میزگرد «چهل سالگی انقلاب» در ایسنا چهارمحال و بختیاری برگزار شد

۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۶ کد : ۸۱۲۹ عمومی
چهل سال می‌گذرد؛ از روزی که مردم ایران به رهبری خمینی کبیر، نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را کنار زدند و یک جمهوری به پا کردند؛ جمهوری اسلامی. در چهل سال گذشته ایران انواع و اقسام اتفاقات تلخ و شیرین را تجربه کرده است از جنگ تا تحریم، از مقاومت تا پیروزی اما همواره در حوزه‌های مختلف توانسته دستاوردهای مختلفی را کسب کند.
میزگرد «چهل سالگی انقلاب» در ایسنا چهارمحال و بختیاری برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، میزگردی با عنوان «چهل سالگی انقلاب اسلامی» به منظور بررسی فراز و نشیب‌های انقلاب در چهل سالگی در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، با حضور دانشگاهیان و صاحب‌‎نظران برگزار شد.

آنچه در ادامه می‌بینید متن کامل گزارش این میزگرد است:
انقلاب اسلامی یک بیدار باش برای جهانیان است
53529.JPG
احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید استان با اشاره به اینکه بر اساس قرآن هر چیزی ظاهر و باطنی دارد و انقلاب اسلامی ایران نیز همین‌گونه است، گفت: ظاهر انقلاب شامل زشتی‌ها و زیبایی‌ها برای همه مشهود است اما باطن آن را همه نمی‌توانند ببینند.
وی با اشاره به اینکه انقلاب به سمتی پیش می‌رود که تمدن اسلامی شکل بگیرد، اظهار کرد: این تمدن اسلامی مقدمه ظهور است و اگر پنج حادثه مهم تاریخی شامل بعثت پیامبر اکرم(ص)، غدیر، عاشورا، انقلاب اسلامی و انقلاب امام زمان در نظر بگیریم ما اکنون در میانه انقلاب اسلامی هستیم.
بسیج انقلاب اسلامی را یک بیدار باش برای جهانیان خواند و تصریح کرد: انقلاب اسلامی موجب جلوگیری از یکه‌تازی دشمنان و استکبار در جهان شد و بیدار باش ما می‌تواند مقدمه تمدن نوین اسلامی و ظهور باشد زیرا ما مشتاق ظهور هستیم و همه تلاش‌ها برای رسیدن به ظهور است.
وی با بیان  اینکه امید به آینده در انقلاب اسلامی پشتوانه عقلی و نقلی دارد و مشاهدات تاریخی نیز آن را اثبات کرده است، ادامه داد: امروز اکثر سیاستمداران جهان به فروپاشی آمریکا اذعان دارند و این نشان از دستکاری ذهنیت جهانیان به واسطه انقلاب اسلامی است.
رئیس بسیج اساتید استان با اشاره به اینکه علل به وجود آمدن انقلاب می‌تواند آن را به سرانجام خود برساند، افزود: پیروی از ولی فقیه، اتحاد و همبستگی  و دلبستگی به آموزه‌های دینی و حضور مردم در صحنه علل به وجود آمدن انقلاب بودند که اگر آن‌ها را حفظ کنیم می‌توان به قله‌های علم رسید و بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب دشمنی‌ها به پایان می‌رسد.
بسیج با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک کلمه، واژه و یک اتفاق کوچک نیست بلکه یک جریان بسیار مهم و بزرگ است و هنوز هم انقلاب تمام نشده است و ما هنوز داریم انقلاب می‌کنیم، اظهار کرد: اگر از بیرون به انقلاب بنگریم خواهیم دید که مشکلاتی نیز مانند تحریم‌های اقتصادی، نفوذ، جنگ و ... وجود دارد و اگر یک پدیده مانند انقلاب را بخواهیم بنگریم باید تمام علت‌ها از جمله دشمنی‌ها، مشکلات، بی تجربگی‌ها و ... را نیز در نظر بگیریم.
وی با اشاره به اینکه اگر از بیرون به انقلاب نگاه کنیم همه چیز به خوبی اتفاق افتاده و تن دادن به لوازم انقلاب اتفاق مبارکی است، ابراز کرد: اما اگر از درون بنگریم ما از رهبر انقلاب نمی‌توانیم انقلابی‌تر باشیم زیرا ایشان فرموده‌اند انقلاب اسلامی سپس نظام اسلامی و دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی که ما هنوز در دولت اسلامی درجا زده‌ایم و ما هنوز دولتی در تراز انقلاب اسلامی نداریم و لذا ضعف‌هایی در حوزه‌های مختلف به وجود می‌آید.
بسیج با بیان اینکه یکی از عوامل شکل‌گیری دولت اسلامی تن دادن به لوازم آن است، اضافه کرد: برخی از ضعف‌ها به خود مردم برمی‌گردد و بخشی نیز به دلیل در تراز نبودن مسئولین است و بخشی نیز آفت‌های در مسیر است که دور از انتظار نیست.
وی تصریح کرد: در تراز نبودن مدیران در انقلاب سه علت دارد که یکی از آن‌ها این است که کسانی که شایستگی مسئولیت را دارد جلو نمی‌آیند و  کسانی که هیچ صلاحیتی ندارد برای دریافت مقام له‌له می‌زنند، دوم مسئله نفوذ است که برخی‌ها پیاده نظام دشمن هستند و سوم به دلیل نداشتن تجربه است زیرا در مسائل سیاسی و مدیریت باید کادرسازی شود این کار تا به حال صورت نگرفته است.
نگاه به شکل‌گیری احزاب، نگاه فرصتی باشد
 
53530.JPG
تیمور نظری‌فرد، فعال سیاسی چهارمحال و بختیاری گفت: با اتفاقاتی که در ۱۵ سال منتهی به سال ۵۷، رخ داد، به طور کامل روند تغییر، تحول و دگرگونی مشاهده شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان گفت: اگر عدم التزام گفتاری و عملی به احکام دین را به عنوان مولفه شکل‌گیری انقلاب دنبال کنیم، این سوال مطرح می‌شود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی چقدر توانسته‌ایم آنچه در مقام عمل به آن نپرداختیم را بهتر بپردازیم.
وی ادامه داد: باید اوج فلسفه وجودی انقلاب اسلامی را در قوانین تصریح شده قانون اساسی دنبال کرد.
نظری‌فرد بیان کرد: فلسفه وجودی شکل‌گیری انقلاب اسلامی، حمایت از مستضعفان، جاری و ساری شدن احکام اسلامی و جمهوری اسلامی به معنای اخص کلمه است.
وی گفت: شاید آنچه امروز موجب نگرانی بسیاری از مسئولان نظام شده این است که به جای تحقق شعارهای گفته شده، بر آرمان تمرکز کردیم و از واقعیت فاصله گرفتیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان استان گفت: طی۴۰ سال از عمر انقلاب اسلامی، باید بررسی کنیم که از شاخص‌های ضعیف توسعه‌یافتگی به شاخص‌های مطلوب توسعه یافتگی دست یافته‌ایم یا خیر.
وی تاکید کرد: رهیافت در نظام سیاسی حوزه توسعه، جامعه محور یا نخبه محور هستند که در رهیافت جامعه محور نظام‌های جامعه‌ای و اجتماعی که در مقام نقش‌آفرینی شکل گرفته ایرادات جدی وجود دارد.
نظری‌فرد در ادامه بیان کرد: نگاه به شکل‌گیری احزاب، به جای نگاه فرصتی، یک نگاه تهدیدی است که این امر می‌تواند به نگاه فرصتی تبدیل شود.
وی با اشاره به فرمایش امام راحل که مجلس در راس امور است، تصریح کرد:  امروزه اگر می‌خواهیم بخشی از مشکلات کشور حل شود، باید مشکل نظام قانون‌گذاری را برطرف کنیم.
نظری‌فرد گفت: موانع، مشکلات، سرخوردگی‌ها، نگرانی‌ها، ناامیدی‌ها و یاس‌هایی که در آستانه چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی وجود دارد، باید دلیل و منشأ آن‌ها مشخص شود.
وی ادامه داد: در ادبیات علوم سیاسی فقدان کد ژئوپولیتیکی مطرح می‌شود و به این معنا که شاخصی را ترسیم و بر مبنای آن، رفتار را تنظیم کرد.
نظری‌فرد اضافه کرد: اگر بخواهیم شاخص‌های حکمرانی مطلوبی را در کشور اجرایی کنیم باید الزامات آن را نیز فراهم کرد که کنترل فساد‌ و اشتباه نگرفتن فضای نقد با فضای تخریب از آن جمله است.
نظری‌فرد خاطرنشان کرد: روزی که جنگ بود صحبت از جریان سیاسی چپ و راست و قومیت نبود، بلکه همه افراد برای نظام جمهوری اسلامی احساس مسئولیت کردند، امروز هم اگر می‌خواهیم از این مسیر به خوبی عبور کنیم لازمه‌ آن، اجماع حداکثری و حرکت حول محور وفاداران نظام است.
