حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام:

باید قدردان اقدامات صورت گرفته در جهاددانشگاهی بود

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۷ کد : ۳۴۶۴۶ عمومی تاپ خبر
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در خصوص دستاوردها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان و کشور، اظهار کرد: از آنچه صورت گرفته باید قدردان بود، چه مجموعه کشوری و چه مجموعه استانی اقدام‌ها و تلاش‌های نافعی در عرصه فرهنگی و علمی و آموزشی و نیز نقش‌آفرینی در علم و فن‌آوری و مرتبط نمودن عرصه علم و دانش و دانشگاه با عرصه تولید داشته‌اند اما با آنچه باید محقق بشود فاصله وجود دارد.
باید قدردان اقدامات صورت گرفته در جهاددانشگاهی بود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در خصوص دستاوردها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان و کشور، اظهار کرد: از آنچه صورت گرفته باید قدردان بود، چه مجموعه کشوری و چه مجموعه استانی اقدام‌ها و تلاش‌های نافعی در عرصه فرهنگی و علمی و آموزشی و نیز نقش‌آفرینی در علم و فن‌آوری و مرتبط نمودن عرصه علم و دانش و دانشگاه با عرصه تولید داشته‌اند اما با آنچه باید محقق بشود فاصله وجود دارد.
وی ادامه داد: نیاز و ضرورت‌های کشور و توانمندی‌های فوق‌العاده داخلی آنقدر زیاد است که با این مقدار کارها و تلاش‌های روزمره شاهد آثار مشهود و محسوس نخواهیم بود، کار جهادی شب و روز نمی‌شناسد و ساعت اداری و غیراداری برایش بی‌معناست.
نکونام انگیزه اولیه از شکل‌دهی جهاد دانشگاهی را تبدیل دانشگاه به موتور محرکه دانش و تولید در کشور دانست و توضیح داد: جهاد دانشگاهی این ظرفیت را داشت و شاید هنوز هم داشته باشد که در تمام بخش‌های دانشگاهی جهت‌دهنده و محرک به سمت اهداف انقلاب و استقلال کشور باشد.
نماینده ولی‌فقیه در استان با ذکر اینکه شخصیت اول انقلاب، مقام والای رهبری، در شکل‌دهی و تداوم جهاد دانشگاهی حامی و پشتیبان بوده و هستند، افزود: جهاد دانشگاهی جایگاه کم و نازلی ندارد بلکه از جایگاه رکین و رفیعی برخوردار است و می‌تواند به سهم خود در انقلابی نگه‌داشتن دانشگاه و انقلابی حرکت کردن آن نقش وافر و اثرگذاری ایفا نماید و به‌واقع دانشگاه را به عرصه جامعه آورده و رفع کننده مشکلات و نیازهای علمی و تولیدی جامعه باشد؛ نظام انقلابی ما مدام به تولید علم نیاز دارد و به برکت علم است که سلطنت ایجاد می‌شود.
نکونام گفت: ما سلطنت را برای سلطه نمی‌خواهیم، سلطنت موردنظر اولاً برای رهایی از سلطه ظالمان و ستمگران و مستکبران است و ثانیاً برای خدمت به بشریت و اعتلا بخشیدن به مظلومین و مستضعفین  و عطا کردن عزت و کرامت انسانی به آحاد بشریت است که جهاد دانشگاهی در این جهاد عظیم و در این نور بزرگ، می‌تواند نقشی کلیدی بیافریند.
امام جمعه شهرکرد دانشگاه را جایگاه دایمی تولید علم و زایش علمی مستمر دانست و بیان کرد: جهاد دانشگاهی نیز در این مجموعه شکل گرفت تا سرعت و شتاب صدچندان به بخش‌های گوناگون دانشگاهی ببخشد و علم و فن‌آوری دانش بنیان را بدون اتکا به بیگانه در جامعه رونق دهد.
نکونام در خصوص توانمندی نیروهای جهادی در حل مسائل استان و کشور، توضیح داد: نیروهای جهادی خاصیتشان این است که آرام و قرار نداشته باشند و شب و روزشان در فکر کار و خدمت در عرصه مسئولیت باشند و حتی فراتر از آن، در هر جا که ضرورت و فوریت احساس می‌شود تلاش و کوشش مستمر داشته باشند، لذا اگر افرادی در جهاد دانشگاهی این روحیه و این انگیزه را ندارند نباید آنجا بمانند.
وی تأکید کرد: مجموعه جهادی که باید کشور را در علم، پژوهش و فناوری و در اقتصاد دانش‌بنیاد به سمت استغنا سوق دهد باید دارای انگیزه‌های  جهادی و انقلابی بوده و کار را بر همه چیز ترجیح دهد و برجستگی و سرآمدی جهاد دانشگاهی را در مرئی و منظر قرار دهد، ممکن است گفته شود کار بی‌سر و صدا بهتر از مطرح‌شدن و امثال آن است بله بی‌سر و صدا کار کردن خوب است اما به شرطی که کار مؤثر و پیش‌برنده باشد و اگر چنین شد حتماً خود را نشان داده و آثار آن در مرئی و منظر قرار می‌گیرد. 
نکونام تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان یک نیروی تمام‌عیار جهادی و انقلابی کار بی‌سر و صدا داشت اما کارش آن‌چنان عمیق و مؤثر بود که نه‌تنها ایران بلکه جهان را تحت تأثیر خود و کارهایش قرار داد.
نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه ائمه جمعه و نمایندگان ولی‌فقیه نیروی اجرایی نیستند و امکانات اجرایی در اختیار ندارند، گفت: حتی بخش اجرایی امور فرهنگی نیز بر عهده و توان و امکان ائمه جمعه نیست؛ بخش‌های هدایتی و نظارتی و جهت‌دهی‌های انقلابی بر عهده ائمه جمعه می‌باشد که در این راستا جهاد دانشگاهی استان ارتباط‌های خوبی دارند و از طریق خبرگزاری‌های خود نشردهنده معارف و هدایت‌ها هستند که جای تقدیر و تشکر دارد.

نکونام در پایان گفت: امید است به برکت روحیه جهادی و به برکت دولت مردمی و انقلابی تازه‌نفس که آغاز به کار کرده است، روح تازه‌ای بر کالبد انقلاب دمیده شود و همه بخش‌های کشور و از جمله دانشگاه و مجموعه ارزشمند جهاد دانشگاهی امید ایجادشده در جامعه و مردم را بیش از پیش افزایش دهد و شاهد یکپارچگی کشور در حرکت‌های جهادی و انقلابی باشیم.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی