آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «سیمای زن در فرهنگ بختیاری» توسط شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان برگزار شد

۰۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹ کد : ۵۱۰۷۸ فرهنگی تاپ خبر
آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «سیمای زنان در فرهنگ بختیاری» به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان و با همکاری کتابخانه عمومی حافظ شهرکرد با حضور نویسندگان این کتاب و منتقدین و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه مولوی شهرکرد برگزار شد.
آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «سیمای زن در فرهنگ بختیاری» توسط شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری،‌ آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب «سیمای زن در فرهنگ بختیاری»  با حضور دکتر روح الله کریمی و دکتر اصغر شهبازی از اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان؛ بعنوان منتقد اثر و دکتر حمید رضایی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور و دکتر ابراهیم ظاهری عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد به عنوان مؤلفان کتاب و رئیس و معاونین و مدیران جهاددانشگاهی استان به همت  شعبه سازمان انتشارات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان و با همکاری کتابخانه عمومی حافظ شهرکرد برگزار شد. 

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز نسبت به مقوله کتاب و کتابخوانی تأکید دارند، ادامه داد: می‌طلبد همه دستگاه‌ها این مقوله را مورد توجه قرار دهند؛ مجموعه جهاد دانشگاهی نیز به‌عنوان نهاد علمی و انقلابی از این راه عقب نمانده و در حوزه چاپ و نشر کتاب کارنامه بسیار ارزشمند و خوبی در حد وسع خود دارد که حاصل این تلاش‌ها مورد استفاده اهل فرهنگ، دانشجویان و دانشگاهیان است.

در ادامه، حمید رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد و نویسنده اول کتاب سیمای زنان در فرهنگ بختیاری با اشاره به اینکه این کتاب حاصل یک پژوهش مشترک ۱۰ساله است، اظهار کرد: این سلسه پژوهش‌ها از اواخر سال ۹۰ با همراهی ابراهیم ظاهری دیگر نویسنده این کتاب آغاز شد و ادامه یافت که حاصل کار یک مجموعه قریب به ۷۰۰ صفحه‌ای شد و با محدودیت‌های خاصی که وجود داشت تلاش شد که چکیده‌ای از این پژوهش مبسوط در حدود ۱۵۰ صفحه به مخاطبان و علاقه‌مندان ارائه شده است.

وی با بیان اینکه کتاب سیمای زنان در فرهنگ بختیاری ناظر بر بررسی زن در فرهنگ عامه و ادبیات عمومی این قوم است، ادامه داد: در این کتاب تصویری روشن از این زن نشان و تلاش شده است تا زن ایرانی که نمودار آن را در شاهنامه فردوسی و دیگر آثار زبان و ادبیات فارسی می‌بینیم، معرفی شود.

رضایی بیان کرد: اگر در ساختار ادبیات ایران دقت کنیم نمونه‌های برجسته‌ای از شخصیت‌های زن را می‌یابیم که علاوه بر شاهنامه می‌توان به اشعار خاقانی اشاره داشت و تصویری که این شاعر از دختر و همسرش عرضه می‌کند، بسیار زیباست و قطعه شعر این شاعر در سوگ همسرش بسیار خواندنی است.

این مدرس دانشگاه در استان به فرهنگ غنی ادبیات عامه بختیاری و ادبیات شفاهی پربار این قوم اشاره کرد و گفت: اهالی فرهنگ‌دوست و سیاحان شرقی و غربی به مدد شنیده‌هایی که از فرهنگ بختیاری داشتند، به سرزمین بختیاری سفر کردند و تجربیات خود را به نگارش در آوردند. ویتا سکویل‌وست نمونه‌ای از این سیاحان است که «دوازده روز در کوهساران بختیاری، جنوب غربی ایران» را به نگارش درآورده است.

شایان ذکر است در پایان،  با حضور با حضور نویسندگان این کتاب و منتقدین و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و اعضای حاضر از کتاب «سیمای زن در فرهنگ بختیاری» توسط مسئول شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان رونمایی بعمل آمد.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری معاونت فرهنگی انتشارات جهاد دانشگاهی