ضرورت فرآوری فرآورده‌های زهری زنبور عسل در کشور

۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۱۳۰۹ تجاری سازی فناوری و اشتغال
زنبوردار و تولیدکننده دستگاه‌های هوشمند زهرگیر در ایران به خام فروشی در فرآوردهای زهری زنبور عسل اشاره کرد و افزود: این محصولات در حال حاضر به صورت خام به کشورهای اطراف صادر می‌شود اما امیدواریم روزی برسد که در ایران بتوانیم اجزای مورد نیاز زهر را از یکدیگر جداسازی کنیم و آن را به صورت فرآوردهای دارویی به کل دنیا عرضه کنیم و این پتانسیل به دلیل تعداد بالای کلنی‌ها و زنبورداران کشور وجود دارد و با توجه به چهار فصل بودن کشور هر ۱۲ ماه سال می‌توانیم زنبور پرورش دهیم.
ضرورت فرآوری فرآورده‌های زهری زنبور عسل در کشور
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری،

جواد اصغرپور ۱۷شهریورماه در کارگاه آموزش تکنیک‌های زهرگیری از زنبور عسل که به همت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: نخستین دستگاه هوشمند زهرگیر در ایران از سال 1380 تولید و روانه بازار شد در آن زمان زنبورداران از خواص زهر زنبور عسل اطلاعی نداشتند و حتی بازاری نیز برای این دستگاه‌ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما تولید این محصول هدف قرار گرفت و در سال 90 اولین سری محصولات تولید و به بازار عرضه شد و این دستگاه‌ها امروز به 10 کشور جهان صادر شده است.

عضو انجمن آپی‌تراپی ترکیه با شاره به تحقیقات خود در رابطه با داروهایی که از زنبور عسل تولید می‌شود، بیان کرد: نکات جمع‌آوری شده در این تحقیقات در قالب کتاب و هم در قالب کارگاه‌های آموزشی در بیش از 10 استان کشور در اختیار زنبوردارن قرار داده شده است که خروجی‌های خوبی نیز داشته است.

این مولف کتاب در رابطه با مطالبی که قرار است در این کارگاه بیان شود توضیح داد و گفت: اولویت بحث آموزشی ما زهر زنبور عسل و روش‌های استحصال، نگهداری و فروش این محصولات است.

این محقق جوان بازار ایران را بازار بکری برای تولید محصولات زهری دانست و افزود: با توجه به وجود هشت میلیون کلنی زنبور عسل و تنوع پوشش گیاهی و پتانسیل مناسب در کشور، با تولید فرآورده‌های زهری شغلی در کنار زنبورداری برای این افراد ایجاده شده است تا زبورداران با استفاده از فرآورده‌های زهر و سایر محصولات درآمد خود را افزایش دهند.

اصغرپور اظهار کرد: هر گرم زهر زنبور عسل در ایران به قیمت 400 هزار تومان و در جهان به قیمت 80 دلار تا 130 به فروش می‌رسد که این قیمت نسبت به کیفیت محصول متفاوت است.

وی با اشاره به خواص دارویی زهر زنبور عسل، عنوان کرد: زهر برای درمان بیماری خود ایمنی از جمله ام اس و بیماری‌های مفصلی بسیار مفید است، همچنین برخی از داروهای بی‌حس کننده نیز از زهر زنبور تولید می‌شود که متآسفانه این محصول در ایران فرآوری نمی‌شود و تنها برخی از آنالیزها و آزمایش‌ها در ایران رخ می‌دهد.

این محقق جوان به خام فروشی در فرآوردهای زهری زنبور عسل اشاره کرد و افزود: این محصولات در حال حاضر به صورت خام به کشورهای اطراف صادر می‌شود اما امیدواریم روزی برسد که در ایران بتوانیم اجزای مورد نیاز زهر را از یکدیگر جداسازی کنیم و آن را به صورت فرآوردهای دارویی به کل دنیا عرضه کنیم و این پتانسیل به دلیل تعداد بالای کلنی‌ها و زنبورداران کشور وجود دارد و با توجه به چهار فصل بودن کشور هر 12 ماه سال می‌توانیم زنبور پرورش دهیم.

وی گفت: عدم آگاهی زنبوردارن نسبت به فرآوردهای زنبور عسل بزرگ‌ترین مشکل پیش‌رو است که با شرکت در این دوره‌ها و کسب آگاهی می‌توانند زنبورداری سنتی را به زنبورداری صنعتی ارتقاء دهند زیراکه تنها در ایران زنبور‌داری سنتی وجود دارد و از زنبور عسل فقط عسل آن را می‌شناسیم این در حالی است که گران‌بهاترین محصول زنبور عسل زهر، گرده گل، بره موم و ژل رویال و خود زنبور است که در دنیا از مرده زنبور هم فرآورده‌های دارویی تولید می‌شود.

اصغرپور با بیان اینکه مشکلات زیادی بر سر راه زنبوردارن وجود دارد، اظهار کرد: افزایش عسل‌های تقلبی در بازار که هیچ ارگانی با این امر مقابله نمی‌کند عمده‌ترین مشکل این کار است که انتظار می‌رود ارگان‌های ذیربط از جمله دامپزشکی، جهاد دانشگاهی و تعاونی‌ها در این حوزه وارد شوند و با عسل‌های زیرزمینی و تقلبی مقابله کنند.

وی به فرهنگ‌سازی جامعه برای ارتقاء فرهنگ استفاده از فرآوردهای زنبور عسل به عنوان یک کار مهم اشاره کرد و گفت: در قرآن به عسل که از فرآوردهای زنبور عسل است نیز اشاره شده و سوره نمل نیز در این خصوص نازل شده است، امیدواریم این فرهنگ‌سازی ارتقاء پیدا کند و از این محصولات به بهترین شکل استفاده شود.

کلید واژه ها: مشاغل خانگی