نوغانداری؛ کسب و کاری کوچک با درآمدی بالا

۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۹ کد : ۹۵۳۸ تاپ خبر تجاری سازی فناوری و اشتغال
ابریشم در کشور عمدتا به عنوان ماده خام برای تولید فرش‌های دستباف، به ویژه فرش ابریشمی و نیز ماده اولیه برخی از صنایع نساجی به کار می‌رود. علی‌رغم توسعه کشاورزی در زمینه‌های مختلف در چهارمحال و بختیاری، نوغانداری از زمینه‌های مغفول مانده در این استان است که می‌تواند به افزایش اشتغالزایی و ثروت‌آفرینی این استان کمک کند. با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد، این استان می‌تواند بخشی از نیاز کشور به نخ ابریشم را تامین کند، بنابراین چهارمحال و بختیاری مستعد فعالیت نوغانداری و پرورش پیله کرم ابریشم است.
نوغانداری؛ کسب و کاری کوچک با درآمدی بالا
 
 
 
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری، محمدرضا قلعه امام‌قیسی مدیر اجرایی طرح نوغانداری در جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – با اشاره به قرارداد میان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در قالب طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: این نهاد در راستای  اجرای فاز یک (شناسایی شغل‌های مزیت‌دار و معرفی آن به مردم استان) طرح نوغانداری(پرورش کرم ابریشم) را برای نخستین بار در استان به متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی معرفی کرده است.
تولید کننده کرم ابریشم در چهارمحال و بختیاری با اشاره به بازدیدهای کارشناسان مرکز توسعه نوغانداری کشور از ظرفیت‌های موجود در استان، افزود: مساعد بودن استان چهارمحال وبختیاری برای طرح نوغانداری تایید شد و این شغل به صورت آزمایشی در اتاق اداری محل کار (جهاد دانشگاهی) و پنج منزل مسکونی در سطح استان آغاز شده که پس از گذشت 45 روز تلاش، اولین پیله‌های باکیفیت استان تولید شد.

وی گفت: خوشبختانه این طرح با استقبال بی‌نظیر مردم به ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روبرو شد، به طوری که در فاصله کمتر از بیست روز 300 نفر در آموزش‌های تئوری و عملی این شغل خانگی شرکت کردند و همچنان تقاضا برای برگزاری این دوره به ویژه در شهرستان‌ها  ادامه دارد.

این تولید کننده کرم ابریشم در استان ادامه داد: با هدف اجرای آزمایشی و کسب تجربه عملی، تاکنون 300 هزار تخم نوغان بین شرکت‌کنندگانی که در کارگاه‌های آموزشی حضور داشتند توزیع شد و فرایند پرورش لاروها، تحت نظارت و هدایت کارشناسان دبیرخانه طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی در سطح استان در حال انجام است.

قلعه گفت: با توجه به استقبال مطلوب مردم، جدید و بکر بودن این شغل در استان، مساعد بودن شرایط آب و هوایی، آغاز به کار کارخانه در حال تاسیس تبدیل پیله به نخ ابریشم در استان، پیش‌بینی می‌شود این حرفه جدید اشتغال قابل توجهی را به صورت مستقیم و غیر مستقیم  در استان ایجاد کند.

وی بیان کرد: لازمه توسعه و فراگیر شدن این شغل، کمک به ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط است که در حال حاضر تنها زیرساخت مورد نیاز، برنامه‌ریزی و کمک در ایجاد توتستان در حد وسیع  است.

وی اضافه کرد: حداقل فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی، با حداقل هزینه و امکانات، زود بازده بودن، ارزش افزوده بالا، بازار فروش تضمینی و ریسک پایین را از جمله مزیت‌های منحصر به فرد راه‌اندازی این شغل خانگی برشمرد.

وی ادامه داد: به طور مثال یک بسته تخم نوغان که حاوی حدود 25 هزار تخم بوده وحداکثر قیمت تمام شده آن حدود 10دلار است، تحت حمایت و پشتیبانی مرکز توسعه نوغانداری کشور به صورت یارانه‌ای توزیع می‌شود، نیازمند حدود 24 متر مربع فضای مسقف بوده که پس از طی شدن 45 تا 50 روز فرایند پرورش، حدود 35 کیلو پیله تَر تولید می‌کند که با قیمت امروز حداقل دو میلیون و 500 هزار تومان ارزش افزوده آن خواهد بود.

مدیر اجرایی طرح با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حمایت خود را از طرح نوغانداری و متقاضیان آن اعلام کرده‌اند، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان عامل توسعه طرح نوغانداری در استان، آماده ارائه خدمات آموزشی و مشاوره شغلی در این زمینه به علاقه‌مندان خواهد بود.

کلید واژه ها: مشاغل خانگی