توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی؛ رسالت خطیر جهاد دانشگاهی

جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران
۰۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۷ کد : ۴۶۹۵۲ عمومی تاپ خبر
امام‌جمعه بروجن توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی را رسالت خطیر و مهم جهاد دانشگاهی دانست و گفت: این نهاد همچنین توجه به هنر ایرانی اسلامی را باید سرلوحه کار قرار دهد و در ساحت‌ها و شاخه‌های مختلف هنر بتواند فرهنگ اسلامی را به بروز و ظهور برساند.
توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی؛ رسالت خطیر جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد احمدی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی با رویکرد فرهنگی و پژوهشی است، اظهار کرد: این مجموعه، اقدامات و فعالیت‌های مهمی را هم در حیطه کارهای فرهنگی و هم توجه به هنر اسلامی دارد و همچنین در حوزه تحقیق و پژوهش کارهای مؤثری را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود در توسعه فرهنگ دینی تلاش کند، ادامه داد: این نهاد انقلابی ظرفیت مطلوبی برای بسط و تعمیق فرهنگ اسلام و تشیع، انقلاب و فرهنگ ایرانی دارد به‌ویژه اینکه این مقوله‌ها از مهم‌ترین نیازهای نسل جوان جامعه است؛ طبیعتاً جهاد دانشگاهی در این مسیر می‌تواند در تعامل دائمی و هم‌اندیشی فنی و کاربردی با نهادهایی چون حوزه علمیه، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دینی و فرهنگی باشد.

احمدی توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی را رسالت خطیر و مهم جهاد دانشگاهی دانست و توضیح داد: این نهاد همچنین توجه به هنر ایرانی اسلامی را باید سرلوحه کار قرار دهد و در ساحت‌ها و شاخه‌های مختلف هنر بتواند فرهنگ اسلامی را به بروز و ظهور برساند.

امام‌جمعه بروجن با یادآوری سخنی از امام خمینی(ره) که هنر را دمیدن روح تعهد دانسته‌اند، گفت: هنرمند واقعی کسی است که بتواند معنویت، تعهد، اخلاق، صداقت و امانتداری را در جامعه منتشر کند؛ هنرمند باید در راه تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی گام بردارد.

احمدی یکی از انتظارات جامعه از نهادهای علمی و فرهنگی از جمله جهاد دانشگاهی را پرداختن به هنر با رویکرد جدید دانست و توضیح داد: در صورت تحقق چنین امری شاهد بروز و ظهور هنرمندان متعهد و انقلابی در میان نسل جوان خواهیم بود.

وی جهاد دانشگاهی را نهادی برآمده از انقلاب و در راستای مقابله با فرهنگ غرب برشمرد و گفت: جهاد دانشگاهی به مقابله فرهنگی با فرهنگ وارداتی غرب می‌پردازد و لذا باید بتواند با معرفی و شناساندن فرهنگ اسلامی و تشیع به نسل جدید، از هجوم فرهنگ غربی به میان این قشر و بروز غرب‌گرایی جلوگیری کند. جهاد دانشگاهی همانطور که از نامش پیداست یک سنگر برای جهاد و مقابله فرهنگی دائمی با دشمن است.

این مدرس حوزه علمیه استان بیان کرد: کشور ما سه هویت اصلی و شاخص یعنی هویت ایرانی، اسلامی و شیعی دارد که ترویج و تحکیم این سه هویت از راه‌های اصلی مقابله با غرب‌گرایی و غلبه فرهنگ غرب بر جامعه است. به نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی همانطور که از نامش بر می‌آید یک سنگر مبارزه و جهاد فرهنگی علیه دشمن است که با ترویج فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی یعنی هویت ملت ایران، این جهاد تحقق می‌پذیرد.

احمدی با تأکید بر اینکه کار فرهنگی جهاد دانشگاهی با همکاری تمامی نهادهای فرهنگی امکان‌پذیر است، گفت: در مقوله فرهنگ حتی نهادهای به ظاهر غیر مرتبط نیز باید در میدان باشند، مثلاً اگر جهاد کشاورزی تصور کند مسئولیت فرهنگی ندارد، کار فرهنگ دچار آسیب می‌شود چرا که تک‌تک آحاد جامعه اعم از مسئولان و مردم باید پای کار فرهنگ باشند.

امام‌جمعه بروجن با اشاره به فعالیت‌ها و موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه تحقیق و پژوهش، بیان کرد: همچنین خوشبختانه شاهد برپایی دوره‌های مختلف و متعدد آموزشی در جهاد دانشگاهی هستیم که سبب ارتقای آگاهی و مهارت افراد به‌ویژه نوجوانان و جوانان می‌شود.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری فصل42 چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی