آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال و بختیاری/ جذب دانش‌پژوهان دوره پسادکترا در این نهاد

۱۱ آبان ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۷ کد : ۶۴۲۳۳ عمومی تاپ خبر
جهاددانشگاهی جهاد دانشگاهی در جمع رؤسای دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری از آمادگی این نهاد برای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی این استان خبر داد و گفت: در برخی استان‌ها، جهاد دانشگاهی میزبان اساتید جوان است که این افراد باید به مدت شش ماه فرصت مطالعاتی داشته باشند. همچنین جذب دانش‌پژوهان دوره پسادکترا در این نهاد در دستور کار قرار دارد.
آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال و بختیاری/ جذب دانش‌پژوهان دوره پسادکترا در این نهاد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی  ۱۰ آبان ماه در جمع رؤسای دانشگاه‌های چهارمحال و بختیاری در دانشگاه‌ شهرکرد با اشاره به اینکه این استان از دیرباز مهد پرورش انسان‌های ضداستعمار و دیندار بوده است، اظهار کرد: این استان یک منطقه حاصلخیز است و چهره‌های بزرگی را در خود پرورش داده که منشأ خدمت در دوران انقلاب و دفاع مقدس بوده‌اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه ارتباط عالی جهاد دانشگاهی استان با دانشگاه‌های چهارمحال‌وبختیاری را شاهد هستیم، ادامه داد: ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاه‌های استان و جهاددانشگاهی وجود دارد. طبق تجربه و مطالعاتی که داشته‌ام، هر جا مدیری با جهاد دانشگاهی ارتباط داشته نفع بیشتری برده است.

جهاددانشگاهی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بسیاری از مدیران این نهاد در شهرهای مختلف از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها هستند، افزود: همچنین هر کاری که در مراکز جهاد دانشگاهی انجام می‌شود تأکید شده که با هماهنگی یکی از دانشگاه‌ها باشد و این رمز پویا بودن این نهاد است.
دکتر مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه نمونه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نظیر جهاد دانشگاهی در قبل از انقلاب وجود نداشته است، گفت: این نهاد بیش از ۴۳ سال منشأ خدمت به انقلاب اسلامی بوده و یکی از عوامل اصلی موفقیت جهاد دانشگاهی، حمایت‌های رهبر معظم انقلاب است که این نهاد را ستون علمی کشور خوانده‌اند و تقدیرهای بالایی از این نهاد داشته‌اند. ایشان جهاددانشگاهی را نه یک‌نهاد بلکه یک فرهنگ و یک سمت‌گیری خوانده‌اند که این تعابیر تکلیف سنگینی را بر دوش ما قرار می‌دهد.

جهاددانشگاهی جهاد دانشگاهی با تأکید بر پویایی این مجموعه، توضیح داد: روزانه حداقل پنج یا شش مورد کار جدید در این مجموعه انجام می‌شود و همین ایده‌ها یا محصولات یا روش‌های جدید باعث ماندگاری جهاد دانشگاهی شده است. 

دکتر مسلمی نائینی بیان کرد: با توجه به فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه صنایع فرهنگی این آمادگی وجود دارد که شعبه‌ای از پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در شهرکرد دایر شود. همچنین در استان زمینه ارتباط دانشگاه فنی حرفه‌ای و جهاددانشگاهی فراهم است که هماهنگی با مرکز نیز انجام خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی می‌تواند یاری‌گر دانشگاه علوم پزشکی باشد، افزود: ازجمله در عرصه درمان ناباروری به‌زودی فعالیت‌ها برقرار خواهد شد؛ مشکلی که وجود دارد این است که جهاد دانشگاهی یک‌نهاد عمومی غیردولتی بوده و تعرفه‌های آن ۶۰ درصد است که در این راستا نیازمند کمک مجموعه علوم پزشکی و مدیران استان هستیم.

دکتر مسلمی نائینی با تصریح اینکه بازدهی کار در پژوهشگاه ناباروری رویان ۳۳ درصد یعنی تقریباً همپای رقم جهانی است، توضیح داد: از حدود ۱۰۰ مرکز ناباروری فعال کشور، ۱۰ مرکز مربوط به جهاددانشگاهی است که این مراکز ۵۰ درصد کل مراجعات به مراکز ناباروری را پوشش می‌دهند، زیرا نتیجه کار نسبت به میانگین بالاتر است و حتی ایرانیانی از خارج کشور جهت درمان به مراکز ما مراجعه دارند. 

جهاددانشگاهی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه میزان باروری در استان 1.7 است، توضیح داد: این رقم برای استان جوان چهارمحال‌وبختیاری بسیار کم است و این نیاز به کمک و روشنگری دارد و مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی می‌تواند در این حوزه یاری‌گر باشد. همچنین جهاد دانشگاهی دارای یکی از بهترین مراکز کشور با عنوان پژوهشگاه معتمد در حوزه غربالگری سرطان‌های شایع بانوان است که می‌تواند کمک کند.

وی تأکید کرد: در برخی استان‌ها، جهاد دانشگاهی میزبان اساتید جوان است که این افراد باید به مدت شش ماه فرصت مطالعاتی داشته باشند. همچنین جذب دانش‌پژوهان دوره پسادکترا در جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار دارد.

یادآور می‌شود، در این نشست، رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز علمی چهارمحال و بختیاری به ارتباط مؤثر جهاد دانشگاهی با این مراکز اشاره و بر لزوم گستردگی مراکز جهاد دانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های بالای این مجموعه در دانشگاه‌ها تأکید کردند.

همچنین با توجه به مزیت استان در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی بر همکاری جهاد دانشگاهی در راستای ایجاد اشتغال و توسعه بازار تأکید شد، از طرفی توجه به حوزه گیاهان دارویی با توجه به مزیت استان با محوریت جهاد دانشگاهی نیز مورد تأکید قرار گرفت.