جشن «ذخیره‌های امید» بانک خون بندناف جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد

۱۸ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۶ کد : ۴۴۸۰۶ پژوهش و فناوری تاپ خبر
والدین از زمان آغاز بارداری مادر اقدامات پزشکی بسیاری انجام می‌دهند تا به واسطه آن‌ها سلامت فرزند خود را تضمین کنند اما تضمین سلامت فرزند در تمامی طول زندگی نیز از موارد بسیار مهم و ضروری است که والدین می‌توانند با ذخیره‌سازی خون بندناف فرزندان خود این سلامتی را به آن‌ها هدیه دهند.
جشن «ذخیره‌های امید» بانک خون بندناف جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، با وجود زمان کمی که از آغاز تحقیقات درخصوص سلول‌های بنیادی می‌گذرد اما این علم مرزهای بسیاری را درنوردیده و جهان زیست‌شناسی و پزشکی را دچار تحول کرده است، این سلول‌ها پتانسیل درمانی بالایی دارند و برای درمان و یا کاهش شدت بیماری‌های صعب‌العلاج به کار گرفته می‌شوند.

برای هر فرد و در طول زندگی تنها یک‌بار و در زمان تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزاد وجود دارد بنابراین والدین در زمان تولد فرزند خود می‌توانند فرصت را مغتنم شمرده و سلول‌های بنیادی خون بندناف نوزاد را ذخیره کنند.

سودابه بنی‌مهدی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری درخصوص بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف، اظهار کرد: خون موجود در بندناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است و برای هر فرد در طول زندگی تنها یک‌بار و در هنگام تولد امکان ذخیره‌سازی آن‌ها وجود دارد که بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف امکان ذخیره‌سازی این سلول‌ها را فراهم کرده است.

وی افزود: درحال حاضر در ایران بیماری‌هایی که دارای منشا خونی هستند مانند انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی‌های مادرزادی، نقص سیستم ایمنی و... با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است همچنین ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی و... درحال انجام است.

بنی‌مهدی عنوان کرد: طی سال گذسته در چهارمحال و بختیاری ۱۳۷ نمونه خون بندناف جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شد، در سال جاری نیز تاکنون ۳۵ نمونه جمع‌آوری شده همچنین از زمان افتتاح دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف در سال ۱۳۹۴ در استان تا امروز نیز نمونه خون بندناف ۸۱۱ نوزاد ذخیره‌سازی شده است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری از برگزاری جشنی با عنوان "ذخیره‌های امید" در استان خبر داد و گفت: این جشن عصر روز گذشته در سالن بازی مجموعه پردیس برای کودکانی که خانواده آن‌ها اقدام به ذخیره خون بندناف آن‌ها کرده‌اند برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان در تمامی بیمارستان‌های موجود در سطح چهارمحال و بختیاری پوشش داده می‌شود و برای این کار هماهنگی لازم با مامای مربوطه در زمان زایمان جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف در بیمارستان موردنظر انجام می‌شود، والدین نیز از آخر هفته ۳۶ بارداری تا زمان زایمان فرصت دارند تا نسبت به تکمیل و ارسال فرم پرسنامه پزشکی مادر اقدام کنند که برای این منظور می‌توانند به آدرس شهرکرد، خیابان شریعتی، کلینیک فوق تخصصی امام علی (ع)، ساختمان دوم مراجعه کنند و یا با شماره تلفن‌های ۰۳۸۳۲۲۵۳۳۱۵ و یا ۰۹۳۸۶۸۵۱۲۱۵ تماس بگیرند.