وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

جهاددانشگاهی می تواند الگویی برای علم و فناوری کشور باشد / روحیه جهادی در هر عرصه ای وارد شود، موفق است

۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۶ کد : ۳۹۸۱۵ عمومی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جهاددانشگاهی می تواند الگویی برای علم و فناوری کشور باشد، گفت: روحیه جهادی در هر عرصه ای وارد شود، موفق است.
جهاددانشگاهی می تواند الگویی برای علم و فناوری کشور باشد / روحیه جهادی در هر عرصه ای وارد شود، موفق است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی در مراسم معرفی و تقدیر از  پژوهشگران برتر جهاددانشگاهی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سردار شهید سلیمانی، اظهار کرد: زمانی که انسان نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی را از نزدیک مشاهده می کند، احساس غرور و خودباوری به او دست می‌دهد و امیدوارم زمینه ای فراهم شود تا تمامی شهروندان نیز بتوانند با دستاوردهای جهاددانشگاهی از نزدیک آشنا شوند. امیدوارم این حرکت جهادی با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد و به خودکفایی مد نظر نظام جمهوری اسلامی دست پیدا کنیم.
وی در ادامه با ارائه تعریف جدیدی از مقوله پژوهش، افزود: پژوهش دیدن چیزهایی است که دیگران قبلاً آن را ندیده‌اند و رفتن به راه‌هایی است که دیگران قبلاً در آن پای نگذاشته اند. پژوهش اندیشیدن به چیزهایی است که قبلاً در مورد آن اندیشیده نشده است و نتیجه پژوهش نیز یقینا شکست مرزهای دانش و ایجاد خلاقیت و نوآوری و در نهایت رسیدن به فناوری و خلق ثروت از دانش است. معنای علم نافع نیز آن است که به درجه ای از بلوغ دست پیدا کنیم که از دانش، ارزش و ثروت، امنیت و سلامت تولید کنیم.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: اگر باور داشته باشیم که می توان از دانش، ثروت و امنیت و سلامت ایجاد کرد، در آن زمان به این نتیجه می رسیم که بهترین مسیر برای سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در زمینه علم و فناوری است. به همین دلیل در دنیای امروز درصد قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی کشورها صرف پژوهش و فناوری می شود، اما در کشور ما با نگاه خوش بینانه کمتر از 8 درصد درصد و با نگاه واقع بینانه حدود نیم درصد از درآمد ناخالص ملی صرف پژوهش می‌شود که این مسئله، ظلم به این آیندگان بوده و نتیجه آن نیز مسئله ظهور و بروز خام فروشی است.
دکتر زلفی گل ادامه داد: اگر باور کنیم که خام فروشی ظلم به آیندگان است، درصد قابل توجهی از درآمد ناخالص ملی را صرف پژوهش، تحقیق و فناوری خواهیم کرد. اما جهاددانشگاهی به عنوان نمونه ای کوچک از وزارت علوم در تمامی عرصه ها فعال است و می تواند به عنوان الگو در زمینه آموزش، فناوری و رونق تولید به ویژه در حوزه ارتباط دانشگاه با صنعت مظرح شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی های منحصر به فرد جهاد فعال بودن در سه عرصه تحقیقات بنیادی، کاربردی و توسعه ای است، بیان کرد: نام جهادانشگاهی این مسئله را نمایان می کند که حرکت های این نهاد انقلابی بر پایه علم و با روحیه جهادی استوار است. روحیه جهادی در هر عرصه ای که وارد شود و چنانچه با علم و عقل همراه باشد، موفقیت را به همراه خواهد داشت.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به دستاوردهای فراوان جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف، گفت: این موارد نشان دهنده این مسئله است که جهاددانشگاهی به اهدافی که در اساسنامه ای که طبق آن تأسیس شد، دست یفته است. امیدواریم حمایت های دولت و مسئولان کشور (از طریق جلوگیری از واردات محصولات خارجی و تهیه بازار فروش برای محصولات) از این نهاد انقلابی بیشتر شود؛ چراکه ظلم است محصولی در داخل تولید شود اما مشابه آن از خارج وارد شود. 
دکتر زلفی گل با بیان اینکه باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم محصولات داخلی به خارجی ترجیح دهند، تصریح کرد: در علم و تولید آن بحث مالکیت مطرح نیست و اگر به نتیجه ای در تحقیقات علمی برسیم، می توانیم با انتشار دانش خود، این دانش را از حالت علم شخصی به دانش اجتماعی تبدیل کنیم، اما در فن، مالکیت مطرح است؛ چراکه هنر به کار گیری علم، تبدیل به فناوری می‌شود و فناوری قابل خرید و فروش است.
وی اظهار کرد: امیدواریم دانشگاه‌های ما نیز با الگوبرداری از جهاددانشگاهی هم در زمینه تولید علم و هم در زمینه مصرف علم سرمایه‌گذاری کنند. بنده حتما توانمندی های جهاددانشگاهی را در هیئت دولت معرفی کرده و سعی خواهیم کرد تا از جهادگران جهاددانشگاهی تقدیر کنیم.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی 1400