رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان:

توانمندی‌های علمی جهاددانشگاهی ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۳۴۲۳۴ عمومی تاپ خبر
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: توسعه علمی و فناورانه سازمان‌های توانمند مانند جهاددانشگاهی می‌تواند منجر به اجرای پروژه‌های بزرگ، ایجاد اشتغال و بهبود ارائه خدمات به مردم شود، امروزه توانمندی‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است.
توانمندی‌های علمی جهاددانشگاهی ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، علی شهریارپور با اشاره به فعالیت‌های جهاددانشگاهی از زمان تشکیل این نهاد در کشور، اظهار کرد: این نهاد در حوزه‌های مختلفی هم‌چون پژوهش و فناوری، فنی و مهندسی، حوزه آموزش و حوزه فرهنگی نقش بسیار موثری در تحقق اهداف تعیین شده داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری افزود: در دوران دفاع مقدس جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت جهادگران فعال خود و با اتکا بر تفکر خودکفایی پروژه‌های متعدد نظامی در زمینه طراحی، ساخت و تعمیر ادوات جنگی را به انجام رساند.
وی با بیان اینکه اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه دستیابی به فناورهای نوین مانند ژنتیک و سلول‌های بنیادی بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: صدها پژوهش در حوزه فناوری و پزشکی در جهاددانشگاهی انجام شد و نتایج آن در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.
شهریارپور یادآور شد: جهاددانشگاهی همچنین در حوزه فنی و مهندسی اختراعات قابل توجهی در حوزه فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی، واگن، مولد برق، دکل‌های حفاری و ... انجام داده که این اختراعات گامی در راستای کاهش وابستگی به دیگر کشورها و تامین نیاز کشور به این تجهیزات بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین این نهاد در حوزه پزشکی به موفقیت‌های بسیاری در پژوهشگاه رویان، ساخت داروهای نانو، ایجاد بانک خون بند ناف نوزاد دست پیدا کرده است و علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور در سطح بین‌المللی نیز مطرح شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه پژوهشگران جهادی جهاد دانشگاهی در رابطه با پروژه‌های مرتبط با علوم انسانی فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه مطالعات برنامه‌ریزی منطقه‌ای، آمایش سرزمین و ارزیابی توسعه یافتگی مناطق سکونتگاهی انجام داده‌اند، تصریح کرد: همچنین این نهاد در حوزه آموزش فعالیت‌های گسترده‌ای در بحث آموزش عالی، آموزش علمی کاربردی، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، آموزش‌های بین‌المللی و آموزش‌های مربوط به توانمندسازی منابع انسانی داشته است.
شهریارپور با اشاره به اقدامات جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، تاکید کرد: فعالیت بسیار مطلوب خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری قرآنی ایکنا، چاپ صدها کتاب و ایجاد مرکز افکارسنجی از اقدامات بسیار خوب فرهنگی این نهاد در زمینه فرهنگی بوده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: اشتغال دانش‌آموختگان، تجاری‌سازی پژوهش‌ها و تحقیقات از اقدامات تاثیرگذار جهاددانشگاهی در سطح کشور و این استان است.
وی با بیان اینکه جهادگران جهاددانشگاهی با روحیه خودباوری، تلاش و خستگی‌ناپذیری در حوزه‌های مختلف علم و فناوری پیشگام بوده‌ و دستاوردهای خوبی را کسب کرده‌اند، گفت: گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در جامعه به‌ویژه در زمینه تحقیقات و کارهای پژوهشی مورد نیاز جامعه بسیار حائز اهمیت است.
شهریارپور اضافه کرد: برنامه‌ریزی بسیار خوب فرهنگی، تبلیغ و ترویج فرهنگ، ایجاد آمادگی در قشر جوان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان به‌منظور مقابله با غرب‌زدگی و انحرافات بسیار مفید خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توسعه اقتصاددانش‌بنیان و بسترسازی توسعه کسب و کارهای فناورانه و دانش‌محور یکی از اجزای توسعه پایدار در کشور است، یادآور شد: این مسائل در جهاددانشگاهی به خوبی موردتوجه قرار گرفته است، نقش این نهاد در تاسیس مراکز رشد و همچنین نقش‌آفرینی در زمان بحران به‌ویژه وقوع سیل، زلزله، شیوع کرونا و عبور از موانع و مشکلات کشور قابل توجه است.
وی با بیان اینکه نیروهای جهادی توانمندی‌های بسیاری در حل مشکلات کشور دارند، بیان کرد: این توانمندی‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله پژوهش و انجام کارهای تحقیقاتی، فناوری، فرهنگ، کارآفرینی، تجاری‌سازی فعالیت‌های پژوهشی و اقتصاددانش‌بنیان نمود پیدا می‌کند.
شهریارپور افزود: توسعه علمی و فناورانه سازمان‌های توانمند مانند جهاددانشگاهی می‌تواند منجر به اجرای پروژه‌های بزرگ، ایجاد اشتغال و بهبود ارائه خدمات به مردم شود، امروزه توانمندی‌های علمی و فناورانه جهاددانشگاهی ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است و تعدادی از پژوهشگران پژوهشگاه رویان در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر کارآفرینی دانش‌آموختگان دانشگاهی از اقدامات بسیار خوب جهاددانشگاهی به‌شمار می‌رود که می‌توان به طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، طرح نظام هدایت شغلی و مدرسه اشتغال اشاره کرد.
وی ادامه داد: توجه ویژه به پژوهش و فناوری، تشویق برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن‌ها، بهره‌گیری از محققان، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی و الگوسازی در تولید محصولات با فناوری‌های متکی بر توان ملی از اقدامات مهی است که می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید و افزایش رفته در جامعه شود.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی