انتشار کتاب «ارث و مسائل آن» به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری

۲۲ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۴۴ کد : ۷۲۴۹۳ فرهنگی تاپ خبر
کتاب «ارث و مسائل آن» به قلم دکتر مریم نقدی دورباطی تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری منتشر شد
انتشار کتاب «ارث و مسائل آن» به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی واحد چهارمحال و بختیاری

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، کتاب «ارث و مسائل آن» به قلم دکتر مریم نقدی دورباطی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در 111 صفحه در قطع وزیری تألیف و به همت شعبه انتشارات جهاد دانشگاهی استان وارد بازار نشر شده است.

در معرفی کتاب آمده است: تولد انسان او را با دو واقعه مهم روبه رو کرده و خواهد کرد واقعه ای که با آن روبه رو بوده حیاتی است که با تولد او استقرار یافته و آنچه پیش رو خواهد داشت مرگ خواهد بود در فاصله میان حیات و مرگ انسان ناچار به تأمین مالی و اجتماعی خویش و بنا به ضرورت انساب خود خواهد بود کسب درآمد و امرار معاش و در پی آن ایجاد مالکیت بر اموالی به وی حق تصرف در زمان حیات خویش و بعد از مرگ به عنوان ارث این حق تصرف به ورثه منتقل می شود.

از جمله نهادهایی که به احوال شخصیه افراد مربوط می شود ارث است که مقررات و قوانین آن کاملاً از فقه امامیه اقتباس گردیده است. بحث ارث کلیات و جزئیات آن در سوره نساء به تفکیک بیان گردیده است و قانون مدنی ایران مسائل و احکام آن را در موارد 861 تا 949 با تکیه بر نظرات مشهور فقها ذیل مواد قانونی وضع نموده است. مواردی چند در بحث ارث وجود دارد که در موارد قانونی در حد اشاره به آن پرداخته شده و جزئیات آن بیان نشده است مانند خویشاوند دو نسبتی در میان وارث از آنجایی که در بحث ارث نیاز به محاسبه ساده ریاضیات وجود دارد و سطح عادی معلومات ریاضی را لازم دارد لذا محاسبات ساده و تسلط بر نوع محاسبه برای دانشجویان دشوار نخواهد بود دانستن مقدمات ریاضی و دقت در محاسبه سهام ورثه ضریب خطا و اشتباه تعیین سهم الارث را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی هرچند نرم افزارهای محاسبه ارث در دسترس قرار دارد اما گاه در محاسبه سهم وارثان این نرم افزارها کارایی نداشته بلکه به فکر انسان و دقت در محاسبات نیاز است.

یاد آور می شود انتشارات جهاددانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری که به صورت تخصصی در حوزه نشر دانشگاهی فعالیت می کند، تلاش می کند در کوتاه ترین زمان ممکن آثار دانشگاهیان و اساتید (اعم از تألیف و ترجمه و پایان نامه های شاخص دانشجویی) را به چاپ برساند و اساتید دانشگاهی و صاحب نظران و مولفان می توانند برای اخذ مشاوره در خصوص مراحل تألیف کتاب و چاپ آثار خود به دفتر انتشارات جهاد دانشگاهی استان واقع در دانشگاه شهرکرد- جنب دانشکده منابع طبیعی- معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و یا با شماره 32320323یا 32320070 و در روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در ساعات 8 تا 16 تماس حاصل کنند. همچنین تارگاه jchb.ir برای کسب اطلاعات بیشتر اعلام می شود. در ضمن برای تهیه کتابِ « ارث و مسائل آن» می‌توانید از درگاه اینترنتی زیر اقدام به خرید نمایید: 16book.ir

کلید واژه ها: انتشارات جهاد دانشگاهی