کتاب «عدم قطعیت و قابلیت اعتماد در سازه‌ها» منتشر شد

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۶ کد : ۴۲۹۵۳ فرهنگی تاپ خبر
کتاب «عدم قطعیت و قابلیت اعتماد در سازه‌ها» به قلم دکتر فرهاد حسینلو و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری وارد بازار نشر شد.
کتاب «عدم قطعیت و قابلیت اعتماد در سازه‌ها» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، کتاب «عدم قطعیت و قابلیت اعتماد در سازه‌ها » یک اثر تألیفی است که به قلم دکتر فرهاد حسینلو استادیار دانشکدۀ مهندسی عمران و معماری دانشگاه شهید چمران اهواز در 420صفحه در قطع وزیری، تألیف و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است. 
در بخشی از کتاب آمده است اخیراً استفاده از روش‌های تحلیل ریسک و قابلیت اطمینان با توجه به قابلیت بالای آنها در بهینه‌نمودن طرح‌های مهندسی و بالابردن توان مدیریتی پروژه‌ها مورد توجه قرارگرفته است. با توجه به ساخت‌وساز گسترده‌ای که در کشور وجود دارد، کاربردی نمودن این روش‌ها در طراحی سازه‌های مختلف می‌تواند بسیار مفید باشد. هدف اصلی از طراحی سازه، قابلیت اعتماد با سطح احتمال قابل‌قبول است؛ به‌طوری‌که هر سازه برای هدفی از‌پیش‌ تعیین‌ شده برای آن در هر زمان از طول عمر طراحی معین خودش نامناسب نباشد. اینکه آیا یک سازه یا یک عضو سازه‌ای هنگام بارگذاری دچار شکست می‌شود یا نه، بستگی به بخشی از مقدار واقعی خواص مواد مربوطه دارد که مقاومت آن را تعیین می‌کند؛ بنابراین تحلیل‌گر قابلیت اعتماد باید به ماهیت تغییرات واقعی مقادیر فیزیکی مانند بارها، خواص مواد و ابعاد توجه کند. این تغییرپذیری را می‌توان از نظر توزیع احتمالات یا فرایندهای تصادفی توصیف نمود. شایان ذکر است مباحث این کتاب یکی از عناوین اصلی در برنامۀ آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ مهندسی عمران در گرایش‌های مختلف می‌باشد. 
در ضمن این کتاب، علاوه بر استفادۀ دانشجویان رشتۀ مهندسی عمران، برای دانشجویان علاقمند رشته‌های دیگر مهندسی در این حوزه نیز می‌تواند مفید باشد. مطالب این کتاب طوری طراحی و بیان شده است که بتواند راهنمایی خوب و مؤثر برای همۀ دانشجویان و متخصصان عزیز کشورمان در انجام تحقیقات کارآمد این حوزه باشد. 
  گفتنی است، انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می کند، تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید (اعم از تالیف و ترجمه و پایان نامه های شاخص دانشجویی) را به چاپ برساند و اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و مولفان می توانند برای اخذ مشاوره در خصوص مراحل تالیف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبیعی- معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و یا با شماره 32320323یا 32320070 و در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنین تارگاه jchb.ir برای کسب اطلاعات بیشتر اعلام می‌شود.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ کتاب