درگیر کردن رقیب با موضوع و کشف تعارضات از اهداف برگزاری مناظره است

۲۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵ کد : ۸۰۰۵ فرهنگی
مناظره پژوهشگر و مدرس دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه مناظره یک رویکرد دفعی نیست بلکه یک فرآیند است، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری مناظره وادار کردن رقیب به تسلیم نیست بلکه درگیر کردن او با موضوع و کشف تعارضات و تناقضات اعتقادات اوست.
درگیر کردن رقیب با موضوع و کشف تعارضات از اهداف برگزاری مناظره است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، عزیزالله مولوی 20اسفندماه در کارگاه توجیهی مرحله استانی هشتمین دوره مناظرات دانشجویی، مهارت‌های مدیریتی، روان‌شناختی و منطقی را سه مهارت لازم در مدیریت یک مناظره موفق برشمرد و گفت: کلید مذاکره موفق به ویژه در فضاهای روانی-چالشی و پرفشار با توجه به تغییرات جدید اقتصادی و فرهنگی مستلزم داشتن هوش هیجانی است و کنترل کردن احساسات و عواطف بسیار مهم است.

وی دست یافتن به روش‌های مشترک برای حل مسئله را از اهداف متعالی مناظره دانست و افزود: مناظره موفق هم به پیروزی در نتیجه و هم به حفظ رابطه استراتژیک ناظر است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در یک مناظره روشمند با اشتیاق گوش‌دادن و پی‌درپی سؤال پرسیدن شما را به شناخت عمیق‌تری از رقیبتان می‌رساند، اظهار کرد: قبل از مناظره باید درباره جواب‌های تیم رقیب اندیشید تا جواب‌هایی نیز برای آن‌ها در نظر گرفت.
این پژوهشگر دانشگاهی با اشاره به اینکه تسلط بر اعداد و ارقام و آمار در مناظره بیشتر از سخنرانی‌های پرطمطراق مؤثر است، تصریح کرد: در یک مناظره موفق باید برای روابط فردی بیش از جزئیات مسائل ارزش قائل باشیم و بهترین نوع مناظره، مناظره همدلانه است.
مولوی با تاکید بر اینکه مناظره یک رویکرد دفعی نیست بلکه یک فرآیند است، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری مناظره وادار کردن رقیب به تسلیم نیست بلکه درگیر کردن او با موضوع و کشف تعارضات و تناقضات اعتقادات اوست.
وی با بیان اینکه مناظره با مشاجره، مجادله و مکابره متفاوت است، ادامه داد: در مناظره باید چنان عالمانه و مؤدبانه رفتار کرد که فرد یا افراد رقیب در پایان مذاکره برای مذاکره دیگری از شما وقت بگیرند.
مدرس دانشگاه حق کشی کردن، قدرت‌نمایی به جای حق‌جویی، ابزارانگاری مناظره، مناظره با کینه و حسد، مناظره آمیخته با دروغ و غیبت، شادشدن از باخت دیگران، مناظره خلاف عقاید درونی و منافقانه، فحاشی و توهین، واکنش‌های هیجانی مخرب و مناظره بدون صلاحیت‌های علمی را از جمله آفات یک مناظره روشمند برشمرد.