آن‌چه در هشتادویکمین گردهمایی دوروزه‌ی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی گذشت

۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۴ کد : ۹۳۱۱ فرهنگی تاپ خبر
هشتادویکمین گردهمایی دو روزه‌ی معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی با برگزاری ۴ نشست مشترک در شهرکرد به پایان رسید. آن‌چه می‌خوانید خلاصه‌ای از نشست‌های برگزار شده در این گردهمایی است.
آن‌چه در هشتادویکمین گردهمایی دوروزه‌ی معاونان فرهنگی جهاددانشگاهی گذشت

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، هشتادویکمین گردهمایی دو روزه‌ی معاونان فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی و روسای مراکز و سازمان‌های تخصصی معاونت فرهنگی، 12 و 13 تیرماه 1398 با برگزاری 4 نشست مشترک و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد.

 

نشست اول
محمدتقی حسین‌پور سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری اولین سخنران این مراسم بود که ضمن خیرمقدم، توضیحاتی در مورد فعالیت‌های محتلف واحد خود ارایه داد.
در ادامه، محمود علیگو مدیرکل راهبری امور فرهنگی و مهدی عباسی مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر این نکته که تمرکز اصلی این گردهمایی بر بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی است، توضیحاتی در مورد برنامه‌های این گردهمایی ارایه دادند.

 

رویکرد فرهنگی؛ روح بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این گردهمایی، اظهار کرد: بحث اصلی و تمرکز گردهمایی بر روی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و ایفای نقش جهاد دانشگاهی در آن است.
وی با اشاره به اینکه نخستین رویکرد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب شناخت کامل و دقیق بیانیه است، افزود: شناخت، تبیین، تعمیق و تقسیم کار طبق بیانیه گام دوم و رسالت جهاد دانشگاهی در آن، از مهم‌ترین وظایف فعلی ماست.
دکتر علیزاده تاکید کرد: روح بیانیه گام دوم با وجود مباحثی مانند خودباوری، تمدن سازی و… بر اساس مباحث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه در گردهمایی روسا و معاونین فرهنگی مراکز جهاددانشگاهی کشور پیشنهادها در باب راه‌های تحقق بیانیه گام دوم انقلاب جمع‌آوری می‌شود، خاطرنشان کرد: این پیشنهادها پس از تصویب اعضا به راهبردهای عملی برای تحقق این بیانیه تبدیل و ابلاغ خواهد شد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: هر زمان که حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی به اوج خود برسد، این نهاد بیشتر شکوفا خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جوان‌گرایی و جانشین‌پروری عملیاتی دو محور اصلی در ستاد معاونت فرهنگی بوده است.

 

آشنایی با تجربه‌های موفق فرهنگی واحدها
در این بخش، تعدادی از معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی به تجربیات موفق خود در زمینه‌ی فعالیت‌های فرهنگی اشاره کردند.
دهقانی معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی یزد با ارایه‌ی تجربیات خود در زمینه‌ی حرکت جهادی برای توسعه‌ی هنر زیلوبافی در شهر یزد و معرفی آن به داخل و خارج از کشور، رشیدی رییس جهاددانشگاهی هنر با ارایه توضیحاتی پیرامون پنجمین جشنواره‌ی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) و الگوی پیشنهادی برای اجرا در استان‌ها و گسترش آن و جانی‌پور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی لرستان به گزارش اقدامات انجام‌شده در مناطق سیل‌زده و چگونگی سازمان‌دهی منظم در این واقعه‌ی طبیعی پرداختند. 

 

