نشست خبری رئیس جهاددانشگاهی استان به مناسبت ۱۶ مرداد برگزار شد

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۳ کد : ۶۰۷۲۰ عمومی تاپ خبر
در آستانه ۱۶ مرداد، چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی، نشست خبری رئیس جهاددانشگاهی با اصحاب رسانه به منظور تشریح فعالیت های جهاددانشگاهی استان برگزار شد.
نشست خبری رئیس جهاددانشگاهی استان به مناسبت ۱۶ مرداد برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، سیروس رضایی ۱۵ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به مناسبت چهل‌وسومین سالگرد تشگیل این نهاد در محل جهاد دانشگاهی استان برگزار شد با اشاره به اینکه امسال سالگرد تأسیس این نهاد با شعار «جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» گرامی داشته می‌شود، اظهار کرد: در این شعار به ذات این نهاد انقلابی یعنی زیست‌بوم مبتنی بر نوآوری اشاره شده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی انقلابی است که در سال ۵۹ به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی کار خود را آغاز کرد، ادامه داد: رسالت ابتدایی جهاد دانشگاهی مدیریت دانشگاه‌ها بود تا بتواند دانشگاه‌ها را بعد از انقلاب که مدیریت مشخصی نداشتند، اداره کند که به تدریج دانشگاه‌ها به استقلال رسیدند و جهاد دانشگاهی گستره فعالیت‌های خود را به بخش‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال افزایش داد که برخی فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها و برخی دیگر در بیرون انجام می‌شد.

رضایی تصریح کرد: امروز جهاد دانشگاهی درخت تنومندی است که در حوزه‌های پژوهشی، کارآفرینی، آموزشی و اشتغال منشأ خدمات زیادی است. جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد علمی و انقلابی و یک نهاد غیردولتی است که کمتر از ۲۰ درصد اعتبارات آن دولتی است و مابقی بودجه جهاد دانشگاهی از درآمدهای حاصل از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و غیره تأمین می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به فعالیت پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی این نهاد در سراسر کشور، توضیح داد: جهاد دانشگاهی استان از سال ۵۹ تا ۸۲ ذیل دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت می‌کرد و از سال ۸۲ به‌عنوان یک واحد استانی منشأ خدمات زیادی برای استان به‌شمار می‌رود.

رضایی افزود: جهاد دانشگاهی از این سال کار خود را در حوزه‌های فرهنگی و آموزشی آغاز کرد و معاونت فرهنگی این نهاد در دانشگاه شهرکرد استقرار دارد؛ در حوزه آموزش نیز مراکز پرشماری در سراسر استان راه‌اندازی شده است و در حیطه پژوهشی و اشتغال نیز فعال است.

تدوین ۷۰۰۰ عنوان دوره در جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزشی تا کنون بیش از هفت هزار عنوان دوره در جهاد دانشگاهی کشور متناسب با نیازهای جامعه تعریف و ارائه شده است، گفت: در استان، قریب به ۲۰۰ دوره فعال در ۹ دپارتمان آموزشی جهاد ارائه می‌شود که از جمله‌ می‌توان به گروه‌های آموزشی هنر و معماری، علوم انسانی، فنی و مهندسی، پزشکی، کارکنان دولت، فناوری اطلاعات و زبان‌های خارجی اشاره کرد.

رضایی با تأکید بر اینکه عموم فراگیرن در دوره‌های کوتاه‌مدت جوانان هستند، بیان کرد: قاطبه این دوره‌ها اشتغال‌محور هستند که می‌تواند به اشتغال جوانان در حال و آینده کمک کند. در این راستا، ۲ مرکز تخصصی کوتاه‌مدت در شهرکرد، یک مرکز در بروجن، یک مرکز در فارسان و یک مرکز در سامان مجموع شش مرکز آموزشی کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی استان هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به همکاری قریب به ۲۰۰ مدرس مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با بخش آموزشی جهاد دانشگاهی، توضیح داد: این افراد از نیروهای بومی هستند که بالغ بر ۷۰ درصد آنان همکاری تمام‌وقت با جهاد دارند. برای آموزش کارکنان دولت نیز مجوزهای لازم کسب شده است و توانسته‌ایم دوره‌هایی را با کمک دستگاه‌های دولتی برگزار کنیم.

رضایی تصریح کرد: مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در راستای برگزاری آزمون‌های استخدامی در سطح کشور و استان فعالیت می‌کند که تا کنون حدود ۱۶ آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی توسط جهاد دانشگاهی برگزار شده است.

وی در خصوص فعالیت کانون ارزیابی و شایستگی در بخش آموزشی جهاد دانشگاهی با هدف ارزیابی مدیران میانی، بیان کرد: در سطح استان نیز چندین مورد معرفی مدیران میانی و معاونان از سوی رؤسای دستگاه‌ها داشتیم که ارزیابی شدند.

رضایی تصریح کرد: از دو سال قبل، معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی ذیل عنوان معاونت آموزش و کارآفرینی به فعالیت خود ادامه می‌دهد زیرا به‌دنبال ترویج سنت کارآفرینی و اشتغال جوانان بوده و امید است بتوانیم در این راستا کمکی به جامعه جوان استان داشته باشیم.

