ظرفیت های جهاد دانشگاهی در خدمت توسعه چهارمحال و بختیاری

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۰۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۰ کد : ۶۰۰۱۷ عمومی تاپ خبر
ظرفیت های جهاد دانشگاهی در خدمت توسعه چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری، سیروس رضایی رییس جهاددانشگاهی استان به مناسبت چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به تعبیر مقام عظمای ولایت جزوه معدود رویش های اصلی خود انقلاب است، که همواره  به منظور تحکیم و ترویج اهداف انقلاب اسلامی به انجام ماموریت خود در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال می‌پردازد.

رییس جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری با بیان این که جهاددانشگاهی استان به عنوان یکی از نهادهای علمی انقلابی در استان فعالیت دارد، گفت: جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این راستا و به ‌منظور بسط، ترویج و تحکیم اهداف والای انقلاب اسلامی از سال 1382 به‌عنوان واحد مستقل استانی به فعالیت خود ادامه داد.

رییس جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این نهاد علمی انقلابی خوش نام ، با سابقه و توانمند  و مورد عنایت و توجه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می تواند در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه با حمایت و پشتیبانی مسئولین در جهت توسعه همه جانبه استان خدمات و فعالیت های ارزشمندی را ارائه نماید.

سیروس رضایی درخصوص ظرفیت های استانی جهاد دانشگاهی در شرایط فعلی جامعه اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری دارای موقعیت و ظرفیت های ارزشمندی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اشتغال می باشد و همچنین فعالیت های این نهاد در بخش آموزش های تخصصی کوتاه مدت و اشتغال محور و مرکز آموزش علمی کاربردی در شهر شهرکرد در جهت رشد و توسعه استان است.

وی افزود : در حوزه آموزش و کارآفرینی فعالیت های ارزشمندی در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است از جمله راه اندازی مراکز آموزش تخصصی و اشتغال محور کوتاه مدت در استان، مرکز آزمون، مرکز آموزش های مهارتی پزشکی، مجوز آموزش کارکنان دولت و تدوین بیش از 150 دوره آموزشی تخصصی کوتاه مدت در این مراکز که با استقبال خوب هموطنان از این آموزش های تخصصی و اشتغال محور کوتاه مدت جهاد دانشگاهی مواجه شده است.

همچنین در مرکز آموزش های بلند مدت از جمله مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی شهرکرد در مقطع کاردانی و کارشناسی در گروه های حقوق با گرایش های مختلف ، فناوری اطلاعات با چندین گرایش، مدیریت امور اداری و دفتری و.. دانشجویان مشغول به تحصیل می باشند که تاکنون بیش از 5000 دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی از این مرکز آموزشی فارغ التحصیل شدند.

وی افزود : در حوزه فرهنگی ، جهاد دانشگاهی  با توجه به نیاز های فرهنگی دانشجویان گام برمی‌دارد و برنامه های فرهنگی این نهاد، دانشجو محور و بر اساس سلیقه و نیاز فرهنگی دانشجویان است.

رضایی اظهار نمود : ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه فرهنگی وجود دارد که می توان به مرکز فعالیت های قرآنی، شعبه سازمان دانشجویان، مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ایسپا و شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی های خبرگزاری های وابسته به این نهاد مانند خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) در راستای انتشار اخبار امیدبخش و مفید و موثر افزود: مجموعه جهاددانشگاهی این آمادگی را دارد که در جهت توسعه و رشد هر چه بیشتر استان چهارمحال و بختیاری در بخش های مختلف فرهنگی، آموزشی،پژوهشی ، اشتغال و درمانی خدمات تخصصی مطلوب ارائه نماید.

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد ارتباط مؤثر و متقابل با نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی در جهت رفع نیازهای پژوهشی و مطالعاتی آنان و حل بخشی از مشکلات جامعه و تولید دانش فنی از وظایف دیگر معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان است.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری فعالیت های خوبی در جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، توانمندی های این حوزه ، پژوهش و مطالعات در حوزه های تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، گردشگری ، محیط زیست و پسماند ، و در حوزه درمانی بانک ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد رویان می باشد.

سیروس رضایی با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های مهم جهاددانشگاهی استان، بسط پژوهش‌های توسعه‌ای، کاربردی و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز جامعه  است، اظهار کرد: حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی استان، با هدف ارائه خدمات تخصصی و انجام طرح‌های تحقیقاتی کاربردی و بهره‌برداری از یافته‌های علمی آن در جهت تولید ثروت از فناوری‌های کسب شده فعالیت می نماید

رضایی با اشاره به اینکه رفع نیازهای جامعه، تولید دانش فنی بومی و گسترش مرزهای دانش، گسترش و اشاعه فرهنگ پژوهش، ارائه دستاوردهای علمی در قالب‌های کارآمد و از جمله اهداف این حوزه پژوهشی است، افزود: این حوزه با اتکا به نیروهای متخصص و متعهد و با بهره‌مندی از امکانات استان، گام‌های اساسی را برای تولید علم و ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز سازمان‌ها و صنایع مختلف استان، برداشته و در دهه اخیر بیش از ۳۰ طرح پژوهشی کاربردی دارای متقاضی(کارفرمایی) با موفقیت اجرا کرده است.