آشنایی با فرصت‌های فرهنگی بودجه‌ی سال 1398 کشور
در ادامه و بعد از توضیحات محمدحسین حسنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه‌ی فرهنگی جهاددانشگاهی پیرامون تغییر در اعتبارات فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر پریسا نوروزی معاون دفتر فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور نیز گفت: میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و سازماندهی آن و همچنین توسعه صنایع فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن‌سازی و… را از جمله اولویت‌های حمایتی در برنامه ششم توسعه برشمرد.
وی اظهار کرد: گستردگی بخش فرهنگی در توسعه کشورها یک اصل است.
دکتر نوروزی افزود: کتاب و کتاب‌خوانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه و همچنین تدوین سند سبک زندگی ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه ششم توسعه است.
معاون دفتر فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور ادامه داد: میراث فرهنگی و توسعه گردشگری و سازماندهی آن و همچنین توسعه صنایع فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای، انیمیشن‌سازی و… از دیگر اولویت‌های حمایتی در برنامه ششم توسعه هستند.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی می‌تواند در آموزش نیروها و ارتباط با دانشگاه‌ها برای استفاده از ایده‌ها به منظور ایجاد تحول در این زمینه‌ها فعالیت کند، تصریح کرد: اعتبارات در این زمینه کم است، اما ظرفیت‌ها بسیار فراوان است.
دکتر نوروزی تاکید کرد: بر اساس توانایی‌های جهاد دانشگاهی، ما می‌توانیم نقش تسهیل‌گر را برای گرفتن بودجه‌های مصوب برای این نهاد داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند با تعامل و ارتباط مؤثر با دستگاه‌های مختلف، بخشی از اعتبارات خود را تامین کند.

هم‌چنین در پایان این بخش، نشست پرسش و پاسخی با موضوعات ظرفیت بالای درآمدزایی در حوزه‌ی فرهنگی، چگونگی گرفتن تسهیلات از وزارت‌خانه‌های مربوط و برقراری عدالت در نحوه‌ی بودجه‌ی کشوری در حوزه‌ی فرهنگ برگزار شد.

 

نشست دوم
نشست دوم با پرسش‌وپاسخ معاونان واحدهای سازمانی از روسای مراکز، سازمان‌ها و خبرگزاری‌های جهاددانشگاهی آغاز شد و موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

نشست سوم
تاکید بر تحقق معنویت و اخلاق در بیانیه‌ی گام دوم
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این گردهمایی اظهار کرد: ارزش ذاتی و محتوایی تمام اهداف و دستاوردها و توصیه‌ها تحقق معنویت و اخلاق است که در بیانیه گام دوم بیش از دیگر دستاوردها نگارش رهبر معظم انقلاب را به خود اختصاص داده و تنها توصیه‌ای است که ایشان برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت در آن موضوع را به صراحت مطالبه کرده‌اند. 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی صالحی افزود: البته طبیعی است انقلابی که بنیان‌گذار آن شخصیتی است که در کنار ولایت سیاسی برگرفته از اندیشه سیاسی فقهی دارای ولایت عرفانی و معنوی نیز بوده بزرگترین مزیت، دستاورد و توصیه هایش معنویت و اخلاق، آن هم با رویکرد اجتماعی باشد. 
وی تاکید کرد: نباید حجاب معاصرت (هم‌زمانی) مانع از توجه به این نکته شود که شخصیت رهبر عزیز انقلاب نیز در کنار مراتب فقهی و علمی دارای مقامات عرفان است که مورد اشاره و تصریح اهل سیر و سلوک قرار می‌گیرد.

 

ظرفیت بالای جوان کارآمد انقلابی بر اساس بیانیه‌ی گام دوم
در ادامه، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در هشتادویکمین گردهمایی معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی در شهرکرد، اظهار کرد: علی‌رغم برخی از فراز و نشیب‌ها، جهاددانشگاهی در مسیر خود حرکت کرده است.
وی با بیان اینکه برای محقق شدن اهداف مشکلی وجود ندارد، افزود: برخی از مسایل موجود در کشور نیازمند تعیین تکلیف هستند تا از این طریق بتوان برای تحقق اهداف برنامه‌ریزی کرد.
دکتر طیبی گفت: در حوزه سیاست نتوانسته‌ایم به وحدت نظری در خصوص مسایل اصلی کشور دست یابیم.
وی افزود: باید درون‌زا و برون‌نگری در دنیا را به درستی تعریف کنیم و ارتباط وسیعی با جامعه داشته باشیم.
رییس جهاددانشگاهی بیان کرد: نقش چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ بیانگر آن است که باید با دنیا به جز دو کشور مشخص، ارتباط سازنده برقرار کرد.
وی ادامه داد: با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، مشکلی در رسیدن به اهداف نداریم؛ بنابراین لازم است اقدامات مطلوبی برای محقق شدن برنامه‌ها صورت گیرد.
دکتر طیبی تاکید کرد: دنیا نگران آن است که کشوری با این پتانسیل، انگیزه و نیروی انسانی قوی و توانمند می‌تواند به خوبی کار کند و موفق باشد و در هر جایی وارد شود اثرگذار خواهد بود.
رییس جهاددانشگاهی اضافه کرد: بسیاری از اختلافات که دیگران برای ما طراحی می‌کنند در پشت صحنه انجام می‌شود؛ بنابراین لازم است با برنامه‌ریزی به اهداف مورد نظر دست یافت.
وی گفت: لازم است ساز و کار فعالیت‌ها را تقویت و مسایل اصولی را برطرف کرد.
دکتر طیبی بیان کرد: در متن بیانیه گام دوم انقلاب، جوان کارآمد مدنظر است، زیرا جوان کارآمد انقلابی می‌تواند کارهای بی‌شماری را انجام دهد.
رییس جهاددانشگاهی گفت: اقداماتی که در این نهاد شکل گرفته، ماموریت‌گرا نبوده، بلکه با تشخیص این مجموعه، اقدامات انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: کشور در حوزه فرهنگی دچار مشکل بوده که لازم است در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد؛ همچنین لازم است بر روی ساختارهای موجود در کشور نقد جدی شود.

