کتاب « زیست شناسی پرتوی » به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شد

۰۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۷ کد : ۵۳۱۷۲ فرهنگی تاپ خبر
کتاب « زیست شناسی پرتوی» توسط دکتر سمیه رئیسی و سیده مرضیه نوربخش رضائی گردآوری و تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شد.
کتاب « زیست شناسی پرتوی » به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری منتشر شد

 به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، کتاب « زیست شناسی پرتوی» توسط دکتر سمیه رئیسی عضو هیئت علمی گروه ژنتیک دانشگاه شهرکرد و سیده مرضیه نوربخش رضائی در 298 صفحه در قطع وزیری، گردآوری و تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است.
در معرفی کتاب آمده است: زیست شناسی پرتوی یا رادیوبیولوژی، علم بررسی دنیای شگفت انگیز ذرات هسته ای است. این ذرات شگفت انگیز که کوچکترین جزء هستی می باشند دارای قدرت فوق العاده ای هستند که می توانند با تمامی مولکول ها میانکنش کنند و آثاری قابل تامل بر جای بگذارند. تولد رادیولوژی نتیجه سه رویداد مهم بود. رویداد اول کشف اشعه ایکس توسط ویلهلم کنراد رنتگن است. او عملکرد این پرتو نامرئی را بر روی صفحه پلاتینوسیانید باریم مشاهده کرد. در رویداد دوم هنری بکرل در سال 1896 تابش پرتوهایی از سنگ معدن حاوی اورانیم را کشف کرد این پدیده را بعدا" ماری کوری رادیواکتیویته نامید. سومین مورد، کشف رادیوم در سال 1898 به وسیله پیر و ماری کوری بود. این رویدادها، دیدگاه بسیاری محققان را در خصوص علم رادیوبیولوژی تغییر داد. 
کتاب حاضر بخشی از تاثیرات این ذرات پرقدرت را بر مولکول های حیاتی گردآوری کرده است و اثر آن در کوچکترین واحد سازنده موجودات (سلول)، بافت ها و اندام ها و حتی ارگانیسم ها دسته بندی کرده است. در عین حال که این ذرات ممکن است آثاری مضر داشته باشند اما نمی توان اثرات مفید آنها را در درمان، صنعت و کشاورزی نادیده گرفت. امید است کتاب حاضر بتواند به دانشجویان و خوانندگان علاقمند دید مناسبی در این خصوص ارائه دهد. 

یاد آور می شود انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می کند، تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید (اعم از تالیف و ترجمه و پایان نامه های شاخص دانشجویی) را به چاپ برساند و اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و مولفان می توانند برای اخذ مشاوره در خصوص مراحل تالیف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبیعی- معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و یا با شماره 32320323یا 32320070 و در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنین تارگاه jchb.ir برای کسب اطلاعات بیشتر اعلام می شود.
در ضمن برای تهیه کتابِ « زیست شناسی پرتوی» می‌توانید از درگاه اینترنتی زیر اقدام به خرید نمایید:
16book.ir

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ کتاب