نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال ‌و بختیاری در دیدار با رییس جهاددانشگاهی:

نقش کلیدی و اساسی جهاددانشگاهی در جامعه به‌خوبی نشان داده شود

۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۳ کد : ۶۴۲۳۰ عمومی تاپ خبر
نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال ‌و بختیاری و امام‌جمعه شهرکرد در دیدار با رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه این نهاد ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد تاکید کرد که نقش کلیدی و اساسی جهاددانشگاهی در جامعه به‌خوبی نشان داده شود.
نقش کلیدی و اساسی جهاددانشگاهی در جامعه به‌خوبی نشان داده شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی در سفر به استان چهارمحال‌وبختیاری با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه شهرکرد دیدار و گفت‌وگو کرد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری در این دیدار گفت: معمولاً مردم از نقش کلیدی و اساسی جهاددانشگاهی اطلاع ندارند، بنابراین یکی از رسالت‌هایی که باید توسط جهاددانشگاهی انجام شود معرفی خود مجموعه، ظرفیت‌ها و اقداماتی است که می‌‎تواند انجام دهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نکونام اظهار کرد: یکی از مزایای سفرهای استانی این است که از نزدیک مسائل رصد می‌شوند، نباید تنها به گزارش‌ها اکتفا شود.

وی با اشاره به تلاش‌های جهاددانشگاهی در استان، افزود: قطعاً این نهاد مجموعه‌ای است که ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، بنابراین لازم است همه ظرفیت‌ها فعال و به صورت جهادی به کار گرفته شوند، البته نام جهاد که در این مجموعه قرار دارد تبعا در همه عرصه‌ها خود را نشان داده و لازمه‌اش این است که جهاددانشگاهی به‌خوبی معرفی شود، گرچه به نظر می‌رسد ظرفیت‌ها و مجموعه جهاددانشگاهی به‌خوبی شناخته‌نشده است.
نماینده ولی‌فقیه در استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مجموعه‌ای که ۷۵ درصد بودجه خود را تأمین می‌کند باید به‌خوبی در جامعه شناخته شود و آثار اقدامات سودمند آن مشاهده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نکونام با بیان این که ناباروری یکی از مسائل مهمی است که باید آثار آن در جامعه نمود داشته باشد، تصریح کرد: بسیاری روی این مسئله کار می‌کنند، اما مجموعه جهاددانشگاهی با توجه به ارتباط با دانشگاه، وجود پژوهشگاه رویان و سلول‌های بنیادی و انجام کارهای علمی به‌خوبی می‌تواند مؤثر باشد که البته این امر نیازمند اطلاع‌رسانی است.

وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی یکی از عرصه‌هایی است که باید بسیار فعال بر مسائل فرهنگی ورود کند، توضیح داد: لازم است این مجموعه در زمینه ارتقای ارزش‌های انقلاب و اسلام، بایدها و نبایدهای فرهنگی مخصوصاً در جامعه دانشگاهی، دشمن‌شناسی و نشان دادن چهره واقعی دشمن اقدامات شایسته‌ای انجام دهد، جنایاتی که امروزه صهیونیست‌ها با هولناکی و وحشی‌گری به‌یک‌باره انجام دادند، باید این اتفاقات و جنایات به صورت برجسته نشان داده شوند و اجاره ندهیم دشمن کار خود را انجام دهد که در این میان جهاددانشگاهی باید به صورت گسترده نقش‌آفرینی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین  نکونام با اشاره به حضور قابل‌توجه جهاددانشگاهی در اجتماعات، مسائل و انتشار اخبار توسط خبرگزاری‌های زیر نظر این مجموعه، خاطرنشان کرد: لازم است هولناکی و بزرگی این جنایات بیش‌ازپیش نه‌تنها از سوی این مجموعه بلکه همه دستگاه‌های اجرایی مدام و مستمر بیان شود، البته متأسفانه برخی از رسانه‌ها اتفاقات را به‌نوعی دیگر جلوه می‌دهند و برخی از گروه‌های حزبی منافع خود را در تخریب طرف مقابل مشاهده می‌کنند و اقدام به تضعیف جایگاه‌ها می‌کنند که این مسائل به برخی از افکار داخلی آسیب وارد می‌کند، بنابراین باید در این راستا با فعالیت‌های برجسته خود بتوانیم نقش اساسی ایفا کنیم و از این طریق جلوی آن‌ها را گرفت.

پرچمداری جهاددانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی در کشور

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی نیز با تسلیت و محکوم کردن یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین، اظهار کرد: پیروزی‌های جبهه مقاومت در غزه جای تبریک دارد که بعد از 75 سال زجر و مظلومیت، امروز باافتخار کارهای بزرگی رقم می‌زنند و امید است به مدد این پیروزی‌ها بتوانیم به‌زودی نماز جماعت را به امامت مقام معظم رهبری در قدس شریف به‌جای بیاوریم.

وی بابیان اینکه جهاددانشگاهی یک‌نهاد عمومی غیردولتی است، ادامه داد: این نهاد باید اکثر بودجه خود را باهمت جهادگران تأمین کند ،زیرا حداکثر 25 درصد اعتبارات جهاددانشگاهی از سوی دولت تأمین می‌شود و 75 درصد باقیمانده باید باکار و تلاش اعضای این نهاد در سراسر کشور تأمین شود.
دکتر مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در این 43 سال همواره وظیفه خود را کمک به دولت‌های مستقر دانسته است، گفت: این نهاد هیچ چشمداشتی از دولت نداشته و نقشی کمک‌کننده به دولت‌ها دارد و جهادگران با شعار ما می‌توانیم توانسته‌اند کارهای بزرگی را در کشور انجام دهند.

رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: این نهاد در دوران دفاع مقدس کارهای بزرگی را انجام داد و زمانی که ایران از حیث تجهیزات نظامی تحریم بود، جهاددانشگاهی با ساخت تجهیزات و رمزگشایی پیام‌های نظامیان بعثی نقش‌آفرین بود. 

وی به 100 شهید جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و توضیح داد: فقط در یک کارگاه جهادی ویژه ساخت تجهیزات نظامی در تبریز ، 22 جوان دانشجوی جهادی در پی بمباران رژیم بعثی باهم به شهادت رسیدند. 

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حامی اصلی جهاددانشگاهی است، بیان کرد: بیانات ایشان حقیقتاً برای جهاددانشگاهی مسئولیت‌آفرین بوده و ایشان قائلند که جهاددانشگاهی ستون علمی انقلاب اسلامی است.

دکتر مسلمی نائینی در خصوص پرچمداری جهاددانشگاهی در حوزه سلول‌های بنیادی در کشور، تصریح کرد: این نهاد برای اولین بار به حوزه سلول درمانی و درمان بیماران صعب‌العلاج با کمک سلول‌های بنیادی ورود داشته است که زنده‌یاد کاظمی آشتیانی در این عرصه در جهان پرچمدار هستند. ظرفیت سلول درمانی در پژوهشگاه رویان به‌ویژه در درمان سالمندان در کشور ما که متأسفانه به سمت سالمندی درحرکت است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه هرساله بیش از 240 هزار نفر به مراکز درمانی ناباروری جهاددانشگاهی مراجعه دارند، بیان کرد: در پژوهشگاه رویان در حوزه ناباروری کارهای بزرگی انجام‌گرفته و ماحصل آن تولید بیش از 50 هزار نوزاد تاکنون بوده است، یعنی خانواده‌هایی که به علت مشکلات باروری دچار ناامیدی و در معرض مشکلات بزرگ بودند، در این مرکز تحت درمان قرار گرفتند و مشکلاتشان حل و استحکام این خانواده‌ها تضمین شد.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری با توجه به شاخص‌های جوانی جمعیت باید وضعیت بهتری در حوزه فرزندآوری داشته باشد، افزود: این در حالی است که شاخص فرزندآوری در این استان 1.7 است که رقم خوبی نیست؛ جهاددانشگاهی هم از حیث فرهنگی و هم در درمان ناباروری کارهای خوبی را در حوزه جوانی جمعیت انجام داده است و شاخص درمان ناباروری را به 33 درصد رسانده است درحالی‌که در دیگر مراکز درمانی، این شاخص 20 درصد است.

وی به فعالیت‌های شاخص جهاددانشگاهی در حوزه فنی مهندسی، دامپروری، گیاهان دارویی، ماهیان و شیلات اشاره و بیان کرد: باوجود ظرفیت خوبی که برای پرورش ماهیان به‌ویژه قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، آلودگی آب باعث افزایش مرگ‌ومیر بچه ماهی‌ها شده است؛ خوشبختانه در این حوزه جهاددانشگاهی به تولید واکسن روی آورده تا از مرگ‌ومیر بچه ماهی‌ها جلوگیری شود تا مشکلات مراکز آبزی‌پروری رفع شود. 

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: در حوزه فرهنگی، خبرگزاری ایسنا باقوت مشغول کار است که مخاطبان پرشمار این رسانه بیشتر جوانان و دانشجویان هستند؛ همچنین سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری ایکنا کارهای رسانه‌ای گسترده‌ای را در داخل کشور و نیز به 21 زبان دنیا انجام می‌دهد که این خبرگزاری بیش از یک‌میلیون مخاطب در سراسر دنیا دارد.

رییس جهاددانشگاهی در خصوص فعالیت مرکز افکار سنجی (ایسپا)، تصریح کرد: این مرکز در نهایت شاید یک یا دو درصد خطا نسبت به واقعیت داشته باشد و فعالیت این مرکز در حوزه‌های مختلف در این استان مورد نیاز است.

وی تأکید کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی تنها مرکز موفق در سراسر کشور در حوزه گیاهان دارویی به شمار می‌رود که با توجه به ظرفیت چهارمحال و بختیاری در داشتن بیش از 1300 گونه گیاهان دارویی می‌تواند نقش‌آفرین باشد به‌ویژه اینکه این گونه‌های گیاهی بدون فرآوری و به صورت خام از استان و کشور خارج می‌شوند. می‌طلبد با کمک مدیران استانی به فرآوری گیاهان دارویی در استان توجه شود که زمینه اشتغال‌زایی جوانان استان را نیز فراهم می‌کند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه این نهاد در تولید فرستنده‌ها و گیرنده‌ها کارهای خوبی را انجام داده است، گفت: جا دارد که در این استان نیز با این تجهیزات در مناطقی که در این حوزه ضعیف هستند، تقویت شوند چرا که صدای جمهوری اسلامی با گیرنده‌های جهاددانشگاهی به تمام نقاط کور کشور نیز می‌رود.

دکتر مسلمی نائینی در پایان گفت: تزریق امید و نشاط به دانشجویان همواره در دستور کار جهاددانشگاهی بوده و در این راستا این نهاد در زمینه مناظرات دانشجویی که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز هست، کارهای خوبی انجام داده و در حوزه اساتید نیز این مناظرات فعال خواهد شد.