شعارهای انقلاب به درستی در جامعه عملیاتی شوند
 
53531.JPG
جهانگیر صفری، فعال سیاسی - فرهنگی در چهارمحال و بختیاری  با بیان اینکه لازمه هر پیشرفتی نقد و بررسی گذشته و امور آن است، گفت: سیاست‌های مستبدانه حکومت پهلوی، دخالت کشورهای استعمارگر و مخالفت با مسائل دینی از جمله علل شکل‌گیری انقلاب بود اما در ذیل این اهداف ما شعارهای بسیاری در سال‌های ابتدایی انقلاب دادیم که اکنون باید آن‌ها را عملیاتی می‌کردیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از این شعارها قانون بود، افزود: امام در ابتدای انقلاب انتخابات را برگزار کردند تا همه مسائل حول قانون ادامه یابد و در مدت کوتاهی همه نهادهای قانونی کشور شکل گرفت اما در ادامه راه با مشکلاتی در مواجه شدیم.
صفری با تأکید بر اینکه هنوز هم بسیاری از شعارهای انقلاب به درستی در جامعه عملیاتی نشده است، گفت: باید شعارهای ما متناسب با زمان باشد و قطعاً پس از چهل سال تغییراتی در این شعارها به وجود آمده است لذا باید متناسب با این تغییرات شعارها را عملی کنیم.
این فعال سیاسی - فرهنگی یکی از نقاط قوت انقلاب را ایجاد نهادهایی برای حفظ انقلاب برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه اکنون شکل‌گیری نهادهای موازی نقاط ضعف انقلاب شده است.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است اما نقاط ضعفی نیز دارد که یکی از آن‌ها در تبدیل کردن قانون اساسی به قانون عملی  و زیرمجموعه‌هایش است که به طور نمونه در مسائل اقتصادی ما در قانون اساسی چندین قانون در مورد اقتصاد داریم اما هیچ قانون زیرمجموعه اجرایی برای آن وجود ندارد.
صفری استقلال و آزادی را از شعارهای انقلاب دانست که در حوزه‌های زیادی تحقق پیدا نکرده‌اند و افزود: ما باید از تجربیات خوب بشر و دنیا استفاده کنیم که یکی از آن‌ها آزاد بودن رسانه‌هاست و عامل مهمی در کاهش رشد فساد است اما ما رسانه‌ها را در کشور انحصاری کرده‌ایم زیرا اگر رسانه‌ها با آزادی عملکرد مسئولین را انتشار دهند هرگز شاهد فساد در افراد و مسئولین نخواهیم بود.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اعتقاد چندانی به احزاب سیاسی وجود ندارد و این باعث به وجود آمدن مشکلاتی در کشور شده است، خاطرنشان کرد: زمینه فعالیت احزاب در کشور به وجود نیامده است و احزاب سیاسی با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.
صفری با بیان اینکه بسیاری از مسئولین از وظایف خود به درستی آگاهی ندارند، اظهار کرد: اگر در قانون اساسی وظایف مسئولین نظام تعریف شده است باید بازنگری صورت گیرد تا مشکلات پیش رو با برنامه‌ریزی و جدیت رفع شوند.
 
اصل آزادی را امام راحل به مردم هدیه دادند
53532.JPG
عباس پیکار، فعال فرهنگی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: تلاش دشمن نرسیدن انقلاب اسلامی به چهل سالگی بود که اوج آن در ۲۲ بهمن‌ماه است، بنابراین لازم است ضربه بسیار شدیدی به دشمن وارد کنیم، که یقینا مردم این کار را انجام خواهند داد.
وی با اشاره به اینکه پرونده حدود شش تا هشت هزار شهید دوران انقلاب اسلامی، در بنیاد شهید موجود است، افزود: همانند بسیاری از فراموشی‌ها و غفلت‌هایی که وجود داشت تعداد دقیق شهدای انقلاب اسلامی نیز مشخص نیست.
پیکار گفت: شکی نیست که خون‌های زیادی با تلاش‌های بسیار، با وجود محرومیت‌ها، ناکامی‌ها، فشارها و زجرها برای پیروزی انقلاب اسلامی کشیده شد که امروز کمتر به آن پرداخته می‌شود.
وی ادامه داد: بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن زجرها و فشارهایی که برای پیروزی انقلاب کشیده شد، به دنبال غنائم انقلاب اسلامی هستند.
این فعال فرهنگی در استان گفت: انقلاب اسلامی دارای سه شعار اصلی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین ابعاد استقلال، استقلال سیاسی است، تصریح کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، این شعار در بعد سیاسی به طور ۱۰۰ درصد محقق شده و یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب محسوب می‌شود.
پیکار بیان کرد: در حالی که در زمان انقلاب، دنیا به دو قطب شرق و غرب تقسیم‌ شده بود، انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی را سر دادند که حرف سنگین و نامفهومی برای دنیا بود، ولی عملا این گفتمان در دنیا بنا نهاده شد و امروزه آثار و برکات آن حتی در خارج از کشور نیز مشاهده می‌شود.
