برگزاری نشست تخصصی موانع اثربخشی آموزش در کاهش اعتیاد

۰۸ تیر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۱ کد : ۳۲۶۹۳ عمومی تاپ خبر
نشست تخصصی «موانع اثربخشی آموزش در کاهش اعتیاد» با همکاری جهاد دانشگاهی و جمعیت هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت هفته مبارزه با موادمخدر برگزار شد.
برگزاری نشست تخصصی موانع اثربخشی آموزش در کاهش اعتیاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیار، در ابتدای این نشست تخصصی ایرج کیانی-مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح "پیمان" در راستای مبارزه با مواد مخدر در استان، اظهار کرد: این طرح در سال‌های گذشته به دلیل کمبود اعتبار اجرایی نشد، اما از خردادماه جاری این طرح در پنج محله آسیب‌پذیر استان و در شهرستان‌های مختلف اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه افزایش اعتماد به نفس و خودمراقبتی مهم‌ترین ارکان طرح پیمان است، افزود: در گام نخست، ۱۹ نفر از جوانان آموزش دیده‌اند، سپس این افراد گروه‌های هفت نفره تشکیل داده و آموزش‌ها را به آنان ارائه می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری در پایان با اشاره به اینکه این سازمان، بیش از ۲۰ هزار عضو در استان دارد، یادآور شد: افراد می‌توانند از سن پنج تا ۳۵ سالگی عضو سازمان جمعیت علال احمر شوند، در ۲۵ خانه هلال استان در بحث اعتیاد، آموزش‌های لازم با برگزاری هشت کارگاه آغاز شده است.

نگاه جامعه به مقوله اعتیاد با مشکل مواجه است

در ادامه این نشست، سید قدیر مرتضوی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نگاه جامعه امروز به حوزه اعتیاد با مشکل مواجه است، اظهار کرد: این نگاه مربوط به پس از گرفتاری به دام اعتیاد است، بدین معنا که برای افراد گرفتار در دام اعتیاد چاره‌اندیشی می‌شود.

وی افزود: متاسفانه همه افراد جامعه، خود را به تکنولوژی روز قانع کرده‌اند، به‌طوری که به‌جای بررسی کردن یک موضوع و صحبت با کارشناس مربوطه، به‌دنبال یافتن پاسخ آن مسئله از طریق فضای مجازی هستند و انتظار دریافت راه‌حل‌های فوری را دارند، این مسئله بسیار آسیب‌زا است و به‌علت اینکه افراد با فرد متخصص در ارتباط نیستند به بسیاری از آسیب‌ها مبتلا می‌شوند.

توجه به زنان و کودکان گرفتار اعتیاد در طرح پازک

نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه محوریت عمده سازمان بهزیستی ، مصرف‌کنندگان مواد مخدر است، گفت: از میان مصرف‌کنندگان مواد مخدر، توجه عمده این سازمان بر زنان و کودکان بوده که طی طرح پازک در سال گذشته و امسال به این هدف جامه عمل پوشانده شده است.

وی با اشاره به خصوصیات آموزش در حوزه مواد مخدر، تصریح کرد: آموزش‌ها باید آرام باشد تا میزان اثربخشی آن افزایش پیدا کند، استمرار شرط بعدی است، بدین معنا که آموزش‌ها تنها منوط به هفته مبارزه با مواد مخدر نباشد، در مرحله آخر نیز آموزش‌دهنده باید از آموزش‌های به‌روز استفاده کند.

عسگری در خصوص اشتغال معتادان بهبودیافته، توضیح داد: ۱۰ درصد از اعتبارات سازمان بهزیستی مروبط به این قشر است که در دوره‌های مهارت‌آموزی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و با دریافت کمک هزینه دریافتی می‌توانند شغلی را آغاز کنند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای اشتغال فرد بهبودیافته در استان فرهنگ‌سازی لازم صورت نگرفته است، بیشترین تمرکز باید بر خود اشتغالی فرد بهبودیافته باشد تا پس از درمان به‌نوعی بتواند کارآفرینی کند.