 

مهم‌ترین اتفاق در حوزه‌ی فرهنگی، توسعه‌ی فضای گفت‌وگو است
هم‌چنین، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز اظهار کرد: لازم است توجه جدی به هنر و حضور در فضای مجازی در مراکز نوع ب جهاد دانشگاهی صورت گیرد.
وی افزود: مهم‌ترین اتفاق در حوزه‌ی فرهنگی، توسعه فضای گفت‌وگو است، که احساس می‌شود نسل جوان تمایل بسیاری به گفت‌وگو دارند؛ بنابراین این کار نیازمند آن است که از مدیران جوان و با سابقه‌ی اجرایی برای محقق شدن اقدامات استفاده کرد.
دکتر علیزاده بر سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی در حوزه فرهنگی تاکید کرد و گفت: هر چه در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گیرد کم است؛ بنابراین لازم است توجه جدی به نیروی انسانی در حوزه‌‌ی فرهنگی شود.
وی با بیان اینکه ۱۶ درصد از مجموع بودجه جهاددانشگاهی، فرهنگی است، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه سال گذشته با مکانیزم اعتبار بودجه مواجه بودیم، ولی در جذب بودجه از رشد ۱۰۳ درصدی برخوردار شدیم که بخشی از این اعتبار از محل تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و… بود و امسال نیز با توجه به کاهش ۱۵ درصدی بودجه، انتظار می‌رود تلاش‌ها در این زمینه افزایش یابد.

در پایان این چند سخنرانی،  نشست مشترک پرسش‌وپاسخ با حضور دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی و دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی این نهاد با معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی برگزار شد.

 

تجلیل از معاونان فرهنگی برتر واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی
در پایان روز اول گردهمایی از معاونان برتر در حوزه‌های مختلف با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی تجلیل به عمل آمد.
‌در این مراسم بهزاد خدادادی از واحد کرمانشاه در مرکز افکارسنجی ایسپا، محمدرضا دهقانی از مرکز یزد در همکاری شایسته در برگزاری هشتمین مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، رامین جانی‌پور از مرکز لرستان به عنوان شعبه برتر سازمان دانشجویان در راهبری شبکه محیط زیست و فعالیت‌های اجتماعی مورد تقدیر قرار گرفتند.
هم‌چنین رییس جهاددانشگاهی از محمد حاتمی روابط عمومی سازمان قرآنی در اهتمام به اطلاع‌رسانی اخبار و برنامه‌های فرهنگی در سایت معاونت فرهنگی، حمید مرادی از مرکز خراسان جنوبی در اجرای شایسته برنامه‌های هماهنگ در سال ۹۷، داریوش اسماعیلی از مرکز اصفهان در کسب رتبه برتر در میان شعب سازمان انتشارات و مجتبی غلامی از مرکز استان مرکزی در کسب رتبه برتر در میان شعب سازمان قرآنی تجلیل کرد.
علیرضا حاتمی از مرکز خراسان رضوی در کسب رتبه برتر در ارزیابی سال اول برنامه ششم توسعه، فاطمه عزیزی از مرکز همدان در اهتمام جدی به ارتقای سطح عملکرد واحد، سید علی محمدپور از مرکز امیرکبیر تهران در کسب رتبه برتر در میان شعب مرکز گردشگری و اردوها، احمد پایداری از مرکز صنعتی اصفهان در کسب رتبه برتر در میان شعب صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان و کامران جعفری از مرکز زنجان به عنوان شعبه برتر سازمان دانشجویان در راهبری کانون‌ها و شبکه دانشجویی معرفی و تقدیر شدند.
هم‌چنین محمدامین صالحی‌نژاد از مرکز خوزستان، رامین جانی‌پور از مرکز لرستان و محمد شریف‌زاده از مرکز گلستان در اطلاع‌رسانی دقیق و شایسته حوادث غیرمترقبه فروردین ۹۸ مورد تجلیل واقع شدند.
در ادامه نیز از تلاش‌های فریبرز فریبرزی، نجیبه خروشی و زینب تقوی به‌عنوان معاونان سابق فرهنگی مراکز جهاددانشگاهی تجلیل به عمل آمد.