وی تاکید کرد: معنای نه شرقی، نه غربی در کمتر از یک سال عملیاتی شد و دنیا فهمید که ایران با این حرف در میدان عمل قرار دارد، گرچه خسارت‌های بسیاری به دنبال داشت، نخستین و بزرگترین هزینه آن‌، جنگ تحمیلی بود که هشت سال به طول انجامید و از این طریق استقلال به تثبیت رسید.
پیکار با اشاره به اینکه اگر جنگ تحمیلی هشت ساله نبود قطعا جنگ دیگری رخ می‌داد، تصریح کرد: تلاش شد در بدترین شرایط ممکن، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی برای سالیان متوالی تثبیت شود.
وی ادامه داد: امروزه یکی از دستاوردهای بزرگ دوران دفاع مقدس، این است که هیچ همسایه‌ای قصد نزدیک شدن و نبرد با ایران را ندارد.
 وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای آزادی، رخ دادن اصل آزادی در کشور بوده است، اضافه کرد: مردم در زمان شاه جرات سخن گفتن نداشتند در حالی که امروز همه مردم به راحتی صحبت می‌کنند و این به معنای آزادی است، اگر امروز زبان ضد انقلاب از تمام زبان‌ها درازتر شده، این زبان درازی، در سایه انقلاب امام راحل بوده است.
این فعال فرهنگی در استان ادامه داد: اصل آزادی را امام راحل به مردم هدیه دادند و افرادی که آن روز را درک کردند امروز را نیز لمس می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: بحث آزادی یک مقوله پر چالش، پر تنش و پر ماجرا است که در این زمینه فراز و فرودهای بسیاری وجود داشت، ولی نتوانستیم بهم طور کامل بحث آزادی را ساماندهی کنیم.
پیکار  در ادامه گفت: یکی از ایراداتی که امروزه در کشور وجود دارد این بوده که نتوانستیم معیارهای جامعه اسلامی را تعربف کنیم، بنابراین نگاه درستی به جامعه بعد از انقلاب اسلامی صورت نگرفت.
وی بیان کرد: امروزه در تربیت نیروی انسانی به طور سیستماتیک دچار وضعیت وحشتناکی هستیم، که متاسفانه در کنار این امر، کادر اداری را نساختیم.
پیکار در خصوص مردم سالاری دینی‌ در کشور، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مردم سالاری دینی را به زعم جمهوری اسلامی، اجرا کنیم باید لوازم آن را نیز تامین کرد.
وی با بیان اینکه لازم است به احزاب شکل ایرانی دهیم، خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های مردم نهادی را برای پاسخگویی و تربیت نیروی انسانی در جامعه طراحی کنیم.
 
تسلط جریان لمپنیسم از مشکلات مدیریتی کشور
53533.JPG
در ادمه بهروز مردانی‌نژاد فعال سیاسی، اجتماعی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ایجاد ساختار جامعه جهانی مهدوی یکی از آرمان‌های بزرگی است که به دنبال آن هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه در طول  ۴۰ سال از انقلاب اسلامی با وجود رهبری و اهتمام مردم، از این مسیر منحرف نشدیم.
فعال سیاسی، اجتماعی در استان با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مدیریت در کشور، تسلط جریان لمپنیسم است، تصریح کرد: جریان لمپنیسم کاری به جریان خاص سیاسی ندارد و قدرت و ثروت را در دست دارد.
مردانی‌نژاد ادامه داد: این جریان در هدایت افکار عمومی هوشیار بوده و از آورده افراد استفاده می‌کند.
وی علت شکست اکثر انقلاب انبیا را مترفین عنوان و تاکید کرد: آسیب‌هایی که امروزه مشاهده می‌شود ناشی از مترفین است، کسانی که ادعای روشن فکری می‌کنند و به دلیل دنیاطلبی و منافع دنیایی، افکار عمومی را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند.
این فعال سیاسی، اجتماعی در استان گفت: معیار برای تمام بحث‌ها، باید مشخص شود، زیرا براساس معیارها است که قضاوت‌ها کاملا منصفانه انجام می‌شود و در یک جامعه علمی نمی‌توان خارج از معیار بحث کرد.
وی در پایان با اشاره به ضرورت تولید نظریه در کشور، گفت: متاسفانه بیشتر دانش‌آموزان تیزهوش، به سمت دروس فنی و پزشکی رفته و از علوم انسانی که حوزه نظریه‌پردازی، تولید نظریه، فکر و الگوریتم اصلی در کشور است غافل شده‌اند.