وی با اشاره به نقش طلاق در افزایش معضل اعتیاد، خاطرنشان کرد: افرادی که در آستانه طلاق هستند، در سامانه تصمیم ثبت‌نام می‌کنند، یکی از ماموریت‌های روانشناسان در این سامانه، بیان آسیب‌های طلاق برای فرزندان و گرایش به مواد مخدر در میان آنان است، خوشبختانه ۴۲ درصد از زوجین ثبت‌نام کرده در این سامانه پس از دریافت مشاوره‌ها به سازش رسیده‌اند.

عسگری در پایان با اشاره به اینکه اختلالات روانی و افسردگی نیز می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در گرایش افراد به مصرف موادمخدر باشد، بیان کرد: طبق آمارهای اعلام شده نزدیک به ۲۳ درصد مردم چهارمحال و بختیاری به انواع اختلالات روانی مبتلا و ۱۶ درصد نیز دچار افسردگی هستند.

توزیع موادمخدر در دانشگاه‌ها

سلیمان ریاحی فرمانده پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری در ادامه این جلسه با بیان اینکه ۲۶ دستگاه در حوزه مواد مخدر دخیل هستند، اظهار کرد: تنها اقدامات عملیاتی موثر نبوده و ضروری است که در حوزه فرهنگ مردم نیز کار شود.

وی یکی از مکان‌های توزیع مواد مخدر را مربوط به دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری دانست و افزود: باید این موضوع از طریق حراست دانشگاه‌ها و متولیان امر در این مکان‌های فرهنگی به‌صورت جدی پیگیری شود، تاکید می‌شود افراد در صورت دیدن توزیع‌کنندگان موادمخدر در نقاط مختلف با سامانه ۱۱۸ تماس حاصل کنند.

فرمانده پلیس مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در طرح پازک (ویژه بانوان و کودکان)، افراد همیار آموزش داده می‌شوند، آن‌گاه پس از گذراندن این آموزش‌ها، فعالیت‌های ورزشی و کتابخوانی به‌عنوان جایگزین مصرف مواد مخدر در ۹ محله پرخطر استان، به گروه‌های هدف معرفی می‌شود.

ریاحی درخصوص نقش فضای سربازی در گرفتار شدن به آسیب اعتیاد، توضیح داد: متاسفانه این مسئله وجود دارد، سربازان به مدت ۷۰ روز در اختیار مراکز آموزشی قرار می‌گیرند و علاوه بر گذراندن آموزش‌های تخصصی نظامی، باید فضای آموزشی پیشگیری از اعتیاد در دستور کار قرار بگیرد.

محمدتقی حسین‌پور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در این نشست با اشاره به تشریح ظرفیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی در حوزه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگی، اظهار کرد:  این واحد آمادگی خود را برای همکاری و مشارکت در موضوع پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر را اعلام می‌کند.

وی  همچنین ظرفیت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری را برای توسعه فعالیت‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در سطح دانشگاه‌های استان یادآور شد.

استفاده از روانشناس در مراکز ترک اعتیاد جنبه دکوری دارد

در پایان این جلسه امین مختاری روانشناس با اشاره به حوزه درمان در اعتیاد، اظهار کرد: اثرگذارترین راه درمان معتادان در مراکز درمانی رقم می‌خورد، خلا معنویات در این گروه‎‌ها مشاهده می‌شود و استفاده از روانشناس در این گروه‌ها بیشتر جنبه دکوری به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه اشکالات زیادی در حوزه درمان اعتیاد وجود دارد، افزود: مراکز مربوطه در استان از هدف اصلی خود خارج شده‌اند، در حالی که پروتکل‌های درمانی بسیار جامعی در دنیا برای این مراکز تعریف شده است.

این روانشناس یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش به اعتیاد را چالش‌ها و خلاءهای شخصیتی عنوان و تصریح کرد: منشا این کمبودها، وراثت، نحوه تربیت، فضای خانواده و رفتار والدین است، البته انسان‌ها با هم تفاوت دارند و ممکن است فردی اصلا میلی به مواد مخدر نداشته باشد و با وجود زندگی در کنار یک شخص معتاد، کاملا از این فضا سالم خارج شود.