کتاب « راهنمای قارچ خوراکی» منتشر شد

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۷ کد : ۵۵۷۲۳ فرهنگی تاپ خبر
کتاب « راهنمای قارچ خوراکی» به تألیف مارک دن اودن و توسط دکتر گل نوش بنی طالبی و دکتر صاحب سودائی مشائی ترجمه و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری وارد بازار نشر شد.
کتاب « راهنمای قارچ خوراکی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، کتاب « راهنمای قارچ خوراکی» به تألیف مارک دن اودن و توسط دکتر گل نوش بنی طالبی دکتری فیزیک و حفاظت خاک دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر صاحب سودائی مشائی عضو هیأت علمی گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه شهرکرد در 398 صفحه در قطع وزیری، ترجمه و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است. 

در معرفی کتاب آمده است: پرورش قارچ یک علم محض نیست. هنر واقعی یادگیری دیدن، تفسیر و پاسخ صحیح به نشانه ها است و این هنر قابل تسلط و یادگیری است. روند رشد موفقیت آمیز قارچ با ارزیابی مواد خام مورد استفاده برای تولید کمپوست شروع می شود که پایه و اساس یک فرایند کمپوست سازی بهینه است. چالش موجود در رشد قارچ این است که به شرایط دائماً در حال تغییر کشت پاسخ کافی داده شود و همچنان نتایج خوب یا حتی بهتر از قبل حاصل شود. کتاب راهنمای قارچ خوراکی (Mushroom Signals) قصد دارد تا به تولیدکنندگان و پرورش دهندگان آموزش دهد که با تشخیص نشانه هایی که در موقعیت های عملی با آن روبرو می شوند چگونه فرایندهای تولید خود را بهینه کنند؛ نه با نتیجه گیری سریع بلکه با مطرح کردن همیشگی سه سؤال از خود؛ چه می¬بینم، چه اتفاقی افتاده است و چه کاری باید بکنم؟. به عنوان مثال، چه می بینید؟ روز بعد از آبیاری متوجه می شوید که کف سالن پرورش هنوز مرطوب است و سطح خاک پوششی هنوز براق است. چه اتفاقی افتاده است؟ رطوبت کافی از سطح تبخیر نمی شود. این کار از تشکیل پین ها در فلش دوم جلوگیری می کند و ممکن است لکه های باکتریایی ایجاد شود. چه کاری باید انجام دهید؟ رطوبت نسبی و غلظت CO2 را کاهش دهید. این یکی از نشانه های بیشمار در پرورش قارچ است که می‌توانید برای بهینه کردن عملکرد و کیفیت قارچ‌هایتان به آسانی انجام دهید. یک قارچ در هر ساعت چهار درصد رشد می کند! برنامه برداشت سریع قارچ در چند نوبت در یک بستر توسط قارچ‌چین‌ها منجر به افزایش تولید حداقل ده درصدی می شود. هدایت تیم برداشت شما به اندازه‌ی مراقبت خوب از قارچ‌هایتان حائز اهمیت است. شرایطی که قارچ‌ها در آن رشد می‌کنند در سرتاسر جهان با یکدیگر متفاوت است. اما نشانه‌هایی که توسط کمپوست و قارچ‌ها بروز می‌کنند در همه جا قابل شناسایی است. اگر بدانید دنبال چه می‌گردید می توانید در هر جا و هر زمان نشانه‌ها را دنبال کنید. کتاب حاضر چگونگی این عمل را به شما نشان می‌دهد.

یاد آور می شود انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می کند، تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید (اعم از تالیف و ترجمه و پایان نامه های شاخص دانشجویی) را به چاپ برساند و اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و مولفان می توانند برای اخذ مشاوره در خصوص مراحل تالیف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبیعی- معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و یا با شماره 32320323یا 32320070 و در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنین تارگاه jchb.ir برای کسب اطلاعات بیشتر اعلام می شود.
در ضمن برای تهیه کتابِ « راهنمای قارچ خوراکی» می‌توانید از درگاه اینترنتی زیر اقدام به خرید نمایید:
16book.ir

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ کتاب