کتاب « تاریخ و سیره رضوی» منتشر شد

۰۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۸ کد : ۴۸۰۰۵ فرهنگی تاپ خبر
کتاب « تاریخ و سیره رضوی» به قلم دکتر محمدجواد یاوری سرتختی استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السّلام و دکتر سید مجتبی جلالی استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شد.
کتاب « تاریخ و سیره رضوی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، کتاب « تاریخ و سیره رضوی» به قلم دکتر محمدجواد یاوری سرتختی استادیار دانشگاه باقرالعلوم علیه السّلام و دکتر سید مجتبی جلالی استادیار گروه معارف دانشگاه شهرکرد در 212 صفحه در قطع رقعی، تألیف و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است. 
 در معرفی این کتاب آمده است یکی از راه‌های رسیدن بشر به سعادت، غور در زندگانی معصومانی است که تضمین کننده سعادت در دنیا و آخرت هستند. برای نیل به این مقصود باید به دو بخش تاریخ و سیره آنان مراجعه کرد. یکی از این معصومان که به¬دلیل حضور وی در ایران اسلامی و تأثیر شگرفی که در حیات فکری، سیاسی، تمدنی و سبکی زندگی ایرانیان داشته است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. برپایه این ضرورت کتابی با عنوان تاریخ و سیره رضوی طراحی گردید. 
بعد از بررسی منابع و آثار جدید در حوزه زندگانی امام رضا(ع)، این اثر در دوازده فصل با رویکردی که بیشتر ناظر به سیره عملی امام است، به موضوعاتی چون، زیست‌نامه، سبک‌زندگی، سیره اجتماعی، سیره سیاسی، سیره فرهنگی و اقتصادی و گسترده نقش تمدنی شاگردان ایشان پرداخته است.
نتیجه این پژوهش آن گردید که عوامل مختلفی از جمله نقش خلافت عباسی، تفکر مکتب اهل تسنن یا نظام خلافت عامه و جریان‌های فکری و انحرافی و دنیاگرایی بر زندگی مردم در عصر امام رضا(ع) تأثیرات فراوانی داشته است و آن حضرت با رصد همه مسائل پیرامونی، در یک جهاد علمی و عملی سیره خود را در مسیر بهبود و اصلاح وضعیت موجود یا تبیین و دفاع از باورهای امامیه قرار داد. این تلاش تا آن‌جا بود که در عصر آن حضرت، فضای تقیه برداشته شد و شیعه توانست با آزادی نسبی از بحران‌های موجود عبور کند.

یاد آور می شود انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می کند، تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید (اعم از تالیف و ترجمه و پایان نامه های شاخص دانشجویی) را به چاپ برساند و اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و مولفان می توانند برای اخذ مشاوره در خصوص مراحل تالیف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبیعی- معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و یا با شماره 32320323یا 32320070 و در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنین تارگاه jchb.ir برای کسب اطلاعات بیشتر اعلام می شود.
در ضمن برای تهیه کتابِ « تاریخ و سیره رضوی» می‌توانید از درگاه اینترنتی زیر اقدام به خرید نمایید:
16book.ir

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ کتاب