رضایی تدوین مدل توسعه گردشگری مذهبی استان، طراحی سایت گردشگری دریاچه شلمزار، انجام طرح بررسی ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری استان و نقش آن در اقتصاد جامعه عشایری و رونق توریسم و همچنین اجرای برنامه ظرفیت‌سازی و آگاهی رسانی با هدف مشارکت ذینفعان در حفاظت احیا و بهره‌برداری پایدار از تالاب‌های چغاخور و گندمان را از جمله اقدامات مرکز خدمات تخصصی گردشگری جهاد دانشگاهی استان برای ادارات برشمرد

وی در ادامه از اجرای ۱۵ طرح در حوزه مرکز خدمات تخصصی فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: پیاده سازی سیستم پایش پارامتر های محیطی ICMS، سامانه تحت وب گشت و نگهبانی و کنترل تردد جاده‌ای سهنگ، تولید اپلیکیشن و انیمیشن  معرفی اکوسیستم (تالاب ها)، سامانه فروش آنلاین صنایع دستی، طراحی سایت چهار زبانه، کاتالوگ دیجیتال سه زبانه ،تیزر و محتوای خوشه ماهیان سردآبی از جمله این طرح‌ها است.

رضایی در ادامه با اشاره به تاسیس بانک خون بندناف رویان در کشور از سال ۱۳۸۴، اظهار کرد: دفتر نمایندگی رویان شهرکرد فعالیت خود را از اسفندماه ۱۳۹۴ آغاز کرده است

 وی خاطرنشان کرد: بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری تا کنون بالغ بر ۱۰۰۰ نمونه جمع‌آوری و به بانک خون بند ناف رویان تهران ارسال کرده است‌

وی با تاکید بر تاثیرگذاری برنامه ها و  فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، اشتغال و به ویژه در حوزه فرهنگی گفت: اقدامات و فعالیت های صورت گرفته توسط جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری تاثیر زیادی در ایجاد اشتغال عموم مردم به خصوص جوانان به واسطه شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت تخصصی و اشتغال محور داشته است.

رضایی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان با حضور نیروهای جوان، پر انرژی، متعهد، متخصص و با انگیزه ، نویدبخش افق های بسیار خوبی در حوزه های مختلف است و در حد توان و در راستای رشد و توسعه استان فعالیت خواهد داشت.

وی افزود :  جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری در صورت حمایت های استان می تواند با استفاده از دانش فنی و تجربیات ارزشمند در جهاد دانشگاهی کشور در حوزه های کشاورزی، آبزی پروری، پزشکی و فنی مهندسی و.. و انتقال این دانش و تجربیات، فرصت های بسیار خوبی در استان ایجاد کرده که منجر به تولید و اشتغال گردد.

وی در خصوص نقش اقدامات عملی و ترویجی جهاددانشگاهی در مبحث مهار تورم و رشد تولید گفت: هر ساله شاهد نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری با هدف توجه و اهمیت به مهم‌ترین مسائل، اولویت و دغدغه‌های کشور هستیم. این شعارها با توجه به تمام جوانب مطرح شده و به عنوان یک سند راهبردی و راهگشا برای مسئولین و مردم قابل استفاده هستند و اگر از سوی مردم و مسئولین در حد شعار نگریسته نشوند، می‌توانند منجر به تولید ، اشتغال و پیشرفت شود.

رضایی افزود: از محاسن ویژه شعار امسال ارائه سند راهگشا درخصوص اقتصاد کشور است. تحقق این شعار، توجه و اهمیت مسئولین به ظرفیت‌ها و فرصت های داخلی را می‌طلبد. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی توانمند و برخوردار از پژوهشگران ، اساتید، دانشجویان و جوانان نخبه توانسته با استفاده دانش بومی، گام های علمی بزرگی بردارد .

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، علاوه بر حفظ ماهیت اصلی، فعالیتها و اقدامات خود را همگام و همسو با مسائل و خواسته های جامعه برنامه ریزی کند و در واقع اقدامات این نهاد مرتبط و بر اساس نیازهای جامعه است.

رییس جهاد دانشگاهی مهم ترین طرح های آینده این واحد در استان را در صورت حمایت های مسیولین استانی و ملی، راه اندازی مرکز پزشکی درمان ناباروری و طرح تولید بچه ماهی مقاوم قزل آلای رنگین کمان عنوان کرد و افزود: با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نقش جهاد دانشگاهی در این زمینه با اتکا به دانش فنی در مجموعه های جهاد دانشگاهی کشور از جمله پژوهشگاه رویان آمادگی راه اندازی این مرکز را دارد و همچنین با توجه به بررسی های به عمل آمده و مشکلات و ضرر و زیانی که در تلفات تولید بچه ماهی قزل آلا در مزارع تولید ماهی در استان وجود دارد این واحد با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی تهران آمادگی دارند تا بخشی از این مشکلات را برطرف نمایند.  

وی درخصوص رسالت جهاددانشگاهی و روحیه ما می توانیم  و اعتماد به جوانان و پرورش سرمایه های انسانی تراز فرهنگ جهادی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته این نهاد انقلابی، برخورداری از منابع انسانی جوان، متعهد، معتقد و ملتزم به آرمانها و ارزشهای انقلاب اسلامی، کارآمد، پرتلاش، مسئولیت‌پذیر، دارای روحیه کار جمعی و ملتزم به فرهنگ جهادی است. این نهاد انقلابی با توجه به رسالت اصلی خود در مسیر حرکت به جلو و انجام اقدامات و فعالیت ها در پرورش سرمایه نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده با روحیه جهادی و انقلابی اهتمام ویژه ای دارد.

وی گفت: امروزه هیچ مجموعه ای بدون توجه به نقش مفید و اثربخش نیروی انسانی در ارائه خدمات، قادر به ادامه فعالیت نیست بنابراین توجه و اهمیت ویژه به نیروی انسانی باید سرلوحه همه دستگاهها و نهادها باشد.

رضایی گفت: در همین راستا می توان گفت جهاد دانشگاهی استان به لحاظ ظرفیت هایی که در حوزه‌های فرهنگی، آموزش و کارآفرینی، پژوهشی وجود دارد و با برخورداری از روحیه انقلابی و جهادی در پیشبرد اهداف این نهاد انقلابی در استان گام برمی‌دارد.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل43