مدیر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی جهاددانشگاهی استان خبر داد:

افزایش ۷۰ درصدی ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف نوزاد در چهارمحال و بختیاری

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۱ کد : ۵۰۶۶۷ پژوهش و فناوری تاپ خبر
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری به ذخیره‌سازی ۱۱۶ نمونه خون بند ناف از ابتدای امسال تا کنون اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.
افزایش ۷۰ درصدی ذخیره‌سازی نمونه خون بند ناف نوزاد در چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، سودابه بنی‌مهدی با اشاره به اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد اظهار کرد: سلول‌های بنیادی پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارند و در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بیماری‌های با منشاء خونی است.

وی افزود: بیش از  ۱۶۰ کارآزمایی برای بیماری‌های غیر خونی مانند فلج مغزی، اوتیسم، بیماری نقص قلبی، کاهش شنوایی و همچنین بیماری دیابت نوع یک در حال انجام است که خوشبختانه برخی از این کارآزمایی‌ها نیز در کشور آغاز شده است.

بنی‌مهدی گفت: خون بند ناف و جفت به  عنوان یک  زباله بیولوژیکی بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود در حالی که در این بند ناف و جفت بین ۵۰ تا ۲۰۰ سی‌سی حجم خون وجود دارد که جمع آوری آن منجر به جمع آوری سلول‌های بنیادی می‌شود.

مدیر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی استان جمع آوری ایمن و بدون تداخل در روند زایمان و سلامت مادر و کودک و همچنین قابل انجام در زایمان های طبیعی و سزارین و پایین بودن ریسک آلودگی به علت غربالگری مادر قبل از نمونه گیری و به دنبال  انجام آزمایش های ویروسی و میکروبی که بر روی نمونه انجام می‌شود را مزیت‌های سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای پیوند عنوان کرد.

بنی مهدی  در ادامه با اشاره به تاسیس بانک خون بندناف رویان در کشور از سال ۱۳۸۴، اظهار کرد: دفتر نمایندگی رویان شهرکرد فعالیت خود را از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز کرده است.

وی ادامه داد: بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری تا کنون بالغ بر ۹۰۰ نمونه  جمع آوری و به بانک خون بند ناف رویان تهران ارسال کرده است‌.

بنی‌مهدی به ذخیره‌سازی ۱۱۶ نمونه خون بند ناف از ابتدای امسال تا کنون اشاره کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی هزینه اولیه ذخیره‌سازی را تقریبا  ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومن عنوان کرد و گفت: امکان پرداخت به صورت اقساط و تسهیلات فراهم شده و پرداخت شارژ سالیانه نیز تنها مبلغ ۲۲۰ هزار تومن است.

بنی‌مهدی تصریح کرد: تمامی نمونه‌ها در بانک خون بند ناف رویان تهران نگهداری می‌شود و در حال حاضر حدود ۳۰ نمایندگی در سراسر کشور فعال است که وظیفه اطلاع‌رسانی و جمع‌آوری خون بند ناف و ارسال نمونه به بانک خون بندناف رویان تهران را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متقاضیان می‌توانند در هفته ۳۶ بارداری به صورت حضوری به آدرس شهرکرد، خیابان شریعتی، درمانگاه تخصصی  امام علی(ع) ، ساختمان دوم، یا به صورت آنلاین از طریق آدرس الکترونیکیwww. rsct.ir   ثبت‌نام  و یا با شماره تلفن ۰۳۸۳۲۲۵۳۳۱۵- ۰۹۳۸۶۸۵۱۲۱۵تماس بگیرند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری بانک خون بند ناف