آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی برگزار شد

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۸ کد : ۶۶۴۶۲ فرهنگی تاپ خبر
آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب « تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان با حضور مؤلفان، منتقدان، دانشجویان و علاقه مندان به کتاب در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد برگزار شد.
آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی چهارمحال و بختیاری،‌ به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان، آیین معرفی، نقد و بررسی کتاب « تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی » با حضور دکتر جواد محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و خانم مرجان نعمتی خوی به عنوان مؤلفان کتاب و با حضور دکتر مریم نقدی دورباطی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و مریم رضاپوریان و الهه بابایی دانشجویان حقوق دانشگاه شهرکرد؛ به عنوان سخنرانان اثر و جمعی از مسئولین و اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد برگزار شد. 
جواد محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد و مؤلف اول کتاب تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی، ضمن تشکر از انتشارات جهاد دانشگاهی استان و مسئول شعبه بابت نشر کتاب، اظهار کرد: خانواده به مثابه سنگ بنای تشکیل اجتماع بشری در همه آیین های آسمانی و نظام های حقوقی، مورد توجه بوده است. در اسناد حقوقی جهانی و نیز قانون اساسی ایران، حمایت از تشکیل خانواده و تمهید بقا و استمرار آن به ویژه در فضای اجتماعی، یک آرمان والا به شمار می رود. قوانین و مقررات زیرمجموعه حقوق خصوصی و حقوق کیفری به تفصیل به چنین حمایتی پرداخته اند. در کتاب حاضر در پرتو قوانین، مقررات و آرای قضایی جاری، تعهدات دولت در مفهوم حاکمیت و نیز قوه مجریه در باره خانواده، بررسی، دسته بندی و بیان شده است. از این رو، کتاب حاضر، تعهدات دولت ناظر به عموم کارمندان دولت، کارگران طرف قرارداد با نهادهای دولتی، دانشجویان، زندانیان، مشمولان قانون خدمت وظیفه عمومی و ... را از حیث مقدمات تأهل، دوره های بارداری، زایمان، شیردهی و نیز، الزامات ناظر به کودکان در بر می گیرد. این نوشتار، ضمن بالا بردن سطح آشنایی ذی نفعان یاد شده با حقوق قانونی خود در این باره، قانون گذاران را به اصلاح قواعد حقوقی مربوطه و مدیران و دستگاه های مرتبط را به افزایش پاسخ گویی در برابر ذی نفعان، ناگزیر می سازد. امید می رود که نهاد خانواده با التزام بیشتر دولت و دولت مردان، بیش از پیش، استوار و زنده، باقی بماند و از نگرانی های مربوط به کاهش رشد جمعیت کشور به مراتب کاسته شود. 
محمودی اظهار کرد نتایج این کتاب، ضمن افزایش سطح آشنایی اشخاص طرف رابطه با دولت- اعم از کارمند و کارگر- و نیز عموم اشخاص خارج از دولت مانند عموم زندانیان، سربازان وظیفه عمومی و نیز دانشجویان درباره حقوق مرتبط با خانواده خود در قوانین و مقررات و رویه قضایی جاری، قانون گذاران، خط مشی گذاران و مراجع قضایی صلاحیت دار را بر آن می دارد که با آسیب شناسی قوانین، مقررات و رویه های قضایی جاری، سطح حمایت از خانواده را به مراتب، بالاتر ببرند.

در ادامه دکتر مریم نقدی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ضمن بیان اینکه خانواده به عنوان یگانه زیربنای استوار جامعه و نخستین نهاد اجتماعی- واحد طبیعی و بنیادینی است که در طول تاریخ همواره در جایگاه حامی و تأمین کننده نیازهای اعضای خود، عمل کرده است. عوامل متعدد و متنوعی در چند قرن گذشته و به ویژه دهه های اخیر به تغییرات چشمگیری در تعریف، ساختار و کارکرد خانواده و نقش دولت در این نهاد انجامیده است. در ادامه دانشجویان رشته حقوق ضمن بیان مواردی، خواندن این کتاب را به کلیه علم دوستان و علاقه مندان، توصیه کردند.
 شایان ذکر است در پایان، با حضور نویسندگان این کتاب و منتقدان و اعضای حاضر از کتاب « تعهدات حقوقی دولت در حمایت از خانواده ایرانی» رونمایی به عمل آمد.