشرانان ایفا میکنند. پیشرانان بر اساس معیارهای مشخص، از میان بخش خصوصی متبحر در حوزه بازار، انتخاب میشوند که برای تولید کالای باکیفیت و ارزانقیمت از نیروی آموزشدیده در این طرح، استفاده میکنند.
وی خاطرنشان کرد: علاقهمندان به فعالیت در حوزه مشاغل خانگی، با داشتن حداقل سن 18 سال، بومی بودن در استان محل تقاضا، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی (افرادی که بیمه خویش فرمایی، بیمه روستایی و بیمه عشایری دارند منعی در ثبت نام ندارند.) میتوانند با ثبتنام در سامانه www.inhb.ir در این طرح شرکت کنند.
رضوی با اشاره به هدف اجرای این طرح، عنوان کرد: در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هدف این است که متقاضیان به درآمد پایدار رسیده و صاحب کسبوکار مستقل شوند. متقاضیانی که توان تولید دارند ولی توان فروش ندارند، با معرفی به پیشران (تولیدکننده ماهر و توانمند) و وصل شدن به بازار و شبکهسازی، صاحب شغل و درآمد پایدار میشوند. این در حالی است که در طرحهای قبلی متقاضیان تنها با کسب یک مهارت و سپس تهیه مواد اولیه با سرمایه شخصی یا اخذ وام از نهادهای حمایتی اقدام به تولید میکردند که به دلیل عدم شناخت بازار، نداشتن کیفیت لازم و استاندارد مناسب، نداشتن بستهبندی مناسب، نداشتن بودجه و دانش تبلیغات، بازاریابی و برندسازی، در فروش دچار مشکل و شکست میشدند.
وی همچنین نقش پیشرانان (کارفرماها) در این طرح را بسیار کلیدی دانست و خاطرنشانکرد: در واقع پیشران با ارائه آموزشهای تخصصی بازار به متقاضی و عقد قرارداد فروش تضمینی، ضمن توانمندسازی متقاضی متناسب با نیاز و سلیقه بازار این اطمینان خاطر نسبت به بازاریابی و فروش محصول تولیدی را ایجاد میکند تا متقاضی دغدغهای در این خصوص هم نداشته باشد. پیشرانها نیز خود صاحبان برندهای معروف بازار هستند که میتوانند با به کارگیری نیروهای آموزشدیده در این طرح، بدون درگیر شدن در مسائل استخدام و تأمین فضا و تجهیزات برای نیروی کار، نسبت به توسعه کسبوکار خود اقدام کنند.
رضوی با اشاره به فاز اتصال به بازار خاطرنشانکرد: در این مرحله مجموعهای از اقدامات از قبیل هدایت متقاضیان به تعیین نام و برند تجاری برای محصولات خانگی، تولید استاندارد و برندسازی، ارتقاء کمیت و کیفیت محصولات و بسته بندی، کمک به تنظیم برنامههای تولید و فروش، اتصال به بنگاه پیشرو، شناسایی و معرفی بازارهای جدید برای تولیدات مشاغل خانگی، شکلدهی بازارهای فروش الکترونیکی، معرفی و فروش محصولات، شکلدهی و ظرفیتسازی بازارهای فیزیکی و الکترونیکی و اتصال به بازار و بنگاههای بالادستی انجام میشود که زمینههای فروش و ایجاد بازار پایدار برای محصولات خانگی را فراهم میکند.
مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعالیتهای انجامشده در بخش رسانه و اخبار، اظهار کرد: باتوجه به اهمیت فضای مجازی و تبلیغات رسانهای برای جذب متقاضیان، این مهم از ابتدای اجرای این طرحها مورد توجه قرار گرفته و با درج و انتشار مداوم و پیوسته اخبار در سایتهای داخلی و ملی، ساخت صفحات در شبکههای مجازی و ... سعی بر اطلاعرسانی مؤثر طرح به جامعه هدف شده است.
وی در پایان با بیان مزیتهای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نسبت به طرحهای پیشین در کشور، گفت: ارائه آموزشهای عمومی، تخصصی مشاوره، اتصال به بازار، فروش تضمینی، عدم وابستگی به وام و بدهکار نشدن متقاضی، ایجاد درآمد پایدار، شبکهسازی، بیمه توافقی، تولید قراردادی بین متقاضی و پیشران، عدم وابستگی به سازمانهای حمایتی، ارتقای کیفیت محصول متناسب با نیاز بازار، استانداردسازی و اصلاح زنجیره ارزش از مهمترین مزایا و ویژگیهای این طرح است که در نتیجه آن متقاضی به ارتقای مهارتهای حرفهای، دسترسی به پیشرانهای (کارفرماهای) متعدد، افزایش اعتبار شغلی، اشتغالزایی برای سایرین و تبدیل شدن شغل خانگی به شغل خانوادگی، ارتقای کیفیت زندگی و در نهایت ایجاد درآمد پایدار و کسبوکار مستقل دست مییابد.
یادآور می شود، چهارمحال و بختیاری با تقسیم کار میان مراکز شش گانه جهاددانشگاهی 10 شهرستان شهرکرد، بروجن، کیار، کوهرنگ، اردل، فارسان، سامان، بن و لردگان و خانمیرزا را تحت پوشش قرار داده است. متقاضیان طرح توسعه مشاغل خانگی جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس های ذکر شده مراجعه و یا با شماره ها تماس حاصل نمایند.
شهرکرد یک : شهرکرد، خیابان رجایی(حدفاصل خ شریعتی و خ ورزش) پلاک 70 - 33398026
شهرکرد دو : شهرکرد، خیابان ولی عصر شمالی، تقاطع شریعتی- 32242517
بروجن : میدان شهرداری- 34225330
فارسان : خیابان اشرفی اصفهانی- 33225330
سامان : خیابان شهید جعفر زاده- 333527464
لردگان : خیابان گلزار شهدا- 34446693