وی در خصوص فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، گفت: قاطبه فعالیت‌های این بخش با مشارکت و نقش‌آفرینی دانشجویان سراسر استان انجام می‌گیرد؛ سازمان دانشجویان، مرکز امام(ره) و انقلاب، مرکز گردشگری، مرکز فعالیت‌های قرآنی، خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا از جمله مراکز فعال در معاونت‌ فرهنگی هستند.

رضایی بیان کرد: مناظره‌های دانشجویی از جمله اقدامات معاونت فرهنگی جهاد است که استان ما در طی چهار دوره از این رقابت دانشجویی توانست رتبه‌های برتر کشور را کسب کند. همچنین از حیث مشارکت شاهد استقبال خوب دانشجویان هستیم که بعضاً تا ۱۲۰ گروه دانشجویی استان شرکت کردند. فصل سخن و دفاع سه‌دقیقه‌ای از دیگر عناوین رویدادهای فرهنگی هستند.

دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی استان

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی تا کنون موفق شدیم مجوز دو مرکز را اخذ کنیم، تصریح کرد: در این راستا، موافقت قطعی برای راه‌اندازی مراکز خدمات تخصصی گردشگری و علمی و فناوری اخذ شده است. همچنین مرکز خدمات تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در طی چند سال فعالیت کارهای بسیار خوبی را داشته است که از جمله می‌توان به طراحی سایت دومنظوره چهارزبانه ماهیان سردابی، برگزاری تورهای مجازی، راه‌اندازی سایت گردشگری دریاچه شلمزار و طرح گردشگری بقاع متبرکه و ... اشاره کرد.

رضایی بیان کرد: این امکان وجود دارد که از ظرفیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان و مرکز جهاد دانشگاهی کشور و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های این نهاد استفاده شود و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد؛ در این راستا از خدمات پژوهشکده گردشگری مشهد یا واحد گیلان یا زنجان استفاده شده است زیرا مجموعه جهاد دانشگاهی در کل کشور یک درخت است که همه می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند.

راه‌اندازی مرکز تخصصی ناباروری جهاد دانشگاهی

وی با اشاره به اینکه تأسیس مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار دارد و فضای آن را در اختیار داریم، بیان کرد: مجوزهای لازم در این خصوص کسب شده است تا بتوانیم در راستای کمک به جوانی جمعیت، بخشی از رفت و آمدهای زوجین درگیر با مسئله ناباروری به دیگر استان‌ها را تقلیل دهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان در خصوص فعالیت در حوزه ماهیان سردابی، توضیح داد: کارشناسان قائلند که تلفات بچه ماهی‌های خریداری شده جهت پرورش تا ۴۰ درصد تلفات دارد و این زیان‌ده است و سازمان جهاد دانشگاهی تهران توانسته این تلفات را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد و پیگیر هستیم که این اقدام در استان هم اجرا شود و با مسئولان و نمایندگان نیز گفت‌وگوهای لازم انجام شده است.

رضایی افزود: برنامه ما این است که یک مزرعه ماهیان سردابی را خریداری یا اجاره کنیم تا پرورش بچه ماهی مقاوم به بیماری  قزل‌آلای رنگین‌کمان در استان آغاز شود؛ اینها به شرطی محقق می‌شود که حمایت مسئولان انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت جهاد دانشگاهی در خدمت توسعه استان است، گفت: انتظار داریم که مدیران استان هم از جهاد دانشگاهی حمایت و هم از ظرفیت‌های این نهاد استفاده کنند. در این راستا، نه فقط ظرفیت جهاد استان بلکه همه ظرفیت‌های جهاد در استان‌های مختلف را ببینند که اگر این اراده وجود داشته باشد، هر جایی که نیاز باشد جهاد دانشگاهی آماده کار است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به تخصیص ۱۲ میلیارد تومان به جهاد دانشگاهی در سفر ریاست‌جمهوری به استان، توضیح داد: ۱۰ میلیارد از این مبلغ به تکمیل و تجهیز فاز دوم مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان تخصیص یافته که تا کنون پنج میلیارد تومان دریافت شده است.

راه‌اندازی پارک صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی

رضایی افزود: دو میلیارد تومان نیز برای توسعه مرکز نوآوری و شتابدهی جهاد دانشگاهی اختصاص یافته است. این مرکز از سه سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است و این مرکز در واقع مقدمه مراکز رشد و پارک علم و فناوری است. ۳۰ تیم در این مرکز مستقر شده است که در سه حوزه گردشگری، کشاورزی و فناوری اطلاعات فعالند و حمایت می‌شوند.

وی بیان کرد: دانشجویان علوم انسانی مانند دیگر رشته‌های علوم تجربی و فنی و کشاورزی و ... جای مانور ندارند و اگر ایده‌ای داشته باشند جایی برای ارائه ندارند، در راستای رفع این کاستی، پارک صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده و برای دایر کردن این پارک در جهاد دانشگاهی استان نیز اگر حمایت صورت بگیرد، آمادگی داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان گفت: پارک صنایع فرهنگی ویژه دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و هنر است که ایده‌های این دانشجویان در پارک مورد حمایت قرار می‌گیرد.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی فصل43