 

نشست چهارم
روز دوم گردهمایی با سخنرانی دکتر تقی آزاد ارمکی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با موضوع تاملی در منشأ و نتایج تزاحم‌های فرهنگی در ایران آغاز شد.
در ادامه نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های فرهنگی جهاددانشگاهی در دانشگاه‌ها با حضور مهندس محمدهادی عسگری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دکتر امیر امیر لـله‌گانی مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت و هم‌چنین نشست پرسش‌وپاسخ با این حضور این دو مسوول و معاونان فرهنگی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی برگزار شد.
هم‌چنین نشست ویژه‌ی نقش دانشگاه‌ها در تحقق بیانیه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی با حضور دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان چهارمحال‌وبختیاری و امام جمعه‌ی شهرکرد و دکتر غلام‌رضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برگزار شد.

 

مراسم اختتامیه
در ادامه، سیروس رضایی در مراسم اختتامیه‌ی هشتادو یکمین گردهمایی معاونان واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در کنار سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اشتغال فعالیت می‌کند.
رییس جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری افزود: سالانه بیش از 100 عنوان برنامه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان برگزار می‌شود که اجرای برنامه‌های دینی، قرآنی، هنری و ادبی، برگزاری مناظرات دانشجویی، دفاع سه دقیقه‌ای، اردوهای ایران مرز پرگهر، انتشار بیش از چهار هزار خبر فرهنگی، اجتماعی توسط خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا و... از جمله برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است.
وی با اشاره به فعالیت هفت مرکز کوتاه مدت و بلندمدت در استان، تصریح کرد: سالانه بیش از 50 هزار فراگیر از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی استفاده می‌کنند. 
رضایی گفت: به منظور توسعه آموزش‌ها در سطح استان در آینده‌ای نزدیک مرکز لردگان راه‌اندازی خواهد شد تا نیاز مردم و مسئولان آن منطقه برطرف شود. 
رییس جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه یکی از طرح‌های اجرا شده و موفق از سوی جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال، طرح نوین مشاغل خانگی بوده است، خاطرنشان کرد: دو هزار نفر در استان در این طرح شرکت کرده و اکنون وارد فاز سوم این طرح شده که امید است از این طریق به نوعی بتوان به ایجاد اشتغال کمک کرد.
هم‌چنین مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال‌وبختیاری نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: آمادگی کامل در خصوص کمک در زمینه‌ی اعتبارات و مباحث فنی به جهاددانشگاهی استان وجود دارد.
در پایان این مراسم از رییس جهاددانشگاهی چهارمحال‌وبختیاری به دلیل میزبانی گردهمایی و مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان به دلیل همکاری برون سازمانی با جهاددانشگاهی تجلیل شد.

هم‌چنین احد حاجی‌بلند، رامین جانی‌پور و احمدرضا فیروزی به‌عنوان اعضای شورای فنی شعب مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) معرفی شدند.

 

گفتنی است، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در حاشیه‌ی سفر استانی خود به شهرکرد در جلسات جداگانه‌ای با مهندس اقبال عباسی استاندار چهارمحال و محال بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نکونام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی شهرکرد و هم‌چنین مهندس الیاسی رییس سازمان برنامه و بودجه استان دیدار گفت‌وگو کرد.