طرح ایجاد مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور در چهارمحال و بختیاری اجرایی می‌شود

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵ کد : ۲۵۵۸۳ تاپ خبر تجاری سازی فناوری و اشتغال
تفاهم‌نامه همکاری میان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، جهاد دانشگاهی و کارگزار توسعه کسب و کار اشتغال استان در راستای طرح ایجاد مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور در چهارمحال و بختیاری ذیل طرح تکاپو ( ایجاد مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور) منعقد شد.
طرح ایجاد مرکز توسعه کسب و کار بادام کشور در چهارمحال و بختیاری اجرایی می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، سید حفیظ‌الله فاضلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، ۲۲ آذرماه در این آیین، با بیان اینکه برخی از رسته‌ها در استان پتانسیل ایجاد و توسعه اشتغال را دارند، اظهار کرد: از میان سودآورترین مشاغل در چهارمحال و بختیاری می‌توان به اشتغال‌زایی محصول بادام اشاره کرد که در حدود ۲۰ هزار نفر از مردم این استان در زمینه تولید بادام فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه بادام استان به‌صورت فله و خام از استان خارج می‌شود، افزود: این محصول در استان‌های دیگر فرآوری شده که این مسئله علاوه بر از دست دادن نیروی کار در استان، سبب می‌شود که محصول تولیدی استان به‌نام شهر یا استان دیگر بسته‌بندی و صادر شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه انعقاد تفاهم‌نامه میان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و کارگزار توسعه کسب و کار اشتغال چهارمحال و بختیاری می‌تواند سهم بسزایی در ایجاد اشتغال در حوزه بادام را در استان رقم بزند، گفت: طی این تفاهم‌نامه امور آموزش تولید محصول بادام، بازرگانی، تجاری‌سازی و برندسازی این محصول دیده شده و امور مربوط به فروش این محصول محقق خواهد شد.

فاضلی تاکید کرد: اگر تعداد افراد مشغول‌شده در حوزه تولیدات محصول بادام ۲۰ هزار نفر باشند، به برکت این تفاهم‌نامه این رقم تا دوبرابر قابل افزایش است و تحولی در اشتغال و اقتصاد استان محقق خواهد شد.

در ادامه مریم مشرف‌الملک کارگزار توسعه کسب و کار اشتغال چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در میان تولیدات غیر نفتی، محصول بادام می‌تواند ارزآوری بالایی داشته باشد، اظهار کرد: در میان کشورهای جهان، ایران رتبه پنجم تولید و صادرات بادام را به خود اختصاص داده و چهارمحال و بختیاری طی چند سال گذشته رتبه برتر تولید بادام را از آن خود کرده که سهم شهرستان سامان در استان چشمگیر است.

وی با بیان اینکه طرح تکاپو، مصوب شورای اشتغال کشور است، ادامه داد: این مرکز شامل سه دپارتمان تولید و توسعه بادام، بازاریابی و برندسازی و اتصال به بازار است، امیدواریم این مرکز با همکاری جهاد دانشگاهی استان بتواند به توسعه اشتغال و در نتیجه به اقتصاد کشور در زمینه اقتصاد کمک کند.

کارگزار توسعه کسب و کار اشتغال چهارمحال و بختیاری تعداد بهره‌برداران محصول بادام را در استان ۳۰ هزار نفر عنوان و اضافه کرد: از این تعداد ۱۰ هزار نفر به‌صورت اشتغال فصلی هستند.

مشرف‌الملک میزان متوسط تولید بادام را در سال ۲۴ هزار تن مطرح و تصریح کرد: ۹۰ درصد این محصول صادراتی بوده و بیشتر به کشورهای هندوستان، ترکیه و حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود.

وی با ابراز تاسف از سهم پایین کشاورزان و صادرکنندگان محصول بادام استان از بهره‌وری اقتصادی بادام، گفت: متاسفانه بیشترین سود این محصول به جیب واسطه‌ها می‌رود، لازم به ذکر است که صادرات بادام از استان از گمرک استان صورت گرفته و این در حالی است که بسته‌بندی این محصول در بسته‌های ۱۰ کیلویی و یا حتی بیشتر صورت می‌گیرد در صورتی که یکی از موانع ارزآوری، بسته‌بندی محصول به‌صورت درشت و فله است.

در ادامه سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اجرای موفق طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان، همکاری اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی را یک از دلایل این موفقیت عنوان و افزود: اجرای طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی می‌تواند پایه و اساسی برای ایجاد مرکز توسعه کسب و کار بادام باشد.

وی گفت: تولید بادام در استان یکی از مشاغل پر رونق و درآمدزا محسوب می‌شود که با ایجاد مرکز توسعه و کسب کار بادام، علاوه بر تجاری سازی محصول تاثیر به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار در استان دارد.‌

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری انعقاد تفاهم نامه ستفا سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان